Da er det blitt min tur til å begynne å bære flytteeskene mine over til "Hold Vekten"-forumet. Denne tråden blir min nett-dagbok hvor jeg har tenkt å skrive ned tanker og erfaringer underveis.
Kjappe stikkord om meg: 38 år, 168 høy og i skrivende stund 64,1 kg tung.
Grunnen til at jeg havnet på Grete Roede's nettsider i utgangspunktet var et svangerskap i 2010/2011 hvor jeg la på meg 22 kilo. Og de skjønte jeg fort etter fødselen kom til å ta lang tid å bli kvitt igjen.
Jeg har alltid vært relativt slank. Var oppe i 71-72 kg en periode da jeg var i et forhold som ikke var noe positivt for meg, men fikk trent meg ned igjen da forholdet tok slutt. Var så snarest innom 60 blank i 2009, da jeg danset og var mye aktiv en periode. Så stabiliserte det seg rundt 63 kg, før jeg traff kjæresten og samboeren min, i februar 2010.
La på meg noen klassiske "kosekilo" etter at jeg traff han (vi er racere på å kose oss!) og veide 67 litt ukomfortable kilo da jeg oppdaget at jeg var gravid senhøsten 2010.
Nå har jeg klart å få av meg de 22 gravidkiloene + 3 av kosekiloene. Totalt 25 kg. Men nå vet jeg ikke helt hvor jeg vil sette strek og hva som er idealvekten min lenger. Eneste jeg vet er at jeg vil være et sted mellom 60-63. Trur eg...
Jeg tar ikke det å være "naturlig slank" for gitt lenger. Hvis jeg ikke passer på, eser jeg ut. Enkelt og greit.
Mine ulemper:
- jeg pusher 40 år og merker at alderen begynner å bli en faktor
- jeg har født et barn, kroppen er ikke lenger helt slik den var og jeg forventer det ikke heller
- og kjæresten og jeg er som sagt racere på å kose oss...
Mine fordeler:
- jeg har funnet treningsformer jeg stort sett trives med (rask gange, med og uten oppoverbakker + litt styrke)
- jeg har lært utrolig mye av å registrere matinntaket her inne i over et halvt år, er rett og slett mer bevisst på hva jeg dytter i meg (noe jeg overhodet ikke var før)
Som sagt, veier 64 nå og har derfor tjuvstartet litt her inne. He he! Men denne tråden fungerer vel så mye som en gulrot for meg selv også, til å få av de siste par (tre?) kiloene, til jeg kan gå over til å kun holde vekten.
Tror nesten jeg må prøve ut først 63, deretter 62, 61 og til slutt 60, bare for å kjenne hvordan de føles - og hvilket tall som er mest komfortabelt, før jeg bestemmer meg for hvor jeg vil slå meg til ro.
Det var alt for nå. Kommer sterkere tilbake her inne om en ukes tid. (Når jeg forhåpentligvis er nådd 63 kg.) Og takk til de som eventuelt gadd å lese alt dette!