Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

Litt om meg og mitt Vurder emne: -----

#1 Brukeren er ikke pålogget   Lise1982 

• Newbie
  • Pip
  • Gruppe: Members
  • Ble medlem: 19-november 12

Skrevet 19 november 2012 - 02:01

Jeg er ei jente på 30 år som de siste 7 1/2 årene har vært bosatt i Bergen. Jeg kommer opprinnelig fra ei lita bygd i Vest-Telemark. I Bergen bor jeg sammen med min kjære samboer som er noen år yngre enn meg. Vi har vært sammen i 6 1/2 år. Mine interesser er pc/INTERNETT, MATLAGING/BAKING, LESING, SKRIVING (BLOGGING OG DISKUSJONSFORUM), ORGANISASJONSARBEID M.M.

Jeg jobber på Østlandet som rehabiliteringsassistent hvor jeg gir undervisning i punktskrift, data og tekniske hjelpemidler for de som nylig har blitt blinde og svaksynte. Jeg ble selv født 3 mnd. prematurt og veide under 1 kg når jeg tok mitt første åndedrag. Tull med oksygenet i kuvøsen førte til alvorlig netthinneskade og grønn stær. Jeg hadde 5% syn på venstre øye frem til jeg var 15 år. Da ble syne gradvis dårligere. Siden fikk jeg grå stær, trøbbel med trykket og netthinneavløsning. Synet var ikke til å redde. Men blindheten hemmer meg ikke i hverdagen. Jeg får stort sett til det jeg vil og jeg forsøker å se mulighetene fremfor begrensningene. Det er for så vidt en del av jobben min også. Det å få folk som selv føler de er i en håpløs situasjon til å se lyset i tunnellen og stole på at lyset ikke er et tog med flere vanskeligheter.

Tidlig i tenårene var jeg på god vei til å utvikle anorexia. Jeg spiste kun ti skjeer med gryn og melk til frokost. Resten havnet i toalettet mens min far kjørte min mor på jobb. Nistepakken kastet jeg. Jeg var aldri sulten til middag og min familie hadde aldri noen tradisjon for kveldsmat. Jeg ble tynnere og tynnere, og den dagen min far kommenterte at hoftebeina mine stakk ut, jublet jeg innvendig. Siste året på VGS begynte jeg å spise litt igjen og etter ett år spiste jeg to måltider til dagen. Vekten stabiliserte seg til 52-54 kg. Når jeg var passert 20 år, begynte vekten for alvor å øke litt og litt. Jeg så på det med fortvilelse, men klarte ikke å snu pila. I fjor høst forsøkte jeg meg på lavkarbodiett, og etter 12 uker,hadde jeg tatt av meg 10 kg. Men jeg klarteikke å holde meg til Lavkarbo og jeg gikk opp 4 kg igjen I dag veier jeg 34 kg over min egen trivselsvekt. Jeg ønsker å gå ned i vekt på en sunn og riktig (og frisk) måte. Jeg ønsker ikke å havne tilbake i anorexiaens klør igjen.

Jeg har registrert meg her på Grete Roedes nettside og jeg føler meg temmelig sikker på at jeg vil forsøke dette. Jeg håper også at jeg vil få med meg min kjære på dette - han hadde hatt godt av å ta av seg noen kilo han også. Og jeg ser for meg at det er lettere og mer motiverende når vi er to. Ja, det er faktisk så jeg gleder meg til å begynne!
0

Valgmuligheter for emne:

Side 1 av 1
  • Du har ikke tilgang til å starte et nytt emne her
  • Du må logge inn for å svare

1 Bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 skjulte brukere