Jeg har det siste året gått stødig ned i vekt, kanskje rundt 10 kg. Eller, i starten gikk jeg faktisk oppover. Jeg fikk et skikkelig hardt spark bak da jeg før sesjon 1. desember 2010, gikk på vekta - og så den hadde tikket over 120 kg. På sesjon fikk jeg høre at jeg var veldig overvektig, og ble ansett som ikke tjenestedyktig. Det var ydmykende. Jeg innså såklart før sesjon at jeg var overvektig, men å høre det på den måten, det var tungt. Jeg har i 2012 virkelig gått inn for å gjøre noe med det. Målet mitt er å nå 90-95 kg, og så jobbe videre derifra. Først vil jeg greie litt ut om historien min i 2011:
Jeg hadde ikke trent noe de første månedene i 2011, og gikk deretter til innkjøp av Wii Fit plus i mars, hvor jeg igjen fikk veiet meg og målt generelle ting som balanse og tyngdepunkt - her veide jeg på det meste 127 kg, selv om vekta der viser mer enn den vanlige husvekta her. Det var ekstra tungt, så i mars-april gikk jeg inn for å trene mer, og var regelmessig på treningssenteret ca. 3 ganger i uka. Gikk ned kanskje 5 kg. Jeg gikk på en smell da eksamensperioden kom, så sommerferie. Heldigvis hadde treningen gjort at jeg generelt gjorde smartere valg i matveien. Jeg trente ingenting fra mai-november i 2011. Eksamene gjorde dog så jeg gjorde meg et inntrykk om at jeg ikke hadde tid til å trene, så kom sommeren hvor jeg var bortreist i over fem uker. Drakk veldig mye brus, men åt heldigvis ikke VELDIG usunt. I august begynte jeg på folkehøgskole. Jeg vet ikke hvor mye jeg veide da. Tipper rundt 119 kg. Jeg velger å tro at dette året har reddet livet mitt på en egen liten måte. Spiser til faste tider, maten er relativt sunn. Det er nærliggende butikker, så har ikke bare spist sunt, dessverre, men har blitt bedre. Kun ved å spise greit har jeg fra august 2011 til midten av november 2011 gått ned kanskje 6 kg. I november meldte jeg meg inn på et treningssenter (for TREDJE gang i mitt liv). I desember la jeg naturligvis på meg litt igjen, gikk opp til 116 kg, tenker jeg.
Nå, nå vil jeg snakke om 2012. Jeg har begynt å gjøre inngrep. Allerede 4. januar, etter jeg dro tilbake til folkehøgskole startet jeg med treningen igjen, og har nå trent 3 ganger i uken siden da. Jeg veide meg for første gang i 2012 den 11. januar og vekta målte 115.3 kg. Jeg begynte å skrive matdagbok for en uke (er ferdig med den, og den gir generelt et blikk på hvordan jeg spiser i løpet av en uke, med noen unntak selvsagt), som var en oppfordring fra treningsveileder på senteret jeg går på. Jeg merker at jeg har overskudd til å gjøre mer, søtsuget er mindre og jeg spiser kun usunt, og faktisk mye mindre usunt enn før på lørdager og søndager, ikke så mye på søndager heller.
Uansett, dette ble langt. Målet mitt er 90-95 kg, og her er oversikten så langt:
Onsdag - 11. januar 2012 - kl. 18:00 = 115.3 kg
Onsdag - 18. januar 2012 - kl. 18:15 = 113.5 kg (-1.8 kg, ble sykt overrasket og glad!)
Håper jeg klarer dette! Beklager at det ble så langt. Tror likevel at å ha et slikt emnet kan pushe meg til å gjennomføre det.
Treningssenteret stenger tidlig, så nå skal jeg ta meg en tur dit og få inn en aldri så liten styrkeøkt før det stenger!