Kroppsmålingen ble vel ikke helt det jeg hadde håpet på....
Her er de harde fakta, og da skriver jeg tall fra forrige måling i desember først og dagens måling deretter:
Vekt: 103,9 - 92,4 = ned 11,5 kg
Fett (kg): 38,6 - 32,6 = ned 6 kg
Muskler: 36,3 - 33 = ned 3,3 kg
BMI: 32,1 - 28,5 = ned 3,6
Midje/hofte mål: 0,94 - 0,90 = ned 0,04
Fettprosent: 37,1 - 35,3 = ned 1,8%
Visceralt fett: 125,5 - 95,3 = ned 30,2
Muskler i overkropp uten armer: 28,4 - 25,2
Muskler i armer (høre/venstre): 3,59/3,6 - 3,1/3,01
Muskler i bein (høyre/venstre): 10,8/10,7 - 10,2/10,2
Idealvekt: 84,9 kg - 77,7 kg = 7,2 kg
Hva alt dette betyr? Vel, at man går ned i vekt, fett, BMI, midje/hoftemål og visceralt fett er jo superbra. Det som IKKE er så bra er at jeg har gått ned i muskelmasse. 3,3 kg er kanskje ikke allverdens, men det betyr likevel idealvekten har gått kraftig ned, og det var vel det som tok litt piffen fra meg da jeg var der. For det innebærer at med utgangspunkt i morgenvekten min i går er det ikke lengre 6,5 kg jeg skal ned, men 14... Det er over dobbelt så mye!!!! Og jeg er overrasket over at nedgang på 3,3 kg i muskelmasse gir såpass store utslag på idealvekten. Men. For det er et men. Fettprosenten skal for jenter ligge mellom 18 og 28. På midten er 23. Og idealvekten er satt ut fra en fettprosent på 23. Som mannen sa så er ikke det nødvendigvis et mål i seg selv, og han mente at jeg fint kunne ligge mellom 80 og 85 kg siden jeg og Viktor skal fortsette den gode jobben vi har begynt på. Jeg vil jo bygge musklene opp igjen etterhvert når vi fortsetter treningen, og da vil jo også idealvekten min øke igjen.
Jeg har veldig god og jevn styrke i beina, litt mer ujevn i armene nå enn før men ikke mer enn at det fortsatt omtales som balansert, men styrkeforholdet mellom bein og overkropp er lett ubalansert. Det har jo vært mye fokus på bein på trening, så nå skal jeg få nytt program av Viktor med mer overkropp.
Visceralt fett har gått fra altfor høyt til innenfor normalområdet, BMI (som denne karen som han forrige tok med en klype salt) fra ekstrem overvekt til overvekt, midje/hoftemål tok han og med en klype salt fordi jenter er så forskjellige i kroppen (noen har timeglass, andre har knapt midje etc) men er uansett gått fra overvektig til over (som er mellomtiden mellom normal og overvektig). Livsstilscoren har endret seg fra utrygg til normal, og det er jo også bra.
Det alt dette egentlig sier mest om er jo viktigheten av å trene styrke mens man holder på med vektnedgang. At muskelmassen har gått ned får så være - den skal jeg klare å få opp igjen på sikt. Men tenk bare hvor mye den hadde gått ned dersom jeg IKKE hadde trent såpass mye styrke som jeg har det siste halve året! Det er jo helt sykt å tenke på.... Så til dere som skal på tilsvarende målinger - ikke bli skuffet om resultatet ikke blir helt det man hadde håpet på. Gjør dere det jevnlig så bruk det som en veiledning til hva dere bør justere på for å få ønskede resultater. Jeg tror mitt mål fortsatt er en vekt på rundt 85, men at når jeg når det må jeg prøve å få muskelmassen enda mer opp og fortsatt miste litt fett. Vurderte jo å melde meg på holdt vekten allerede når jeg nådde 90 og ta de siste 5 kg der, men tror jeg venter litt til...
Alt i alt må jeg si jeg har litt blandede følelser. Har nesten litt lyst til å trøstespise, men heldigvis bare nesten....