Da jeg starta mitt nye liv i slutten av november i fjor veide jeg nesten 100 kg. Kom ikke som noe sjokk, har vel vært omtrent i det området i en del år. Selv om jeg alltid har vært bevisst på at jeg har vært litt større enn de rundt meg har det vært vanskelig å virkelig innse (og godta!) at de er normalvektige og jeg er overvektig. Overvektig altså, ikke bare litt større. Jeg har veldig mange ganger fått høre at jeg er flott...noen ganger har folk, kanskje for å understreke at de virkelig mener det, sagt at jeg er flott til tross for at jeg er stor. Selv om det sikkert er sagt med de beste intensjoner oppleves det som et skikkelig slag i maska.
Jeg tror at å være flott har mindre med hvordan vi ser ut enn hvordan vi føler oss. Jeg ser stadig folk jeg synes er flotte selv om de faller utenfor idealene om vekt, kroppsfasong, nesestørrelse... Heldigvis for meg har jeg ofte kunnet følt meg flott og fått tilbakemelding fra andre på det. Men oftere har jeg følt meg stor, klumpete, dvask og ikke minst fullstendig uten kontroll i forhold til mat og godterier...og det har gjort mye med selvfølelsen.
Så nå vil jeg føle meg flott som normalvektig! Jeg vil kunne kjøpe klær som jeg synes er tøffe og ikke bare klær som passer. Jeg vil ha lang vinterjakke med smalt liv! Jeg vil ha lange høyhælte støvletter! Jeg vil ha olabukse som sitter som et skudd uten at det er en eneste stretchtråd i! Jeg har lyst til å tørre å gå inn i en butikk og si: Jeg trenger nye klær! Hjelp meg å finne klær som passer den virkelige meg, den meg som har vært pakka inn i altfor mange lag med dårlig samvittighet og utilpasshet i så mange år.
Nå vil jeg komme fram! Og jeg er da i gang: kanskje litt smått, men det går jevnt og trutt. Nå veier jeg 87.6 kg (Startvekt 98.9 kg 27.november). Det betyr at jeg akkurat har gått fra BMI klassifisert som fedme til å være overvektig! Hurraaa!! Rart og fint at det går an å være lykkelig over det. Jeg har satt meg delmål som jeg håper er realistiske og håper at jeg innen 8. mai veier 3 kg mindre. Da jeg starta tenkte jeg at jeg skulle ned til 75 kg, men nå lurer jeg på om jeg skal et par kg til. Vi får se når det lir på.
Litt mer ytre info om meg. Jeg er 38 år og bor for tiden i utlandet. Jeg har kjæreste som jeg bor sammen med. Vi har ikke barn.
Jeg håper at egen tråd vil gi meg et ekstra tupp bak til å holde motivasjonen, og dessuten håper jeg å bli bedre kjent med dere herlige folka på forumet!
- skrulle