Mange sier at de aldri blir sulten når de går på kurs. Selv slet jeg veldig med sult de første ukene, og tro meg - det blir bedre! Men det krever at du holder ut.... Jeg sliter veldig med sult i perioder fortsatt, men ikke like ofte, og det har gjerne sammenheng med at jeg har vært i ekstra mye fysisk aktivitet. Så jeg har begynt å koble sult med bedre ukesresultater og da er det enklere å leve med...
Noen sier at lavkarbo føler man seg mye mettere med. Jeg har ikke prøvd det selv og kommer nok ikke til å gjøre det. Men det som er viktig er at dere ikke spiser for mye raske karbohydrater - da går blodsukkeret raskt opp og minst like raskt ned igjen. Velg grovt alt egentlig - ris, pasta, brød, knekkebrød - jo grovere jo bedre. Få et aktivt forhold til innholdsfortegnelsen på ting og lær dere litt der. Sjekk gjerne innholdet kostfiber, alt over 10-12% er bra. Og ikke minst - noter dere bak øret dersom dere oppdager at f.eks. hvis jeg spiser dette brødet til lunsj blir jeg ikke like fort sulten igjen som hvis jeg spiser et annet. Det har jeg opplevd med Vitas Ekstra grovt grovbrød.
En annen ting som er viktig er å spise nok. Har du veldig mange trimpoeng en dag kan du gjerne spise litt flere kalorier enn ellers - det siste man vil er at kroppen skal gå på sparebluss, for da går man ikke ned. Men prøv å spre måltidene jevnt utover dagen og spis dem alle. Selv spiser jeg gjerne frokost, frukt + yoghurt, lunsj, mellommåltid, middag, frukt, kvelds på en vanlig dag. Drikk masse vann til måltidene, det er også med på å øke metthetsfølelsen. En vanlig feil vi overvektige gjerne gjør er jo å spise til vi er mett - det er jo egentlig feil, for det kan ta noe tid før metthetsfølelsen kommer, og da føler man seg jo stappet. Så om ikke du føler deg skikkelig mett etter et måltid, så vent et kvarter før du evt spiser mer - da er det sannsynlig at du ikke har lyst på likevel eller ikke gidder lage mer... Det kan gjerne også være en viss psykologisk effekt å kunne spise 3 knekkebrød mot 2 brødskiver.
Vedr nøtter så er det sunt i den forstand at de inneholder gunstige fettstoffer. Imidlertid skal man ikke slenge i seg en hel pose - man kan gjerne ta 5 mandler eller er par valnøtter, men tar man mye så blir det raskt ekstremt mange kalorier, ja. Er man akutt sulten når man handler og man ikke klarer å spise bare et par nøtter er det faktisk bedre å kjøpe en Wasa sandwich, en frukt e.l. Eller enda bedre - planlegg i forkant så du ikke trenger handle mens du er sulten! Hvis du planlegger ukens måltider kan du handle en gang i uken. vips blir det raskt mye færre fristelser.

Jada, jeg har lært the hard way.
Ble langt innlegg igjen, håper ikke det gjør noe! Sitter på jobben og venter egentlig bare på helg....