Gå til innhold

Senior-opplegg: Ned 4 kg. før 20. februar


Anbefalte innlegg

Ny på tråden etter la-a-angt fravær fra vektklubber og telling av kalorier. Det viser seg å straffe seg! PÅ dette området skal man tydeligvis ikke bli hovmodig, for kiloene sniker seg gradvis på igjen. Det er mer forpliktende når man må rapportere litt, så derfor ny tråd.

 

Jeg er 61 år, rask og frisk - egentllig i full fart. Min trivselvekt er 60 - 62 kg. Etter å ha gått ned fra 74 til 64 for et år siden (det var herlig), er jeg nå på vei opp igjen og MÅ PASSE MEG. Nå skal jeg i bryllup med stor festivitas om en drøy måned, og da vil jeg være tilbake i drømmeverdenen hvor klærne sitter perfekt og hvor det er intet at skjule (bortsett fra tegnene på at årene går, men det må man jo godta).

Fra nå av blir det 30 g. brød til frokost, lunsj og mellommåltid, Så kommer en mager middag med lite karbohydrater. Til aftens vet jeg ikke helt hva det skal bli.

 

Jeg veier meg HVER dag - og like spennende er det hver morgen. Ukesveiing passer ikke meg.

 

Kanskje er det andre der ute som vil utveksle erfaringer?

Hilsen fra Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy, da, å skulle i bryllup.

 

Håper du klarer 20kg til bryllupet, men det er jo ganske mye på så kort tid:(

 

jeg håper på 4kg til sommeren. men nå har jeg håpet på det i laaaang tid, uten at jeg har klart det.

MEN DENNE GANGEN!!!

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Det er ikke dumt å slenge seg på et forum eller to her på vektklubben.no. Jeg har erfart at det er en fin motivasjon for å fortsette å tenke rett mht. matinntak :)

 

Jeg er 44 år, 159.5 cm høy og startet mitt nye liv 6. oktober i fjor. Da viste vekta 67.7 kg. Tidligere har jeg gått noen Grete Roede-kurs og gått fint ned i vekt. Så, etter noen år, har vekta kommet snikende tilbake... I høst var jeg klar: Jeg skal ned i vekt! Og jeg skal bli der! (Jeg har en teori: Veldig enkelt å slanke seg, utfordringen ligger å BLI DER).

 

Meldte meg på internettkurs med start 6. oktober. Da jula ringte inn var vekten 60.7 kg. I løpet av to juleuker gikk den opp kun 0.7 kg. I dag er jeg tilbake der jeg var rett før jul. Mitt mål er å gå ned 3.5 kg innen 30. mars (da skal vekta vise 57-tallet). Jeg har med andre ord litt bedre tid enn deg, men blir gjerne med deg på veien frem mot 20. februar. Jeg skal heie på deg slik at 4 kg blir borte jeg!

 

Veiing: Også jeg er på vekta hver morgen. Må bare det! Men jeg noterer - sånn på papiret (dvs. i mitt Excel-ark på min MAC og her på vektklubben.no) - kun hver mandag.

 

Min matdag ser forøvrig omtrent slik ut:

Frokost: 3 knekkebrødskiver Ryvita rug m/ lett gulost.

Lunsj: 3 knekkebørdskiver Husman m/ makrellfilet i tomat.

Mellommåltid: En banan.

Middag: Velger meg en av de gode oppskriftene til Grete Roede, f.eks. fiskeburger (oppskriften finner du her på vektklubben, i menyen til venstre, under Oppskrifter - Middag).

Kvelds: Samme som frokosten.

Da har jeg fått i meg omlag 1300 kalorier, som er mitt tall når jeg skal ned i vekt. Jeg passer også på å drikke minst to liter vann om dagen; det gjør godt for kroppen :)

I tillegg kunne jeg skrive litt om fysisk trim: Type at jeg går minst en halvtime om dagen og leker meg med rockering og pushups sånn innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj,oj,oj.

Ser jeg skrev "20kg " til bryllupet.

jeg mente 4kg til den 20.

 

Ja, som du så, så håper jeg på 4kg frem til sommeren.

jeg er omtrent som deg i alder, blir 60 om 1 mnd.

 

Vi får hjelpe hverandre:)

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å høre fra dere! Da skal vi alle tre ned 3-4 kg i løpet av nær fremtid, dog med litt ulikt tidsperspektiv. Det skal vi klare! Må innrømme at jeg er ikke kommet he-e-elt i modus. Flipper ut med rester av kransekaken og sånn... Fra i morgen skal jeg skrive ned hver smitt og smule i registreringsskjema.

 

Jeg er 167 cm høy og veier i dag 67 kg. Jeg har "alltid" vært ca 58 kg, men vil nok tro at jeg i dag vil være bekvem med en vekt på 60-62. Hvis jeg klarer opp mot 4 kg til 20. februar, så fortsetter jeg litt til etterpå - så kanskje blir det sommertid før jeg er i mål også. Og da er det seilsesongen - med kort-kort shorts - sol og sommer :-)

 

Fint å høre kostopplegget ditt, charliemor. Jeg satser også på ca. 12-1300 kcal, men TROR jeg MÅ ha brødskiver å tygge på - helst Ingers rugbrød. Kanskje kan jeg prøve knekkebrød til lunsj - med makrellfilet- høres deilig ut. (Faren er jo at alt blir så stereotypt at man går lei).

 

Det er nok viktig å drikke mye vann, men vanskelig å få i seg nok. Er det 2 liter som er anbefalt? Da blir det mye som skal ut igjen... I en travel jobb kan jo det bli vanskelig, eller hva?

 

Jeg vil gjerne følges ad på veien med dere - og er det flere som vil bli med, så er det bare artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Hei igjen, Markise!

 

Som deg har jeg også veiedag hver mandag. Det kan jo høres brutalt ut for enkelte, men for meg er det en motivasjon til å ta det nogenlunde med ro også i helgene :P

 

Vann: Grete Roede anbefaler minst 1.5 liter hver dag. Jeg får altså i meg to. Det gjør jeg på denne måten: Hver morgen når jeg kommer på jobb er det første jeg gjør å hente mine fire halvlitersflasker. Disse fyller jeg så opp med vann. To av flaskene tømmer jeg før lunsj og to etter. Dermed har jeg full kontroll på dagens to liter vann :D (Gjør tilsvarende hjemme i helgene).

 

Notere: Det er nå lenge siden jeg noterte hva jeg spiser. Vurdere å begynne å notere fra mandag igjen for på den måten bli enda mer bevisst på hva jeg putter i meg (jula med sine sjokolade- og julebakststunder sitter litt i ennå...). Når jeg noterer kan jeg ikke på noe vis narre meg selv; alt jeg putter i meg skriver jeg ned. Og tallene er klare: Skal jeg ned fire kilo til, må det daglige energiinntak ligge rundt 1300 kalorier. Enkel. Og tidvis så vanskelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier meg mandag morgen og skriver vekta inn samme dagen.

 

Er ikke flink til å skrive ned hva jeg spiser. men jeg ER flink til å skrive ned trim:D

det motiverer å få gullepler på trimtreet.

Målet mitt der er 7 poeng pr uke. Noen ganger blir det mer, da blir jeg fornøyd, og noen ganger mindre, da finner jeg alltid en forklaring:(

8,5 til nå denne uka - og så blir det skiturer i helga.

 

Akkurat nå la jeg inn 1 time spinning. jeg har fri fredag, så det passer perfekt!

Blir borte fra data'n noen dager.

Lykke til med helga:)

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så er jeg her igjen og skal fortelle hva som har skjedd. Vekten er økt med 0,7 kg siden fredag! Det var ikke no' hyggelig, og bare understreker behovet for å ta meg selv i nakken. Må nok tenke både mat og vin - hverdag og helg.

 

Takk for tipset med vann. Jeg er snart ferdig med første lilteren i dag. Jeg tror at det er sunt, bl.a for å få renset ut avfallsstoffer i fordøyelsen + metthetsfølelse.

 

Det er vanskelig å få tid til å notere alt som spises. Spisingen går greit hele dagen på jobb, men viljestyrken minsker utover ettermiddagen og kvelden. Synes det er deilig å ta liltt rødvin når jeg setter meg ned med mitt håndarbeide på kvelden, og da får jeg gode ideer om litt peanøtter og litt potetgull og annet snacks. Det går jo bare ikke. Og med vekten opp nesten 4 kg skal det ikke stå på motivasjonen fremover.

 

Hvordan går det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... er min utfordring kveldene. Jeg kan være kjemepflink hele dagen, for så å gå på en smell om kvelden. For å unngå smellene, har jeg nå begynt å notere igjen. ALT skal skrives ned. Slik smaker ikke alle peanuttene så innmari godt... Og hvetebollene som ble servert her på skolen i dag i anledning korpsets 100 år, ble det kun en av på meg, ikke to, selv om tilbudet var der. Jeg måtte jo rett på PCen og notere!

 

Jeg er heldig som har en jobb hvor PC-en er i bruk hele tiden, mer eller mindre. Da får jeg tid innimellom til å notere. Jeg notere også gjerne måltider som jeg vet jeg skal spise senere på dagen, så slipper jeg å bruke tid på dette når jeg er hjemme.

 

Ellers så hadde jeg veiedag i dag: Opp 0.2 kg siden forrige mandag; det er jo feil vei for en som skal NED 3-4 kg. Vet det ble for mye inntak i helgen. Ellers så var jeg 0.5 cm mindre i livvidden enn forrige mandag. Det takker jeg rockeringen for!

 

Nå har jeg bestemt meg at jula er over og at fra i dag starter den gode hverdagen igjen! Det går det, selv med en hvetebolle innabords!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- til deg charliemor. Siste avsnitt i ditt innlegg er også mitt absolutt!

 

Må jo si at jeg synes du var innmari flink som bare tok en hveltebolle! Tenker ofte at hvis jeg bare spiser halvparten og lar resten være, så er det sikkert nok for metthetsfølelsen likevel. Jeg skal også notere nå - ALT - peanøttene også.

 

Hvordan går det med deg kokko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det ser ut som dette er rette tråden for meg, kjenner meg godt igjen i innleggene..Greit at jeg henger meg på? Jag likner litt på deg, Charliemor, i mål og vekt og sånn, men har noen flere år på baken (56). Jeg var veldig flink i høst, gikk ned 6 kilo og var nøye med registrering. Jula ga megnok en liten tilbaketur, men det var ikke så galt. Men første arbeidsdag etter nyttår var jeg ute for et uhell og har siden da vært nødt til å være iro, uten at det har hatt virkning på apetitten, så nå er det nok behov for å ta et tak! Regner med å være i normalt gjenge i løpet av uken, og da må jeg komme meg inn i rett spor. Målet nå er å komme ned til 60 kg, nå viser vekten 63. Håper det går bra med dere, at bryllupskjolen sitter perfekt og så får vi være flinke og gå tur selv om været er så som så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er her nå. :)

 

var syk noen dager og så bortreist noen dager.

 

For meg går det fææælt!

 

Hotellopphold og seminar er ikke tingen. Tror ikke jeg spiser noe særlig mer enn ellers. men det blir for få måltider - til gale tider.

Så blir det litt pausemat og noe kjapt fordi jeg er trøtt og sulten.

 

UFF!!!

 

Dette ble begredelig. men arbeidsdagen så langt har vært vanskelig. kanskje derfor jeg ser så mørkt på meg selv akkurat nå:)

 

Veide meg i morges - hm

 

Håper på en god helg...................

Men vi skal ha gjester og feire meg, fyller snart rundt tall:D

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, selv om det ikke er jeg som er sjefen her inne, tar jeg sjansen på å si velkommen til deg, rosol! Hvordan går det med planen om å komme på rett spor? Hvordan griper du det hele an for å få det til?

 

Og til deg, kokko: Begredelig føler vi oss alle innimellom. Noen pyton dager har vi alle innimellom. Dager hvor vi svikter våre egne idealer og ting bare går skjeis. Tenker at kluet er å lære noe av det. Type lage en plan for neste gang en slik situasjon dukker opp. Hva kan du gjøre om/når du skal på et nytt hotellseminar? Kan du ta med deg noe mat selv slik at det ikke blir så få måltider? Kan du f.eks. ta med deg et knippe bananer? Jeg tenker det er lurt å visualisere de vanskelige situasjonene jeg vet kommer. Se for meg hvor mye jeg skal forsyne meg med. Se for meg at jeg er passe mett. Kjenne på godfølelsen av å følge mine egne idealer. Og vite at jeg på det viset er et steg nærmere mitt mål.

 

Vekta mi i dag var ikke snill. Godt jeg har "offisiell" veiedag først på mandag. Fram til da skal jeg leve etter mine idealer :) Det gjør jeg ved bl.a. å notere alt jeg putter i meg og fokusere på målet (3-4 kg lettere) samt si til meg selv "passe mett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tirillill

Hei!

Jula er ingen god tid for oss som strever med å vekta. Jeg greide å gå ned 4 kg i høst, men i jula kom 2 av dem på igjen. Men nå skal de bort - sammen med noen kilo til.

Håper jeg skal greie det sammen med dere. Jeg er 167 høy og veier 70 kg. Og nå skal vekta altså ned til 63 kg før juni setter inn. Min match-vekt i mange år var 58 kg, men jeg skal være fornøyd med å leve med 63. Jeg er helt nødt til å notere ned alt det jeg spiser (1300 kal), ellers mister jeg fort fokus. Dessuten skal jeg 2 dager i uka trimme på helsestudio, og de andre dagene gå en times tur (10.000 skritt). Dette er mine intensjoner .

Idag var altså vekta 70 kg. Jeg kommer også til å veie meg hver dag. Lykke til dere andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Hei og velkommen til tirillill! Ja, jeg er blitt rene velkomskomiteen ser jeg; håper det er greit!

 

Denne uka var vekta snillere med meg enn forrige mandag: Ned 0.8 kg. Det betyr at min kropp på 159.5 cm nå ser 5-tallet først på vekta: 59.9 kg :D Only 2.9 kg to go!

 

Hvordan går det med deg, Markise?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tirillill

Takk for velkomsthilsen, charliemor!

Håper det går bra med dere her inne!

Igår startet jeg med enda et forsøk i mitt sekstiårlange liv å ta kontroll over vekta. Og det gikk jo bra, som vanlig. Det er først etter et par uker at problemene kommer. Nå noterer jeg alt det jeg spiser i en liten bok og fører det inn i Dagboken om kvelden. Det er for slitsomt å koble seg på internett hver gang jeg har spist. Og så skal jeg gå 10.000 skritt hver dag. Igår kveld manglet jeg 1500 skritt, så jeg måtte ut en liten tur. Plutselig viste måleren 11.000. Idag skal jeg i klubb. Jeg har tenkt å forsyne meg av alt jeg føler jeg må forskyne meg av, men bare med halvparten av hva jeg pleier. Kjedelig, men slik må det være. Jeg kan ikke spise like mye og regne med å gå ned . Ha en god dag!

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Det er nok veldig klokt å notere alt man spiser - i hvert fall i en periode. Jeg noterte ivrig før jul. Så kom desember og jeg droppet noteringen. Det gikk forsåvidt ok; holdt vekta ganske bra gjennom jula. I januar ville jeg starte på ny frisk - skal jo ned noen kilo til. Etter et par "vektløse" uker, fant jeg ut at jeg måtte begynne å notere igjen - for å komme tilbake på det gode førjulssporet. Så nå noterer jeg igjen (og vekta går nedover!), men tenker å ta en pause fra noteringen hvert øyeblikk. Ser jeg at det ikke funker (dvs. at vekta ikke går nedover), er det bare å begynne å notere igjen!

 

Når jeg ikke noterer, er det ekstra viktig for meg å fokusere på "passe mett": Kjenne på kroppen, har jeg behov for å forsyne meg en gang til, eller er jeg passe mett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirilill, du må bare passe på å ikke kutte ut oss :D

-for vi skal holde deg i ørene!!!

 

Veldig lett å sluntre etter noen uker.

Men det er DA det virkelig hjelper å få støtte av andre!

 

1 time spinning i dag også :)

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg har vært inne på tråden, og i kveld gikk jeg inn for å kaste inn håndkleet. Jeg klarer ikke å komme meg i slankemodus!

 

Men nå ble jeg så inspirert av dere alle at jeg må fortsette likevel. Bra at du tar i mot, chrliemor! Og hyggelig å bli kjent med rosol og tirillill også. Ser at dere begge - Charliemor og kokko - har begynt å se nedgang. Så flott!!! Jeg bllir også imponert over spinning og skrittelling. Jeg MÅ begynne å trimme. Men jeg vil gjerne ha en forklaring på disse eplene - de skjønner jeg ikke noe av.

 

Jeg tror jeg får gjøre som deg tirillill, og notere fortløpende utover dagen, for så å føre inn når kvelden kommer. Nå blir det 3 hotelldøgn, så jeg får starte med nytt og friskt mot mandag. Søndag kveld kommer jeg hjem og leser hvordan dere har hatt det alle sammen. Til da - god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Flott at vi kan gi deg inspirasjon til å fortsette :)

 

Ang. din trimming: Fysisk aktivitet er helt klart viktig for å gå ned i vekt. Men fysisk aktivitet trenger ikke å bety at du må melde deg på et treningsstudio og ha fem økert der i uka. Gå trapper i stede for å ta heisen er fysisk aktivitet. For ikke å snakke om snømåking og husvask! Det jeg forsøker si: Benytt deg av den trimmen dagliglivet tilbyr. Kanskje klarer du å få inn en 20-minutters pasertur annen hver kveld? Kanskje klarer du å øke den til en halvtime? Kanskje får du etter hvert en spasertur hver kveld? Se hva du har muligheter til og bestem deg for at dette skal du gjøre :)

 

Trimpoeng: Grete Roede teller trimpoeng. Ett trimpoeng er 200 kcal forbruk. En halv times rask gange gir for de fleste ett trimpoeng. Grete Roede anbefaler minst ett trimpoeng pr. dag, eller syv pr. uke.

 

Lykke til med dine hotelldøgn - kan hende det er noen trapper der å gå i?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tirillill

Vet du, Markise, jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Jeg går ut med mange ambisjoner og hevet hode, men mister gnisten, mister fokus og havner i den gamle tralten etterhvert. Men jeg har greid likevel å forandre på endel gamle vaner, sånn litt etter litt. Dørstokkmila er som regel den vanskeligste bøygen. Men bestemmer du deg for å gå ti minutter ut i verden hver dag, og bruker ti minutter hjem igjen, så har jeg erfart at det er lettere å forholde seg til enn å skulle gå en time hver dag. Bevilg deg også noen fridager fra turene, helst faste. Start i det små, så utvider du det etterhvert som det blir en vane. Jeg har startet på helsestudio etter jul. Nå har jeg en avtale med datteren min om å være der sammen med henne. Da er det ikke så lett å ende opp som støttemedlem (slik det endte forige gang jeg var medlem). Vi må ikke gi opp, vet du! Start på nytt når du kommer hjem igjen!

Ha en god dag, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...