Dette har du sikkert lært på kurset, men jeg skriver det uansett! Er sikkert nyttig informasjon for andre som er inne her og titter på forumet.
I bunn og grunn er jo dette et regnestykke ; kalorier inn - kalorier ut. Og for å gå ned i vekt må vi gå i minus. (vekt*10) + (høyde*6,25) - (alder*5)=hvilestoffskifte (trekk fra 161 hvis man er kvinne)
Dette er det man forbrenner hvis man ser vekk ifra aktivitet.
Deretter, gang med 1,3 hvis man har stillesittende arbeid, 1,4 for stillesittende arbeid og noe aktiv fritid og 1,5 for fysisk arbeid og/eller meget aktiv fritid.
Jeg har tatt meg den frihet å regne ut dette for deg, og hvis jeg antar at hverdagsaktiviteten din er 1,5 (pga. jobben din på egon) blir dette 2347 kalorier. Og det er uten trening. Hvis jeg så regner at du har ca. 10 trimpoeng på en uke, så plusser jeg på trimpoeng*28,58 og får 2633 kalorier.
Dvs. hvis du bare skal holde vekten, og verken gå opp eller ned, kan du spise 2633 kalorier daglig! Hvis du da vil gå ned et halvt kilo i uken, så tilsvarer det ca. 3850 kalorier underskudd tror jeg. Så delt på 7 dager blir det 551 kalorier daglig. Grete roede pleier å trekke fra mellom 500 og 800. Såå for å gå ned et halvt kilo i uken, må du spise 1833-2133 kalorier daglig! Det vil si du burde absolutt ikke spise mindre enn 1600 kalorier i uken!
Så hvis du har gått opp i vekt, så kan det være du må sjekke om du registrerer alle kalorier ordentlig. Jeg ser for meg at måltidene på egon kan være vanskelige å beregne. Husk at en spiseskje olivenolje er 100 kalorier! Og alt kjøtt stekes sikkert i noen form for fett. Osv. osv. Gå ned i detaljene og sjekk om du får med deg alle kaloriene i regnestykket!

Og de dagene du skeier ut, eller går og småspiser hele dagen, registrer inn alt uansett! Jeg har mange ganger blitt overrasket over at inntaket kan ha vært 1000 kalorier mer enn forventet når det er godteri og chips inne i bildet. Husk at bare 100 g sjokolade er 550 kalorier!
Beklager alle tallene

Jeg blir litt revet med når det kommer matematikk inn i bildet! Kan være jeg har regnet noe feil, så du må dobbeltsjekke, hehe