Gå til innhold

Bijou's Holde Vekten Dagbok


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Da er det blitt min tur til å begynne å bære flytteeskene mine over til "Hold Vekten"-forumet. Denne tråden blir min nett-dagbok hvor jeg har tenkt å skrive ned tanker og erfaringer underveis.

 

Kjappe stikkord om meg: 38 år, 168 høy og i skrivende stund 64,1 kg tung.

 

Grunnen til at jeg havnet på Grete Roede's nettsider i utgangspunktet var et svangerskap i 2010/2011 hvor jeg la på meg 22 kilo. Og de skjønte jeg fort etter fødselen kom til å ta lang tid å bli kvitt igjen. <_< Kiloene satt som klistret! Har virkelig måttet kjempe for hver eneste kilo ned, men nå begynner jeg å nærme meg målstreken.

 

Jeg har alltid vært relativt slank. Var oppe i 71-72 kg en periode da jeg var i et forhold som ikke var noe positivt for meg, men fikk trent meg ned igjen da forholdet tok slutt. Var så snarest innom 60 blank i 2009, da jeg danset og var mye aktiv en periode. Så stabiliserte det seg rundt 63 kg, før jeg traff kjæresten og samboeren min, i februar 2010.

 

La på meg noen klassiske "kosekilo" etter at jeg traff han (vi er racere på å kose oss!) og veide 67 litt ukomfortable kilo da jeg oppdaget at jeg var gravid senhøsten 2010.

 

Nå har jeg klart å få av meg de 22 gravidkiloene + 3 av kosekiloene. Totalt 25 kg. Men nå vet jeg ikke helt hvor jeg vil sette strek og hva som er idealvekten min lenger. Eneste jeg vet er at jeg vil være et sted mellom 60-63. Trur eg... :)

 

Jeg tar ikke det å være "naturlig slank" for gitt lenger. Hvis jeg ikke passer på, eser jeg ut. Enkelt og greit.

 

Mine ulemper:

 

- jeg pusher 40 år og merker at alderen begynner å bli en faktor

- jeg har født et barn, kroppen er ikke lenger helt slik den var og jeg forventer det ikke heller

- og kjæresten og jeg er som sagt racere på å kose oss...

 

Mine fordeler:

 

- jeg har funnet treningsformer jeg stort sett trives med (rask gange, med og uten oppoverbakker + litt styrke)

- jeg har lært utrolig mye av å registrere matinntaket her inne i over et halvt år, er rett og slett mer bevisst på hva jeg dytter i meg (noe jeg overhodet ikke var før)

 

Som sagt, veier 64 nå og har derfor tjuvstartet litt her inne. He he! Men denne tråden fungerer vel så mye som en gulrot for meg selv også, til å få av de siste par (tre?) kiloene, til jeg kan gå over til å kun holde vekten.

 

Tror nesten jeg må prøve ut først 63, deretter 62, 61 og til slutt 60, bare for å kjenne hvordan de føles - og hvilket tall som er mest komfortabelt, før jeg bestemmer meg for hvor jeg vil slå meg til ro.

 

Det var alt for nå. Kommer sterkere tilbake her inne om en ukes tid. (Når jeg forhåpentligvis er nådd 63 kg.) Og takk til de som eventuelt gadd å lese alt dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spliffi

Heisann!

 

:lol: Da jeg leste innlegget ditt her var det som å lese om seg selv nesten... :-)

er 64,3 kilo nå...168 høy og 39 år :-) Har gått ned 13 kilo siden januar, men hadde også en GR-økt for to år siden for å få unna graviditet- kiloene, slik som deg. Nå er jeg nesten fornøyd...har tenkt å prøve å få bort to-tre kilo til, slik at jeg har noen kilo å gå på. Regner jo med at jeg under stabiliseringen kommer til å gå opp et par kilo!

Blir spennende å følge med på deg også! Hva er planen din? Tenkt noe på det? Har hørt at man bør legge på ca 100 kcal i uka???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! :)

 

Jeg har ingen spesiell plan når jeg kommer dit jeg vil, annet enn å fortsette slik jeg gjør nå: med samme mengde trim og spise det samme som nå. Har et helt normalt kosthold og spiser i teorien det jeg vil. Men i begrensede mengder! ;)

 

Brukte en sånn kalkulator her på GR (før den forsvant for oss gratismedlemmer i våres) og fant ut at jeg må spise 1900 kalorier om dagen for å holde vekten. Men jeg synes egentlig det er litt mye...?

 

Vi får se, når jeg kommer så langt. Og jeg har egentlig ikke tatt høyde for at jeg går noe særlig opp når jeg begynner å stabilisere, jeg. Altså hvis jeg bare fortsetter å spise som nå og bevege meg. Har som sagt et mye mer bevisst forhold til kalorier og mat nå enn for bare 1 år siden f.eks.

 

Og når jeg klarte å holde meg relativt slank uten å være bevisst på det, så burde jeg jo klare det når jeg nå er bevisst på det, tenker jeg! B)

 

Lykke til med de aller siste kiloene du også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spliffi

:)

 

Ja, det går nok sikkert greit.

 

For min egen del vet jeg at det skal ikke mye til før man begynner å gå opp, etter at man har levd på underskudd en tid. Selv om kroppen forbrenner 2000 kcal om dagen normalt, så kan man ikke plutselig spise 2000 kcal hver dag når man er blitt fornøyd. Man må visst trappe opp, sakte men sikkert- helt til kroppen venner seg til å spise flere kcal enn det den er vant med. B)

Og siden du har gått ned en del nå, så regner jeg med at du fortsetter å gå nedover hvis du ikke legger på litt i kcal når du vil stabilisere?

Har lest litt rundt her og skjønt at det beste er å øke 100 kcal i uka ca. Har tenkt å prøve det selv iallefall... Men alt er jo individuelt..

1900 kcal er jo egentlig ikke så mye syns jeg. Det er jo lett å ta igjen i helgene vettu B):D Litt potetgull, vin- pizza eller god mat med en god saus, så er man jo oppe i mange tusen :P

 

Lykke til! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen! En stund siden sist nå. Det 63-tallet lot visst vente på seg... ;)

 

Ang. stabilisering så vet jeg ikke helt, jeg. Jeg skal jo egentlig ligge på en 1300-kalori meny nå. Men det er sjelden jeg klarer å ligge der. Det blir uker med både 1400 og 1500 i snitt. Mest slike uker. Og jeg kan tenke meg at jeg lå på 1600-1700 i snitt den tiden jeg ikke slanket meg. Så altså ikke så veldig langt unna der jeg er nå og ikke de helt store, radikale forandringene når jeg kommer i mål. Derfor synes jeg fortsatt 1900 høres mye ut, for å holde vekten. Samme hva GR-kalkulatoren sa, en gang i tiden.

 

Men vi får se!

 

Nå må jeg først komme meg litt videre, de siste kiloene jeg har igjen. Har ligget på 64-65 kg i 1 måned nå ikke kommet meg noe videre. Har trent litt mer enn vanlig, men også spist litt mer enn vanlig.

 

Fortsetter med treninga, men erkjenner at jeg kan bli bedre på kostholdet. Det blir litt for mange sprekker i ukedagene. Og det vil jeg jo egentlig ikke ha, verken nå eller senere når jeg virkelig skal holde vekten.

 

Så skjerpings! :rolleyes:

 

Vekt siste par dagene: 64,8 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jqulin

Samme høyde og vekt her! 168 lang og nå 63 kg! Har gått ned i alt 40 kg men vet ikke helt hvor jeg vil ligge.. skulle gjerne ned til 60 tallet sånn at man har litt å gå på men de siste er tråe! Utfordringen min er nok helgen der det gjerne blir noen ekstra kalorier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jqulin! :)

 

Vi har nok ganske likt utgangspunkt, ja! Eller, likt mål.

 

Jeg tenker også at det kunne vært greit å komme helt ned til 60 blank og så ha litt å gå på. Da er det ingen krise å legge på seg 2-3 kilo rundt høytider og slikt. (Selv om jeg jo vil prøve å unngå det, da.)

 

Men jeg vet fortsatt ikke om kroppen faktisk vil ned dit. Helt til 60. Om det er trivselsvekt. Får vel bare se det an underveis.

 

Ligger og vipper melom 63 og 64 nå. 64,0 idag. Spennende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg nede på 63,3 kilo og kan vel konstantere at jeg ikke er riktig fornøyd ved 63 kilo. Så da prøver jeg meg på 62.

 

Det positive er at treninga begynner å ta fra fettet på magen nå, siden det ikke er så mye overskuddsfett å hente andre steder på kroppen. Så magen blir sakte, men sikkert flatere. Men fortsatt litt igjen der, altså.

 

Så da fortsetter jeg litt til ned.

 

Veldig fornøyd med kostholdet. Spiser helt vanlig mat og de tingene jeg har tenkt å fortsette å spise når jeg har funnet målstreken min og virkelig skal holde vekten. Unner meg også godt i helgene. Det har jeg gjort hele veien. Ellers hadde jeg blitt gal! :rolleyes:

 

Mammapermisjonen nærmer seg slutten, 2 uker til jeg skal begynne på jobb igjen, så prøver å ta en liten ekstrainnsats nå før den nye hverdagen starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke blitt så mye til den derre ekstrainnsatsen, gitt. Har hatt besøk i hus, holder på med oppussing og har hatt en liten pjokk med tannvondt i 1 uke, med lite søvn på oss begge.

 

Så målet forrige uke og denne uka ble/blir å holde vekten, rett og slett.

 

Forrige uke gikk veldig bra. Lå på 63,3 alle ukedagene helt til helga kom. Da gikk jeg opp 400 gram til 63,7. Typisk meg og helg! <_<

 

Men 63,6 idag og forhåpentligvis på vei ned igjen. Målet er i alle fall å holde meg innenfor 63 denne uka også. Så får jeg ta videre nedgang en annen uke.

 

Men synes jeg har vært flink til å holde vekten, altså! :) Tross alt. Ikke har jeg registrert noe mat eller trim heller. (Sistnevnte har det uansett blitt lite av.) Så føler at jeg har noenlunde kontroll på matinntaket og kalorier, sånn helt utenatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nope. 62-tallet må nok vente.

 

Har klart å vase meg opp på 64,1 igjen nå, etter et par uker uten matregistrering og trening. Det har bare vært så hektisk på hjemmefronten. Pluss at jeg nå har begynt å jobbe igjen etter mammapermisjonen.

 

Men synes jeg begynner å få dreis på matinntaket på dagtid, mens jeg er på jobb. Det er kveldene som er problemet nå. Hver kveld... <_<

 

Men jobber meg mot 63-tallet igjen. Sakte, men sikkert. Med de ressursene jeg har i disse dager.

 

Får mer tid til trening igjen neste uke og håper at jeg kommer igang igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pjuh! Da er jeg nede på 63-tallet igjen. I øvre sjikt, riktignok, med 63,9. Men likevel. Har vært oppe i 64,4 på det meste nå siste dagene. Mye mat og godis, lite søvn og null trening.

 

Men NÅ er trenden snudd! Og jeg er igang med treninga også, etter ca. 3 ukers stans. Gleder meg til positive resultater og nedgang igjen! :) Det føles som uendeligheter siden sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sommeren har jeg vært rene jo-jo slankeren! :blink: Opp og ned, opp og ned. Hele sommeren.

 

Etter å ha kommet meg ned på 63,8 forrige fredag saboterte jeg likegodt for meg selv i helga med masse godterispising og var oppe i 64,5 nå på mandag. Men har kommet igang med trening, nå også jogging(!), og fikk karret meg ned til 63,9 igjen idag. For ørtende gang... <_< Sukk!

 

Må bare komme meg av 63-64 kjøret, altså. Her kan jeg jo vase rundt i evigheter, virker det som.

 

Men altså, nye joggesko er innkjøpt og jeg tok første testrunde igår. Superstøl idag, men det hører jo med! ;) Satser på neste tur imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joggetur nr. 2 er unnagjort og det gikk bedre enn fryktet. Trodde jeg ikke skulle klare å komme meg helt rundt, siden jeg var så støl. Men det gikk.

 

Har vært flink med maten siste dagene og vekta viser 63,6 idag. Får håpe det holder seg der nå da - eller under! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nok en oppsving i helga - og så ned igjen, strålte endelig 62-tallet til meg idag! 62,6! :) Juhuuu!

 

Begynner å mistenke at det kanskje er jogginga som har skylda. ;) Jogget 3 ganger forrige uke og satser på det samme denne uka. Unnagjort 1 tur allerede.

 

Håper, håper at det holder seg sånn! Sååååå deilig å endelig ta et skritt videre ned, på nye tall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joggetur nr. 2 denne uka er unnagjort. Og 62,1 kg på vekta. Det fortsetter jommen nedover, gitt! :)

 

Og nå er jeg faktisk innenfor vektbeltet jeg har satt som mål, mellom 60,0 - 62,9 kg. Jippi! :D Men skal prøve å gå ned 1-2 kilo til før jeg gir meg og bare konsentrerer meg om å holde meg stabil.

 

Veldig spent på hvordan denne helga går! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstrukket en eller annen muskel i ryggen, så ganske redusert med tanke på trening om dagen. Men fikk tatt meg en lang, god gåtur i går, i det minste.

 

Og jeg bestod helgeutfordringene med glans! 61,9 kilo idag! :D

 

Veldig stolt av meg selv nå! Og merker at kroppen fint kan gå ned på 60-tallet før jeg gir meg. Så en drøy kilo til satser jeg på. Det behøver ikke være 60 blank, midt på 60-tallet holder også.

 

Jeg er snart helt i mål, gitt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt dårlig med trening denne uka. Ryggen har skapt trøbbel. Men nå er heldigvis smertene på retur og det føles mye bedre.

 

Skal prøve meg på en joggetur igjen idag. Klarer ikke å la være! :rolleyes:

 

Og heldigvis vært stabil hele denne uka hittil, på 61,8. Har hatt veldig inaktive, stillesittende dager og holdt meg på rundt 11-1200 kalorier om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggen er friskmeldt og jeg fikk skvist inn 3 joggeturer på tampen av forrige uke. Torsdag, lørdag og søndag. Men til tross for intensiv trening i helga klarte jeg likevel å legge på meg 1,4 kilo (!) etter en bytur og fest på lørdag. :blink: Meg og helger, altså... Suste rett opp til 63,3 kg på vekta og holdt på å få fnatt.

 

Men det er bare å fortsette med de riktige tingene og ikke gi opp. Så nå har jeg fått av 1 kg og er nede i 62,3. 400 gram igjen til utgangspunktet mitt. Puh!

 

To skritt frem og ett tilbake! ;) Men bare det går fremover over tid, så. Og det gjør det jo, heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bijou.

 

Kan jeg henge på???

 

Jeg er 37 år er 174 cm lang og veier ca 81 kg. Er gift og har 3 barn (11, 9 og 6,5 år). Jeg startet mitt "nye liv" for ett år siden. Jeg har gått ned 15 kg, men har holdt vekten relativt stabil fra desember - 11. Ønsker vel strengt tatt å ta av 3-4 kg til, men jeg ønsker det nok ikke nok for jeg klarer ikke å holde fokus i helgene.....

Jeg har tidligere gått ned 17 og 10 kg på GR kurs, men nye svangerskap og en slitsom småbarnsperiode har gjort at kiloene har kommet tilbake :angry: . Nå har jeg virkelig trua på at denne gangen skal det holde!!! Nå har jeg holdt fokus på kost og trening i over et år og føler at noen av de gamle vanene er borte :P . Men samtidig går jeg stadig på små sprekker, noe jeg håper blir sjeldnere og sjeldnere det neste året. Jeg tenker at jeg må holde på i flere år før jeg kan være sikker på at alle de dårlige vanene er borte for ALLTID B).

 

Jeg elsker å trene og trener 4-5 dager i uka. Hovedsakelig gruppetimer på treningssenter, men går også turer og løper av og til.

 

Nå fikk jeg forespørsel om å være med å gå tur om 5 minutter, og det er jeg klar for :). Skriver mer senere. Ha en flott dag B) .

 

Panki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å slenge seg med, Panki! :) Og gratulerer med 15 kilo ned!

 

Skulle ønske det var meg som var glad i å trene... Her ble jeg plutselig helt anti-trening over natta igjen. Har ikke fått slept meg ut på noen joggeturer siden torsdag forrige uke. Skulle igår kveld, men dørstokkmila ble for høy.

 

Og er ganske stuck på der jeg har vært i det siste. 62,5 på vekta idag også. Holder meg på 62-og-noe på hverdagene, svinger opp til 63 etter helgene og går så ned igjen til 62-og-noe. Begynner å bli flink til å holde vekta, i det minste! Men det er jo ikke det jeg skal riktig enda. Vil enda litt til ned. Men det går så treeeeegt...! Vet det er motivasjonen det står på nå. Å gidde. Men det hjelper jo ikke å vite hvor problemet ligger, når man ikke orker å gjøre noe med det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !!!

 

Som om jeg skulle skrevet det selv.... Vet akkurat hvor problemet ligger, men å gjøre det er vanskelig :huh: . Fra desember -11 har jeg vært akkurat der.... Er veldig flink i uka og så kommer helga :angry::angry: . Hadde jeg bare klart å være moderat hadde jeg rasa ned i vekt. Men når jeg først har tatt den første biten så er det som om rullegardina går helt ned. Og jeg som du, to kilo tyngre på mandag enn på fredag. Forrige helg var inget unntak :mellow:. Og for sikkerhets skyld begynte jeg på torsdag...

 

I frustrasjonens hete inngikk jeg en avtale med meg selv om at jeg ikke skal spise noe godteri, potetgull, sjokolade, kaker, is etc før 13. oktober. Denne datoen er satt fordi da skal jeg på 4-retters middag med verdens herligste gjeng. Så nå er jeg på dag 3, og foreløpig går det bra B). Men den virkelige testen blir helgene.... Men det er jo bare 3 helger det er snakk om, så det burde jo la seg gjøre. Som en positiv bonus håper jeg på en liten vektnedgang -det hadde vært topp. Veide meg forresten i dag, 81kg - det er et bra resultat etter en våt og søt helg :o. (har egentlig veiedag på mandag....)

 

Bortsett fra et relativt høyt frustrasjonsnivå i forhold til min egen udugelighet, så smiler livet. I går ble det treningsfri dag med en gåtur på ca 60 min med mine supre treningskollegaer :P . Med kaffe både før og etter ble det nesten hele formiddagen....

I dag har jeg vært på spinn 45, styrke 45 og dans 45 min. En magisk formiddag med en helt fantastisk gjeng :D. Dans har blitt mitt "treningsdop", og jeg har rett og slett blitt helt avhengig.....

 

Håper du kommer over dørstokkmila og kommer deg ut på løpetur igjen. Husk at jo lenger du drøyer jo vanskeligere er det å gjøre det :) .

 

Ha en fin kveld B). Panki .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Lykke til med godteri-stopp til 13/10! Det kaller jeg stålvilje. Lykke til så masse!

 

Stålvilje mangler nok her. Og du har helt rett i at jo lengre tid det går før man kommer seg ut igjen etter en treningsstopp, jo vanskeligere er det. Nå er unskyldningen at det er for kaldt... <_< Fryser så innmari om dagen (konsekvens av at alt overflødig fett er borte...?!) og vil bare være innendørs. Så joggeskoene står i en krok og støver ned. Men har en vag plan om å starte opp igjen med rockering-trening denne helga, hjemme på stuegulvet. Får se hvordan det går.

 

Vekta er i skrivende stund nede i 61,8 idag. Men det er før alle helgeutskeielsene er inntatt, så vi får se på offisiell veiedag mandag hva resultatet ble. Var i alle fall hyggelig å se 61-tallet igjen, etter en tids fravær! :) Tror det skyldes økt hverdagsaktivitet, rett og slett. Sånn jevnt over. Det får være redningen inntil treningsmotivasjonen kommer tilbake.

 

Ha en fortsatt fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Nå er helga nesten over -og det har vært en prøvelse :( . Vi har vært på hytta, og der er det ekstra vanskelig å ikke kose seg. I tillegg hadde vi et vennepar på besøk i går. Det var kjempe hyggelig, men etter at maten var fortært kom jo både kake, potetgull og sjokolade på bordet.... Men jeg kan med stolthet berette at jeg skar opp blomkål og melon og hadde dip ved siden av til meg :D. Men jeg skal ikke påstå at det var lett. Dagen i dag har også vært preget av ekstrem søthunger, så kampen er ikke over. Kalorimessig har jeg nok ligget i overkant av hva det bør, men det får jeg leve med. Uansett er totalen MYE lavere enn den har vært de siste helgene :D.

 

I morra er der ny uke med nye muligheter B).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ny uke, nye muligheter! :)

 

Her ble det opp 400 gram i helga. Men fornøyd likevel. Det ble ikke en hel kilo, liksom! ;)

 

Nå er det full fres fremover mot 61-tallet og jobben med å holde det. Har laget en innspurt-deal med meg selv, om at jeg skal være helt i mål den 14.oktober. Og "mål" vil si 60 blank. Det vil si... 60,2. He he! For da har jeg klart å gå ned eksakt 22 kilo på nøyaktig 1 år.

 

For å klare det må jeg ned ca. 600-700 gram i uka, i 3 uker fremover. Men det er jo ikke helt vanvittig urealistisk. Det krever bare litt mer fokus enn jeg har hatt i det siste. ;)

 

Klarte å knuse dørstokkmila i helga og kom meg ut på joggetur igår, for første gang på halvannen uke. Det var helt grusomt, som forventet. Men må bare fortsette og har tenkt meg ut på en tur igjen ikveld.

 

Har funnet igjen fokuset mitt nå, så så er det bare å kjøre på, så lenge det varer! He he!

 

Ha en fin uke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...