Ser ut som du spiser "riktig". Er nok bare litt lite...
Er ikke noe flink til å variere lunsjene mine med salater,omletter og div men kan skrive ned hva jeg pleier å spise alikevel.
Pleier du å skrive ned alt du spiser her inne? jeg er blitt avhengig av å føre opp.
Her er ett eksempel på min hverdag:
Meny 2
Frokost 220 kcal:
f.eks. 40 g bjørns havregryn, 2 stk brødskiver (60g) eller 4 knekkebrød. Har da 40 g pålegg. Varierer mellom magert og vanlig pålegg til brødmaten. Men spiser aldri vanlig servelat og salami, tar den lette varianten siden blant annet disse 2 er NEI-mat som de kaller det.
Lunsj 220 kcal:
Salat, 2 brødskiver (60 g), 40 g fitness (veldig godt men metter lite med 40 g) eller 4 stk knekkebrød med 40 g pålegg. (30 g hvis du bruker litt smør)
Mellomåltid 110 kcal
1 brødskive med 20 g pålegg eller 20 g frokostblanding. (pass opp, her er det veldig mye sukker i maaange av variantene)
Middag 400 kcal (ikke regne med grønnsaker)
150 g potet, 100 g ferdig kokt ris eller 100 g pasta
150 g kylling, fisk eller generelt kjøtt (noen eksempler er karbonader, kjøttkaker, svin indrefilet, mager kjøttdeig eller lignende)
grønnsaker (ikke nok så det må jeg jobbe med) og litt saus. 1 dl hvis sausen ikke er veldig rik på kcal.
Kvelds 110 kcal
Samme som mellommåltidet
Frukt 200 kcal
3 forskjellige frukter skal man jo egentlig ha men jeg spiser som regel kun ett eple og en banan. Her har jeg aldri telt kcal
Melk 200 kcal
Liker ikke yoghurt så jeg fyller opp melkerasjonen når jeg spiser frokostblandinger eller så drikker jeg 5 dl Q-sjokolademelk UTEN TILSATT SUKKER OG 0,5% FETT. Finnes kun i 0,5 dl. Denne har reddet meg maaange ganger når jeg har lyst på noe, speiselt sjokolade og kan drikkes med litt god samvittighet. Spurte på kurs også og det gikk bra å drikke. Står jeg stille en periode så skulle jeg prøve å kutte den ut, men har gått bra.
Kosemerker 50 kcal
Disse blir som regel spart til helgen, da blir det 350 kcal tilsammen. (fortsatt alt for litefor meg så det er sjelden jeg holder meg til dette men man skal ikke strekke det alt for langt, det merkes på vekta)
Dette er et lite innblikk på hverdagen min men jeg er/har vært i hele høst veldig flink til å drikke vann. 2-3 l hver dag. trening har vært litt til og fra men har jo vært flink alikevel. Trent styrke og gått turer.
Det har i alle fall fungert for meg, tatt av ca 15 (over 45 cm) siden 6 august 07. (veide da litt over 80 kg, 166/167 høy)
Veide alt lenge så jeg ble kjent med mengden men nå går det av seg selv. Har kommet inn i det, men ikke helt den middagen.. Hender jeg slenger den på vekta for å kontroll sjekke innimellom.
For de som ikke orker/vil veie så forstår jeg det. Høres slitsomt ut, men må si det er helt klart verdt det i en periode. Noen på kurs har også erfart at det er lett å bomme på blant annet mengden brød. Lett at skivene blir for tykke og brått har du spist 4 skiver ekstra i løpet av dagen.
Da er det mat-tid igjen vettu. Skal være mega flink fra i dag, noe jeg har vært, drukket 1,5 liter vann og gått tut i 1 time, så jeg er i gang igjen...
Da håper jeg du ble litt klokere.
Husk å variere maten, det er viktig. Har masse å lære selv her jeg.
Jeg har holdt meg unna NEI-produkter, men det velger man jo selv. Lev slik at du vet du kommer til å fortsette resten av livet..
Der gjorde jeg en stooor feil på første kurs, spiste mager, fint og flott og tilbake til "det gamle" når kursene var ferdig. VIPS: opp 8 kg.
*sulten*
Snakkes
Trine-mor
Ps: om du vil spise mellom måltidet 110, til frokost og frokost 220 til kvelds så spiller det ingen rolle. Ikke middagen heller. der har jeg variert veldig de 6 mnd.