Skrevet 09 februar 2011 - 21:07
Hei igjen, da er jeg tilbake! Utrolig bra at du har gått ned 10 kg allerede! Jeg er helt sikker på at du får til dette hvis du går inn for det. Helt, helt sikker!
Morsomt å bli spurt om hva som har vært mine triks, det har jammen vært interessant å tenke gjennom.
Hva som funker for den enkelte, er jo høyst individuelt. Men det som har vært mine viktigste punkter for å klare dette det siste halvåret, har vært:
- Det aller, aller viktigste: Man må bestemme seg om man virkelig vil dette. Ikke burde eller skulle. Skal og vil! Dette er en tøff jobb over lang tid og krever at man har tatt et aldri så lite oppgjør med seg selv. Ja, gevinsten er stor langt der fremme, men på veien frem må man også forsake en hel del. Da må man vite hvorfor man gjør dette og være tro mot det!
- Trening, masse trening. Jeg trener 4-6 ganger i uken nå om dagen (bortsett fra de to siste ukene pga en betennelse i ryggen, men det er rent midlertidig). Mange går fint ned i vekt bare ved å regulere maten, og det er nok greit hvis man aldri har vært noen trener. Men det er ikke veien for meg. Utenom det opplagte, at trening forbrenner mer kalorier, gir trening meg så utrolig mye mer: en sprekere kropp, regulerer overdreven apetitt og søthunger, gir mindre tid til å sitte i sofaen og være fysen, og ikke minst, gir mindre ønske om å sabotere egeninnsatsen..! Så fortsett med treningen!
- Kunnskap om kosthold. Jeg har lest meg opp om hvordan kroppen virker, abonnerer på iForm, leser kostholds- og slankebøker etc. Lettere å ta sunne valg når man vet hvorfor. Hvorfor er hvitt brød/kjappe karbohydrater ikke bra for kroppen/ hvorfor fiber og grove kornprodukter ER bra, f.eks.
- Ha med noen på laget! Fortell det til noen, så forplikter det mer, pluss at du kan få verdifull støtte i tunge stunder. En venninne, partner, oss her inne, kollega... Denne runden har jeg vært mye mer åpen mot mine omgivelser, og selv om det er skummelt, har det også vært positivt. Men det holder jo egentlig å fortelle én. Og det er SÅ mye hjelp og støtte i forumet her inne, det vil du merke:)
- Vær ærlig om ALT du spiser. Det er vanskelig, men gjør det likevel! Jeg registrerer alt her inne på matdagboken, også de dårlige valgene og utskeielsene. Man lurer bare seg selv. Det er like mange kalorier i den sjokoladen jeg spiser i smug bak kjøleskapet (selv om jeg lenge nektet å innse det, hehe!). Jeg holder meg til meny 2, dvs 1600 kcal om dagen, og fordeler det slik at jeg spiser litt mindre i ukedagene og litt mer i helgene.
- Tenk at dette er en jobb for livet. Jeg gjør dette fordi jeg vil ha et sunt og langt liv foran meg. Det vil ta tid å komme i mål, men det er ok. (Vanskelig, jeg vet, men det hjelper ikke å være utålmodig, da blir man bare så fort demotivert...)
- Innse - og aksepter! - at du kommer til å gå på en smell/ uplanlagt utskeielse både én og kanskje mange ganger. Ha strategien klar på forhånd. Det er IKKE et alternativ å gi opp i første motbakke. Etter en dårlig dag, legger du den bak deg og begynner på igjen DAGEN ETTER. Ikke neste uke eller neste mandag.
- Når du først har bestemt deg og vet at det er dette du vil: Se på dette som en jobb, noe du bare skal gjøre. Det gjør det lettere å styre unna fristelser når du er på besøk hos andre, eller når din egen motivasjon er langt nede og alt du vil i hele verden er å tilbringe helga på sofaen i lag med 500 g smågodt. Just do it;)
Kjære vene, dette ble jammen langt... Jaja, det er nå min hovedoppskrift, i hvert fall. Håper du kan plukke opp et par punkter som vil hjelpe deg på veien:)
Og trenger du mer konkrete tips, som hva jeg spiser, eller hvordan jeg tilpasser meg til familien, er det bare å spørre! Superlykke til:D
Start høsten 2010: 98.6 kg (men har tidligere vært tresifret)
Gikk ned 30 kg og nådde målet om normal BMI en kort periode høsten 2011
Etter et surrete 2012, ligger jeg nå på midten av 70-tallet.
Sikter mot en foreløpig stabilisering på 72-75 kg
Og hovedmålet gir jeg ikke opp, en gang i fremtiden: 70 kg