Gå til innhold

From fat to fit! 2013 er året!


Gjest Vs2013
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Vs2013

Jepp. 2013 er året. Nå skal det skje. Nå begynner min reise tilbake til kroppen min.

 

Jeg er ei jente/dame på 27 år ( er alltid usikker på hvordan jeg skal omtale meg. For gammel til å være jente og slett ingen dame!).

 

Kort vil jeg begynne tråden med å oppsummere min historie. Eller så kort jeg klarer...

 

Jeg tror min historie går 16-18 år tilbake i tid. Som barn fikk jeg daglig penger av en gammel mann, disse ble daglig brukt på godteri.

Jeg var normalvektig hele veien, i tenårene var jeg normalvektig til undervektig. Så traff jeg mannen. Ble gravid, 73kg ved start,99 kg ved fødsel. Gikk vel ned 10 kg av disse igjen, før det gikk opp-opp-opp.

103,6 kg, nytt svangerskap. Gikk opp til 106 kg.

 

Forsøkte i 2006 lavkarbo/ketolyse. Det var enormt effektivt, men jeg ble fryktelig dårlig etter noen uker. Klarte ikke mer.

Så gjorde jeg ingenting for å krympe, det økte og økte. Til i fjor vår. Da stanset vekten på 116kg.

Jeg trente MYE og spiste forsåvidt riktig og balansert i tre måneder. Utslaget på vekta ble bare tre kilo... Dermed null mer motivasjon.

Problemet var at jeg spiste opp treningskcaloriene.

 

Så er vi kommet til Mai 2013. Vekta viste hele 118 kg. Shit!!! Jeg fikk en skikkelig oppvekker. Og, for aller første gang ser jeg meg selv, jeg føler meg feit og ekkel, jeg SER at jeg ikke ser bra ut. Før har mitt skrudde hode følt seg smashing uansett. Selvbedrag!

 

Mine utfordringer er søtsaker, sjokolade er værst. Dernest kjeks, kaker, søt gjærbakst, og til slutt chips. Dette kombinert med sjelden/aldri mat før middag. Så stappet jeg i meg en sinnsyk middag, i mitt utsultede legeme, for så å tilbringe kvelden på sofaen med godteri. Æsj!!! Jeg ER ikke en sånn!!! Jeg er jo hun sportye, freshe....!

 

Jeg sliter veldig med frokost, både pga tid, og manglende matlyst. Så nå har jeg faktisk drukket allevo Shake til frokost, det kan jeg helle i meg i et jafs, og likevel tilføre næring.

 

Og, spiser lunsj, og null søtsaker og annet tull. Enkelt i teorien, helv... Vanskelig i praksis!

 

Veide 15 mai 115,1 kg. Og bruker nå 46/48/xl i tøy. Fytti!

 

Delmål en er 110 kg 1/6/2013. Ettersom jeg vet jeg raser ned i starten tror jeg ikke det er overambisiøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vs2013

Takk for det :).

 

Typisk meg er å være innmari flink en stund, før alt sklir ut og koker bort i null motivasjon. Det vil jeg ikke skal skje nå!

 

Flere skriver man ikke skal veie seg hver dag, men en gang i uken heller. Hva er årsaken til dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Ved å veie seg hver dag kan man oppleve vekten som svært variabel. Man kan gå opp og ned litt fra dag til dag, så en fast dag i uken er det beste. Aller helst samme tid på døgnet, for eksempel når man står opp.

Dersom man veier seg daglig vil man heller ikke se vekttapet på samme måte, som ved en ukentlig veiing. Helt klart ukentlig veiing som anbefales. Lett å bli litt for hektet på selve veiingen dersom man hopper for mye på vekta, vet at flere har opplevd å stå stille fordi de stresser for mye med vekten hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vs2013

Føler en aldri så liten personlig seier...

Å ha sjokolade i hus er et dødfødt prosjekt. Den får bein å gå på.

I går kjøpte jeg en plate Freia Premium 70%.

Den ligger der ennå, uåpnet :) :)

 

Så da har jeg satt et mål : den skal ikke røres før Lørdag. Ikke en bitte, bitte liten bit engang.

 

 

Maten går det dårlig med. I dag under 1000 kcal. Jeg har litt noia for å spise for mye, sist var jeg så flink, spiste balansert og sunt, trente vanvittig mye og fikk omtrent null cred igjen for tre måneders innsats.

Holdt meg under kcalorigrensen også. Kroppen ble mye strammere og fit, men omtrent ingenting hendte på vekta.

 

Jeg har fått utdelt 1600 kcal her inne pr dag. Og skal holde meg under det, men vet jo inderlig godt at under tusen er ren galskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Har du tatt frem målebånd? Hvis ikke ville jeg gjort det, spesielt dersom du har opplevd tidligere at kroppen har blitt strammere og fit. Dersom det ikke skjer mye på vekten er det lurt å måle i tillegg.

 

Men - du MÅ spise mer enn 1000 kcal! Dersom du har fått "utdelt" 1600 så bør du holde deg til det, kanskje +/- 100 kcal bare. Spiser du for lite kan kroppen gå over i dette såkalte spareblusset, og du risikerer også at det forsvinner mer muskler enn fett. Og det vil man jo ikke siden musklene er det som tross alt gjør at vi forbrenner. Så spis mer, minst 4 måltider om dagen pluss frukt og melk, gjerne også et mellommåltid. Dersom du gjør det blir det ikke noe problem å få opp kaloritallet, men dersom du opplever at det blir for lite kalorier så bytt f.eks ut knekkebrød med ekstra grovt brød, lettost med vanlig ost osv, så får du det opp. Spis evt noen mandler eller valnøtter siden dette inneholder gode fettstoffer i tillegg.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Helt enig med Krusmynte, 1000 kcal er alt for lite! Målebånd er også en veldig god ide! Selv tok jeg en inBody-scanning for ett par måneder siden, hadde da gått ned ca 15 kg, skulle ønske jeg hadde tatt en med en gang for å se forandringene helt fra starten av, veldig spennende og motiverend!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vs2013

Brukte målebånd i siste forsøk også, gikk vel inn fra 1-4 cm :( så jeg lurer på pm jeg kan ha innmari lav forbrenning eller noe? Men mer fit ble jeg definitivt, fikk kommentarer og så det jo selv. Selv og det ikke var de voldsomme utslagene på hverken vekt eller mål.

 

Å holde på sånn i evigheten fratar iallefall meg all motivasjon :(

 

I dag er jeg hittil på 1086 kcal. Etter middag. Så det er bedre, takket være en sånn "småsulten" pakke med nøtter på 309 kcal.

 

Jeg vil virkelig oppnå resultater denne gangen slik at jeg beholder motivasjonen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vs2013

Æsj. På tur med jobben i dag. Stoppet på McDonalds. De hadde ikle salat, jeg var sykt sulten, samtidig som jeg ikke orket den kleine settingen der alle spør :"jammen skal du ikke spise noe?" Dermed gled en dobbel Cheeseburger ned i gapet. Ingen pommes frites da.

 

Er da alt før middag oppe i 800 kcal nå plutselig takket være den dumme burgeren. Ikke mettet den særlig og ikke er jeg noe glad i burger heller... Nice.

 

Vet dere kaloriinnhold i en dobbel Cheeseburger fra Mc Donalds? Appen min regnet litt over 400 kcal. Er dere enige i det?

 

Ellers hatt en veldig aktiv dag, ikke sittet ned et sekund omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

En cheeseburger fra McDonalds har 305 kalorier. 1400 kalorier er mye bedre enn 1000, men det gjør ikke allverdens om du kommer deg opp i 1500-1600 heller vil jeg tro. Selv om McDonalds ikke akkurat er anbefalt så tror jeg ikke du skal være altfor bekymret for det.

Når det gjelder å dra på tur så er det lurt å planlegge. Hvis jeg skal steder og er usikker på hvor lang tid det kan ta før jeg får mat tar jeg gjerne med meg en pakke av de ferdig påsmurte Wasa'ene i vesken, et eple eller andre ting som lett kan ligge i en veske uten å bli altfor ødelagt. Nutrilettbar e.l. er det også en del som bruker. Å ha en flaske vann tilgjengelig kan også være lurt, om enn litt tungt å bære på.

 

Når det gjelder sosiale situasjoner så er det helt akseptabelt å si neitakk. Hvis folk spør videre og du ikke har lyst til å si at du prøver å leve litt sunnere er det mulig å si at "jeg er forsynt", "jeg er ikke sulten", "jeg er ikke så glad i burgere", e.l. Selv pleier jeg gjerne å si at "neitakk, jeg kjører" som jo er helt greit når man blir tilbudt alkohol, men når det er f.eks. kake skaper det litt forfjamselse og latter og så går det hele egentlig ganske raskt over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vs2013

Tusen takk for svar, og nyttige råd!

 

Egentlig så er det jo ganske teit av meg å være flau over at jeg slanker meg. Det burde jo være en fin ting og ikke noe man liksom skammer seg over. Jeg tror det er noe med at sier jeg det, så både innrømmer og aksepterer man tingenes tilstand, eller noe sånt.

Nei den burgeren var jo ikke planlagt. Jeg hadde planlagt en ost og skinke eller kyllingsalat som jeg vet de hadde på McD. Før. (Mulig de har til vanlig, men der hadde de ikke).

 

Og da ble jeg så i tvil. Jeg stod og vurderte hit og dit.

Jaja, gjort er gjort og spist er spist. "Budsjettet" rekker uansett ikke å gå i vasken av den grunn da middagen ble hjemmelagde lunsjkaker bestående av plenty grønnsaker og karbonadedeig og potetmos uten smør.

 

Vann ja, der sier du noe. Jeg må bli flinkere til å drikke vann!!!! Både for vektnedgangen, fordi det er sunt og viktig, og fordi jeg sånn som i dag dro på tur med kun en Shake innabords. Drakk ikkeno', så klokka halv tre var jeg i Ørska og svimmel. Hadde da gått rundt i solsteken hele dagen. (Og når jeg skriver dette innser jeg jo hvor dust det er gjøre, hvem vil seg selv så vondt?!)

 

Jeg pleier å ha youghurt/skyr, eple eller annet med. Problemet der, er at jeg skal være veldig sulten før jeg spiser foran andre.

Da sitter jeg å tenker:" å, nå tenker de andre at hun tjukka burde vel ille ete hele tida"... Eller noe. Sulten er jeg sjelden uansett, jeg har ødelagt forbrenningen tror jeg, på å ikke spise, for så å spise masse på kvelden+snop.

 

Ja da ble det mye selvsentrert snakk her, men tror at det er litt wake up for mg selv og notere det liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Å slanke seg er ikke noe å skamme seg over! Men skjønner godt at du er litt tilbakeholden med å fortelle det til folk - var det selv i begynnelsen også, ville gjerne se at jeg faktisk fikk det til før jeg fortalte noen. Egentlig gjorde jeg ikke det før folk begynte å kommentere at jeg var gått ned i vekt. Redselen for å ikke lykkes og alt det der gjorde at jeg valge å la være. Så kan man jo spørre seg selv om det er riktig måte å gjøre det på eller om det er mer riktig å fortelle det rundtomkring for å slippe presset med å bli forsøkt påprakket et eller annet man ikke vil ha, og heller få støtte i nærmiljøet - det må være opp til hver enkelt å bestemme selv.

 

Når det gjelder hva folk spiser så har jeg egentlig aldri tenkt over det så veldig mye selv. Helt til jeg begynte å gå ned i vekt. Og da legger jeg merke til veldig mye av hva overvektige både har i handlevognen og ikke minst spiser. Som hun kjempestore som ved et par anledninger har sittet på bussen gørrtidlig om morgenen og spist 2-3 croissanter med sjokoladebiter. Eller hun rimelig store jenten jeg så på bussen en ettermiddag som satt og gnagde på en 200 grams Melkesjokolade. Og da mener jeg gnagde, hun knakk ikke av biter en gang. Eller det tjukke paret som gikk rundt på Rema med masse potetgull, sjokolade, Grandis og andre usunne saker på en vanlig onsdag. Men før? Da la jeg ikke merke til sånt i det hele tatt - jeg var jo en av dem! Dvs croissanter har jeg aldri likt noe særlig, men kom igjen med rosinboller. Og store sjokoladeplater har jeg og spist, men i biter. Men poenget mitt er at mye av det vi tenker at folk tenker er nok bare noe vi TROR at folk tenker om oss fordi vi er så utrolig bevisst selv på hva vi putter i oss i en sånn prosess. Selv viller jeg mye heller blitt sett spisende på en Skyr enn på en cheeseburger for å si det sånn - hvis folk tenker noe da er det forhåpentligvis at jeg ihvertfall prøver og ikke driter helt i hva jeg putter i meg!

 

Anyway - det var litt tanker fra meg på en fredags kveld, nå skal jeg ta med meg forkjølelsen min og krype til køys tenker jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vs2013

Klar at du har helt rett, men seter slike teite tanker da vet du. Men kanskje å spise sammen med andre er en ting å jobbe med ? :)

Ønsker deg god bedring!!!!

 

 

 

 

 

Jeg har bestemt meg for å la Lørdag være veiedag. Rett og slett fordi at det kanskje,kanskje blir lettere å begrense seg i godteskåla.

Dagens vekt: 114.1 kg.

 

 

 

Den mye omtalte sjokoladen ligger det ennå. Men, mannen har gaflet i seg halve platen! Og jeg har likevel ikke rørt den ennå ;)

 

I kveld skal vi på ta-med-selv-sammenkomst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Vs2013

Ikke vært så aktiv i det siste, men det betyr ikke at jeg har falt av :)

 

Ny bunnotering: 113.3 :)

 

Hvilket betyr ca et halvt kilo i uken, skulle ønske det gikk bittelitt fortere, for sånt tar lett luven fra meg... Men, still going strong :) gleder meg til under 110, og veien dit er jo ikke helt avskrekkende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

0,5 i uken er veldig bra. Joda, vi ønsker alle at det var mye mer, helst skulle jeg gjerne kvittet meg med 5 kg i uken, men jeg innser jo at med den farten det går så får jeg de nye gode vanene mye bedre inn og hodet henger litt bedre med også. Så smør deg med litt tålmodighet så skal nok dette gå veldig bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vs2013

Joda, og ned er ned og det er rette veien.

Men, når jeg er så tung så hadde jeg liksom håpet og trodd det skulle gå litt raskere...

 

Forrige uke ble det både iskrem og kjeks. Jeg overdrev ikke på noen måte, overskred ikke kcaloribudsjettet. Og gikk ned. Men, jeg både lærte og innså en viktig ting tror jeg: jeg kan ikke spise noe søtt rett og slett. For selv om søtsuget er borte, sliter jeg da med å holde meg til moderat mengde. Og fyser flere dager etterpå, og dermed lettere ryker på en smell.

 

Så, jeg tror jeg skal holde meg helt unna søtt faktisk. 70% er lov i helga, for den spiser jeg type en rute av i døgnet uansett, hverken klarer eller har lyst på mer. Og det er jo søtt som er mitt spøkelse. Jeg har generelt et sunt kosthold, spiser sjelden/aldri junk og tull, mye grovt og grønt og aldri store porsjoner.

Så, teoretisk sett burde det "bare" være å kutte alt søtt.

 

Fysisk aktivitet får jeg masser av i hverdagen helt naturlig, går fort 4-5 km pluss aktiv jobb så det er nok heller ikke der skoen trykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Svanse85

Hei og hå så flink du er =) =)

 

Vi er litt i samme båt vi.. har holdt på siden januar, gått ned, så litt opp, så litt ned igjen, gledet meg til under 110, kom til 109,5, da har jeg hatt en dritt uke, med is med nonstopp og peanøtter, sjokolade, potetgull + div dritt.. gikk opp 1,7 og 111,2.. =( =( men full sjerpings og jeg skal ned til 99,9 koste hva det koset vil innen 24.08.. da skal jeg gifte meg !!! kjolen passer som den er, men jeg syr den heller litt inn siste uka, enn å droppe slnkingen nå.. har gått ned 16 kg til nå da !! Lykke lykke til videre :rolleyes::rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg er dårlig på å oppdatere, jeg har dessuten hatt en stor sprekk. Mer og mer godis i uka og sånn. Men jeg må si meg fornøyd med meg selv om jeg får si det, for nå tar jeg meg sammen før jeg er helt ute å kjøre igjen.

 

Og, jeg har hatt mer flaks enn vett disse ukene, jeg har gått NED! I dag viste vekta 111 blank!

Målet forrige uke var opprinnelig 110 så det må jeg være tilfreds med. Fra den spede start (før min gr tråd) er det over 7 kg! Ikke rart shortsen min er for stor og leggene og hendene virker smalere :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå så flink du er =) =)

 

Vi er litt i samme båt vi.. har holdt på siden januar, gått ned, så litt opp, så litt ned igjen, gledet meg til under 110, kom til 109,5, da har jeg hatt en dritt uke, med is med nonstopp og peanøtter, sjokolade, potetgull + div dritt.. gikk opp 1,7 og 111,2.. =( =( men full sjerpings og jeg skal ned til 99,9 koste hva det koset vil innen 24.08.. da skal jeg gifte meg !!! kjolen passer som den er, men jeg syr den heller litt inn siste uka, enn å droppe slnkingen nå.. har gått ned 16 kg til nå da !! Lykke lykke til videre :rolleyes:/> :rolleyes:/>

Så svaret ditt veldig sent dessverre. Nådde du målet ditt? Fint bryllup? Jeg gifter meg neste år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med balanse i fett, karbohydrater og proteiner. Samt kcaloriunderskudd. Ja altså, klart jeg skal ha underskudd men ikke kjøre kroppen på sparebluss.

 

Jeg skriver ned alt jeg spiser, og jeg ligger høyt på proteiner, lavt på karbohydrater og middels på fett.

 

Angående proteiner er jeg forvirret. Jeg har lest to ting, både at mye proteiner er bra fordi det krever mer å forbrenne samt metter godt. Så har jeg hørt at overskudd av proteiner, medfører at de blir omdannet til glukose i leveren.

Så, ja, bra med proteiner eller ikke liksom?

 

For meg å ligge lavt på karbohydrater er ikke gunstig, jeg blir dårlig av det.

 

Og for å beskrive dagen i dag da, en dag der jeg føler jeg har vært flink:

 

Masse vann!!!! :) :)

 

Frokost

2 havreknacke med salat, agurk, paprika, kalkunskinke, lett nøkkelost

 

Lunsj: 2 rugsprø med nøkkelost og grønt en plomme

 

Mellommåltid

1 yoplait dobbel 0 yoghurt

En plomme

 

Middag (pleier ikke være så snau men som den håpløse Kokken jeg er så ødela jeg resten)

En kyllingfilet, 1/2 tomat, 3-4 ss mozarella, en kvast basillikum

 

Mellommåltid nå nettop

En nektarin

 

 

Lyst til å vurdere dagen min? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hvor mange kalorier skal du ligge på? Jeg synes dette hørtes veldig lite ut... Og hvis kroppen din fungerer dårlig med lite karbo - hvorfor ikke spise litt mer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...