Gå til innhold

Sunn og sterk, tynn og vakker


Gjest AnnaT

Anbefalte innlegg

Deter mitt mantra. Snart skal jeg bli det og. Hurra! Jeg gleder meg.

Men jeg trenger motivasjon nå altså, er så redd for å skli ut igjen.

 

Fikk mitt første barn for 7 måneder siden. Hadde lagt på meg 11 kilo i svangerskapet, men hadde for høyt utgangspunkt kan du si, veide 80,2 når jeg ble gravid. Og da altså 91 rett før fødsel. Er 167 høy.

Jeg har nok vært ganske heldig i det siste, de 11 var borte en uke etter fødsel, og nå har jeg klart å gå ned nesten 11 til. De første 5 av meg selv (dvs det var vel ammingen mer enn meg selv som ordna den biffen...), og de neste 5 på kurs. Så nå er jeg nede i 69,2 i dag. Hurra! Er så stolt! Og har gått ned 58 cm totalt, 18 rundt livet.

 

Men nå går det så klart saktere, og er litt stressa for å legge på meg igjen nå som jeg ikke fullammer lenger. Skal ned til i alle fall 65 kg, og kanskje mer, litt ettersom hvordan det føles. Kjenner meg selv godt nok til å vite at det skal ikke så mye til før man stikker hodet i sanda og later som ingenting. Men denne gangen vil jeg klare det. Jeg skal!

 

Har bestemt meg for at det neste tiåret skal jeg veie under 70 kilo. Min datter skal ha en sunn og glad mor som forbilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Takk skal du ha, Soleia. Er motivert nå i alle fall, så må bare sørge for å fortsette å være det.

 

Driver og planlegger jula litt. Er super-jule-jente, så det er viktig for meg å få kost meg, og ikke fokusere for mye på slanking de dagene. Men samtidig vil jeg jo ikke skli helt ut heller. Skal ikke over 70, i alle fall. jobber med å skaffe meg størst mulig buffer i de to siste ukene før jul : )

Så nå planlegger jeg måltidene litt, sånn at jeg vet hvor mange kalorier det blir.

 

Det blir helt åpenbart i overkant med kalorier på hvert måltid. Så da lurer jeg på:

 

Er det best å kutte litt i mellommåltider, frukt, joghurt osv (da blir det jo lenger mellom måltidene), slik at det blir greit antall kalorier totalt?

 

Eller er det best å sørge for å spise ofte, selv om det da blir for mange kalorier totalt, for å holde forbrenningen oppe?

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det -0,5 kilo i dag. Og -2 cm i midjen, så det er jo bra.

Ligger nå på 0,2 mindre enn for to uker siden, så det er jo litt lite fremgang. Håper å ta et jafs denne uka her og neste, sånn at jeg kan gå inn i jula med et bra tall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall kalorier er viktigere enn antall måltider, men spiser du kalori-underskudd og få måltider er det mye lettere å sprekke mellom måltidene eller overspise til de få måltidene du tar. Derfor anbefales det å spise få og passelige måltider. :D

 

Det er lettere å overspise med få måltider også når du er i kalori-balanse, men da vil du som oftest ikke være like sulten som ved få måltider og kalori-underskudd, men fortsatt kan du bygge deg opp en såpass god sultfølelse med få måltider at du fort kan "hive innpå" og ikke kjenne etter når det er passe. Metthetsfølelsen kommer ikke før 20 minutter inn i måltidet - da kan man ha rukket å spise mye.

 

Hvis du greier å spise få måltider, og begrense mengden allikevel, og heller ikke risikerer å sprekke plutselig mellom to måltider, så er det ikke noe i veien for å gjøre det for en kort periode.

 

Et alternativ er å finne på veldig magre mellommåltider: salat, masse oppkuttede grønnsaker, osv. Bruk ja-grønnsakene for det de er verdt, og spis store mengder. Dette gir metthetsfølelse pga. mengde heller enn energien.

 

-innen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene, Innen 2010. Håper å finne en god balanse mellom å kose meg masse, men likevel ikke ødelegge for mye. Det er heldigvis bare et par dager jeg skal spise julemat, så de andre dagene skulle være greiere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, har jo veiedag i morgen, men tror jeg må tenke litt annerledes i ukene fremover. Problemet for meg når det gjelder mat/vekt er det jeg gjør i hverdagen, ikke de gangene jeg spiser borte, er på fest osv. Så tror ikke jeg skal være for streng nå. Skal heller kose meg når det er spesielle anledninger, selv om det er mange av dem akkurat nå, og så være streng på vanlige dager. Med så mye festligheter er det vel ikke noen vits i å bli for skuffa hvis jeg ikke går ned.

Her er noen tanker om hvordan jeg skal gjøre det fremover:

 

Overordnet:

Holde meg under 70 kilo for all overskuelig fremtid. Kommer til å veie meg litt oftere de neste ukene tror jeg, for å sørge for at evt oppgang ikke blir for høy.

De dagene det blir utskeielser skal jeg prøve å få spist mange måltider og velge magre varianter til resten av måltidene.

 

Denne uka:

Mandag: skal ut og spise i kveld, da blir det nok for mye kalorier. Evt droppe kveldsmaten.

Tirsdag: Spise normalt. Besøk på kvelden, mulig det blir litt ekstra kalorier da.

Onsdag: 2,6 trimpoeng. Skal på middag på kvelden, da blir det nok litt ekstra.

Torsdag: 3,8 trimpoeng.

Fredag: 2,6 trimpoeng. Skal treffe ei venninne til lunsj, mulig det blir litt ekstra kalorier da.

Lørdag: Kakebakst. Skal være flink her. Men blir nok noen større familiemåltider her også, skal prøve å velge bra, men er ikke sikkert det går 100%.

Søndag: 2,6 trimpoeng. Kakebakst. Skal være flink her. Mulig det blir stor brunsj, skal prøve å velge bra. Middag borte på kvelden, vet ikke hva vi får servert, men kan vel fort bli julemat.

 

Er spent på hvordan det kommer til å gå altså. Håper ikke det blir for ille, får evt justere etter hvert. Har snikveid meg idag (i tilfelle middagen i dag får store konsekvenser), ligger på 68,5 nå. Så da har jeg 1,5 kilos buffer opp mot de 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

67,9!! Det er 1,3 ned fra forrige uke, og 12,3 totalt. Utrolig deilig. Særlig etter spaghetti carbonara og sjokoladefondant igår. Men var flink, og spiste med moderasjon, så har nok lært litt altså.

Og i går fikk jeg veldig mye kommentarer på at jeg har gått ned, så det er gøy. Gir ekstra motivasjon videre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes, idag ble det bare 1200 kcal, og 400 av dem besto av nei-mat. Det er ikke bra. Ingen trimpoeng heller. Må få i meg mer mat i morgen.

Vet jo at det blir litt sånn her de dagene, men merker at det stritter imot, og det er jo bra. Virker som om en del nye vaner er ganske innarbeidet nå. Må passe på at det forblir sånn.

 

Imorgen må jeg ha med vannflaske og matpakke, sånn at jeg kan supplere på i løpet av dagen, selv om jeg skal i både lunsj og middag, så det ikke blir for lenge mellom måltidene. Får ikke til noe trim da heller, men får satse på at jeg får tatt igjen mye på torsdag og fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag ble det 1650 kcal, det er jo ok (skal ligge mellom meny 2 og 3). Litt få måltider, og litt for stor middag, men satser på at det er totalen som gjelder. Klarte å styre unna godiset også, så fornøyd med det.

Veldig god mat da, så hvis man kan spise sånn her uten at det får konsekvenser blir jeg glad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, idag gikk jeg på en kjempesmell gitt...

Det vil si, det var jo litt kalkulert, var ute og spiste lunsj, og da tenkte jeg å bestille det jeg ville uten å tenke på kcal. Har ikke vært ute og spist på evigheter, tross alt. Så har kost meg skikkelig.

Men gikk på 3500 kcal!!! Er nesten rart at det er mulig, nå som jeg er vant til å spise såpass kalori-fattig, så blir man jo litt sjokkert over at et måltid kan inneholde så mange kcal. Har jo kanskje spist bittelitt mer enn en vanlig dag, men først og fremst er det mer kcal pr gram som gjorde utslaget. Og så null trimpoeng, da, bare for å understreke situasjonen.

Blir spennnende å se hva dette gjør med vekta.

 

Men men, har jo en grei buffer, så om jeg går litt opp får det heller være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har det vært bedre enn i går, i alle fall (skulle jo ikke så mye til det da...).

Har fått 1,7 trimpoeng, og spist 1350 kcal. Det er jo i utgangspunktet litt lite, er usikker på om det er greit (kursholder sier det er ok om man går litt over en dag, og litt under en annen dag, det er gjennomsnittet som gjelder), eller om det blir tull med forbrenninga. Men det var i alle fall sånn det ble. Litt topptung middag, og litt smaking på julebakst, men det er med i regnskapet, så det ble vel ikke altfor ille. Imorgen er det juleselskap, er usikker på hvordan det blir da. Og ser litt dårlig ut ang trening.

 

En refleksjon angående gårsdagens utskeielse; jeg koste meg, og det er jo fint. Var deilig å ikke tenke på kaloriene, og var jo god mat. Samtidig må jeg si jeg har følt meg litt uvel i går kveld og i dag. Så når man veier pluss-siden (kos) mot minus-siden (uvel + vektøkning) så spørs det vel om ikke det lønner seg på alle vis å ikke skeie fullt så mye ut som jeg gjorde i går. Det hadde vel ikke blitt så mye mindre kos om man hadde droppa forrett, for eksempel, men det hadde spart en god del kalorier.

 

Jaja, gjort er gjort og spist er spist, men skal prøve å huske dagens "bakrus" neste gang det ligger an til utskeielse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag ble det 1550 kcal og ingen trimpoeng. Det er forsåvidt greit, men innholdet på de 1550 kcal er jo ikke som det burde være. Men, men, når det er juleselskaper og sånt får man vel kanskje bare være fornøyd om totalen blir grei.

 

Ser ut til at det kan bli vanskelig med trening frem til julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har forsåvidt gått greit. Har ikke levd eksemplarisk akkurat, men det var jo heller ikke planen. Er fornøyd med prioriteringene. Angrer ikke på fredagens utskeielse, selv om kalori-regnestykket var en tankevekker. Det ble 6,5 trimpoeng, det var greit nok sett i forhold til mulighetene.

Blir spennende å se hvordan resultatet for uka blir på tirsdag. Håper det ikke blir for ille.

 

For kommende uke tenker jeg fortsatt at jeg ikke skal være for streng. Skal være flink man-ons, og så kose meg i jula. Kose meg, men ikke gå amok da. Med så mye festligheter er det vel ikke noen vits i å bli for skuffa hvis jeg ikke går ned.

Her er noen tanker om hvordan jeg skal gjøre det fremover:

 

Overordnet:

Holde meg under 70 kilo for all overskuelig fremtid. Kommer til å veie meg litt oftere de neste ukene tror jeg, for å sørge for at evt oppgang ikke blir for høy.

De dagene det blir utskeielser skal jeg prøve å få spist mange måltider og velge magre varianter til resten av måltidene.

 

Denne uka:

Mandag: Spise normalt. Blir antakelig ingen trimpoeng.

Tirsdag: Spise normalt. Blir antakelig ingen trimpoeng.

Onsdag: Spise normalt. Mulig det blir litt ekstra kalorier på kvelden i forbindelse med julepyntingen. Blir antakelig ingen trimpoeng.

Torsdag: Selveste julaften! Satser på 2,6 trimpoeng. Og en del ekstra kalorier. Vi snakker strømpegodis, grøt, ribbe, riskrem og litt julekaker/godis.

Fredag: 2,6 trimpoeng og en del ekstra kalorier. Ribbe, riskrem og godis igjen.

Lørdag: 2,6 trimpoeng og en del ekstra kalorier. Pinnekjøtt, riskrem og godis (ingen begrensninger på hvor ofte man kan spise riskrem altså...)

Søndag: 2,6 trimpoeng og en del ekstra kalorier.

 

Regner med å gå litt opp så klart, men håper å holde meg under 70, altså maks 69,9. Vil tro at resten av romjula blir noe bedre iht kalorier, i alle fall når det gjelder middager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var mandagen også ferdig. Endte på 1600 kcal idag og 1,9 trimpoeng.

Er fornøyd med det. Har også vært flink og prioritert å bake fylte horn med ost og skinke (Grete Roede-oppskrift), så jeg har til kveldsmat fremover.

Spent på veiing og måling imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Fluffy. Syns jeg er ganske flink selv også ;)

Må si jeg syns det er mye lettere denne gangen enn tidligere forsøk på livsstilsendring, er nok litt hjulpet av amming, men mest av alt mye mer motivert. Tidligere har jeg gitt meg på dette punktet her, men nå er jeg nesten mer motivert enn når jeg begynte.

 

Idag endte veiing og måling på nøyaktig samme sted som forrige uke, og det er jeg veldig fornøyd med. Har kost meg masse, og har da fortsatt litt å gå på til jul.

 

Da er tallene nå som følger:

vekt: 67,9 kg

nedgang: 12,3 kg

midje: 81 cm

nedgang midje: 20 cm (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det 1600 kcal idag, og ingen trimpoeng. Men har vaska mye idag da, så har ikke sittet i ro heller. Har småspist litt godis må jeg innrømme, men det er med i regnskapet i alle fall. 1 vanlig dag igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det 1540 kcal og null trimpoeng idag også. Men som i går har jeg ikke sittet stille akkurat, så det er jo greit.

Og huset er ferdig pynta og alt er fint. Så da er det bare å kose seg videre ;)

 

God jul til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn da var de tre beste og verste dagene over ;)

 

Julaften var super. Det endte på ca 2900 kcal og 2,6 trimpoeng (altså litt over 500 kcal). Det syns jeg er helt fint. Det er vel litt flere kalorier spist enn forbrent (men kanskje ikke så mye i og med at jeg fortsatt ammer), men det var jo julaften. Koste meg med alt slags godis, og var egentlig positivt overrasket over at det endte på 2900.

 

1. dag var også super. Den endte på ca 2300 kcal og 2,6 trimpoeng. Det er også bra.

 

2. dag, altså i dag, var like bra som de to andre :) . Den endte på 2700 kcal og 1,4 trimpoeng.

 

Smugveiingen viser at jeg ligger på samme nivå som før jul. Hurra! Kan jo være at det går litt opp etter idag, og det kan jo fortsatt komme en "baksmell". Men nå er jo de villeste dagene over, det blir lettere å være fornuftig fremover. Skal riktig nok i selskap imorgen, men da blir det ikke julemat i alle fall, så det er jo litt bedre kalorimessig. Og så er det jo nyttårsaften da.

Men føler meg i alle fall relativt sikker på at jeg i det minste skal holde meg under 70 kilo hele veien, og det bør ikke bli noe problem å komme meg ned igjen hvis jeg går litt opp.

 

Jeg har spist akkurat det jeg har villet alle dagene, men jeg har notert alt. Ikke for å begrense inntaket egentlig, men for å få oversikt over hva det koster. Det har vært nyttig. Jeg merker også at jeg har hatt mindre lyst på godis og masse mat enn vanlig, fordi motivasjonen for å gå ned har vært større enn matlysten. Men samtidig har jeg som sagt kost meg med det jeg ville uten å stresse med det. Og så har jeg jo fått beveget meg alle dagene, det er jeg fornøyd med.

 

Så lenge smugveiingene går såpass greit som det har gjort hittill, lar jeg julestemninga vare til over neste helg. Hvis jeg får meg en smell på vekta underveis, kommer jeg nok til å begrense inntaket mer.

 

Kommende uke har følgende utfordringer:

Søndag: Selskap, og fortsatt romjul. Blir nok litt ekstra kcal, men forhåpentligvis litt mindre enn de tre foregående dagene. Satser på 2,6 trimpoeng.

 

Mandag: Fortsatt romjul. Blir nok litt ekstra kcal, men forhåpentligvis litt mindre enn de tre foregående dagene. Satser på 2,6 trimpoeng.

 

Tirsdag: Fortsatt romjul. Mulig vi skal på kino. Blir nok litt ekstra kcal, men forhåpentligvis litt mindre enn de tre foregående dagene. Satser på 2,6 trimpoeng.

 

Onsdag: Fortsatt romjul. Blir nok litt ekstra kcal, men forhåpentligvis litt mindre enn de tre foregående dagene. Satser på 2,6 trimpoeng.

 

Torsdag: Nyttårsaften. Blir nok en del kcal her. Håper på 2,6 trimpoeng, men er litt usikker på hva jeg får til.

 

Fredag: Blir nok litt ekstra kcal, men forhåpentligvis litt mindre enn de tre foregående dagene. Satser på 2,6 trimpoeng.

 

Lørdag: Blir nok litt ekstra kcal, men forhåpentligvis litt mindre enn de tre foregående dagene. Satser på 2,6 trimpoeng.

 

Søndag: Blir nok litt ekstra kcal, men forhåpentligvis litt mindre enn de tre foregående dagene. Satser på 2,6 trimpoeng.

 

Etter dette blir det fullt Grete Roede opplegg igjen. Det skal bli litt deilig, selv om jeg koser meg nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår ble det 2050 kcal og 2,6 trimpoeng, og idag 2300 kcal og 2,6 trimpoeng. Det er jo ikke sånn superbra kcal-tall, men kalori-forbruket skal i alle fall være høyere enn inntaket, så det burde gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det ned 300 idag, det er jo helt fantastisk! Har virkelig ikke nekta meg noe jeg har hatt lyst på, så har spist masse godt. Men har kanskje hatt lyst på bittelitt mindre enn vanlig. Og så har jeg jo gått mye tur.

Ekstremt fornøyd nå ja ;)

 

Dagens tall:

vekt: 67,6 kg

nedgang: 12,6 kg

midje: 81 cm

nedgang midje: 20 cm (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...