Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

Hvordan bruke mer grønnsaker og mindre tilbehør Vurder emne: -----

#1 Brukeren er ikke pålogget   snigla 

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • Gruppe: Members
  • Ble medlem: 11-juni 12

Skrevet 12 juli 2012 - 16:26

Jeg lever et helt vanlig kosthold . Men ser når jeg registrer maten blir for mye potet - pasta - ris - lasanjeplater - tortillas - pitabrød +++ og alt for lite grønnsaker .

Har blitt inspirert når jeg ser på kokken Hellstrøm når han rydder opp hjemme hvor mye grønnsaker han bruker i maten !

Så hvordan kan en snu denne trenden med å bruke alt for mye tilbehør og alt for lite grønnsaker ?

Trenger mange gode tips !

Hva kan bruke av grønnsaker hvor når det gjelder i minske potet - ris - pasra - lasanjeplater - pita - tortillas ?

Hvilke grønnsaker brukes til hva ?

Jeg vil fortsette med vanlig norsk kosthold , men bruke 3 ganger mer grønnsaker til middagen og mye mindre tilbehør

Hvilke grønnsaker vil dere anbefale til laks - torsk - sei - kyllingfilet - koteletter - strimlet svinekjøtt +++

Hva med tradisjonelle retter som pizza , lasanje og andre typiske helgeretter ?

Tar imot alle tips med stor takk ! ! !

Er alltid skeptisk til nye produkter ...

Hva smaker egentlig squash og abinner ?

Kom gjerne med tips på utradisjonelle grønnsaker som er veldig vært å prøve og selvfølgig på alle det gode gamle grønnsakene ! ! !

Gleder meg å bruke masse mer grønnsaker
0

#2 Brukeren er ikke pålogget   eltevelte 

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • Ble medlem: 16-april 09

Skrevet 13 juli 2012 - 23:27

hei selv om vært her inne siden 09. så ikje enda helt igang .
men prøver å finne ut av dette selv.
hvordan få til mer grønnsaker.

men slik jeg forstår det, så skal en ha ca 125g ris pasta elle poteter per måltid.

kjøtt skal bestå av 120-160g .

så skal en ha evnt. litt saus, å så dette med å få inn mere grønsaker.

en start er å ha rødbeter på leverpostei til brød/knekkebrød,
paprika salat agurk tomat attåt brødmaten.

til middag er det vel og ca 125g (og mere siden det er så lav kalori på..?)grønt en bør ha med. f eks gulrot blomkål og brokkoli.

blande salat og ha som tilbehør er og mulig. eller ha salat av ulike slag til lunsj f eks.

oppskrifter:

men til kyllingfilet : krydre fileten, legg den på smurt aluminiumsfoli. så tar jeg oppå litt blomkål gulrot brokkoli minimais purre og sjalottløk. så pakker jeg den inn. en per pakke. så lage antall pakker som trengs. og steker de ca 30 minutt.
har brukt å ha ris å fløtesaus til.

et annet eksempel strimlet svinekjøtt til grønsaksuppe
det steker jeg litt i panna, så bruker jeg grønsaker som f eks gulrot kålrot potet purreløk sellerirot.
koker opp buljong ,har i oppkuttede grønsaker. og koker kjøttet samen med dette ca 15-20 minutt

til lasagne og pizza kan en servere salat til....

har ikje desse oppskrifter fra gr-bøker. men har et par bøker der får en masse varierte muligheter til ulike kjøttprodukt.

trur det er mulig lån bøker på biblotek og

håper noe var til hjelp å lykke til :)
0

#3 Brukeren er ikke pålogget   Missoki 

• Advanced Member
  • PipPipPip
  • Ble medlem: 23-juli 11

Skrevet 17 juli 2012 - 08:46

Det beste tipset for mere grønsaker, er å begynne med grønnsakene når du legger opp på talerknen. Jeg pøser på, så tar jeg fisken og til slutt feks. risen, da er det såpas liten plass igjen til det at jeg automatisk bruker mindre:)

Til laks elsker jeg grønne grønnsaker: salater til grillet laks, brekkbønner/aspargesbønner/Harricote Verts og brokoli (kokt slik at de fortsatt har litt krønsj og den fine fargen) til stekt laks, og en frisk agurksalat til kokt laks! namm!

Til torsk elsker jeg å lage en pasta gryte med løk, aubergine og squash! Trekker fisken og koker pastaen aldente, del 2 gule løk, en aubergine og en squash i terninger og stek de myke i en sunn olje, tilsett den ferdig trekte fiskeblokken og pastaen(i denne retten trenger man ikke mye) tilsett lett crem fresh, en real klype med karri og smak til med salt og pepper! namm2!

Man kan også ersatette pastaplatene i lasangen med Skiver av Squash! da blir det sumt da! men da er det lurt å ha litt salt på skivene slik at vannet blir trukket ut av platene, så lasangen ikke blir for bløt. (bare tørk av med ett papir når du er klar for å legge opp)

Til fredagskosen bruker jeg alltid å bruke tacoskjell istede for tortilla. Mye mindre kalorier og veldig enkelt å lage en stor salat med alt av grønnsakstilbehør, litt kjøtt og ost også knuser jeg bare ett par skjell over, nydelig mettende og nesten så sunt som det kan få blitt:)

Lykke til med grønnsakene:)
Postet bilde
0

Valgmuligheter for emne:

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

1 Bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 skjulte brukere