Gå til innhold

Steg 2


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå har jeg spekulert leeenge på å lage meg en tråd her inne. Har vært inne på 20-30 kg forumet i lang lang tid. Og har det siste året tullet på meg en del kilo igjen. Så nå er jeg temmelig klar for omstart. Og siden jeg nå ikke lenger har over 20 kg å ta av, og ønsker å starte på ny frisk, så føler jeg at tiden er inne for å bytte forum nå.

 

Jeg vet ikke helt hva målet mitt er, men det er nok et sted mellom 11-16 kg. I utgangspunktet tenker jeg at ca 50 kg er perfekt for en jente på 153 cm, så jeg sikter meg dit. Men blir jeg fornøyd før, så stopper jeg selvfølgelig der :)/>

 

Strategien min denne gangen er tålmodighet! Av erfaring vet jeg at skal jeg greie dette må jeg ta det sakte, og for å holde motivasjonen oppe har jeg satt meg delmål med litt korte intervaller.

 

Delmål 1 er 62 kg

Delmål 2 er 58 kg

Delmål 3 er 55 kg

Delmål 4 er 52 kg

Hovedmål er 50 kg

 

Mandager er veiedag.

05.08.13 66,0 kg

12.08.13 65,8 kg - 0,2 kg

19.08.13 65,3 kg - 0,5 kg

26.08.13 65,8 kg + 0,5 kg

02.09.13 64,9 kg - 0,9 kg

10.09.13 64,9 kg - 0,0 kg

16.09.13 63,9 kg - 1,0 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 240
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei Nickii!

Jeg har også akkurat flyttet fra "For deg som skal ned 20-30 kg" :)

Ser vi har det ganske likt. Jeg er selv 156 cm høy, har gått ned ca 10 kg og har 50-55 kg som mål. Har skrevet 55 så målet ikke skal føles uendelig langt unna da :P

Hvilken meny ligger du på? Går du på kurs? Går selv på kurs og kommer til å fortsette med det til målet er nådd tror jeg. Føler det gjør at jeg holder fokus;)

Hvordan trimmer du? Sliter veldig med å komme i gang med trimmen, men skal fokusere mer på det nå framover. Vil prøve å få inn en rutine på det.

 

Masse lykke til framover! Dette skal vi klare! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei *bolla* :)

 

Jeg går ikke på kurs. Gikk for noen år siden. Var nyttig for å lære, men motivasjonen var det så som så med. Jeg gikk ned mye saktere enn alle andre, og syntes ikke det var så gøy å sitte å høre på at andre kunne gå ned 2 kg i uken til tross for 2 glass vin og en stor pose potetgull på lørdag, mens jeg gikk ned 0,3 kg og hadde ikke skeiet ut en tøddel... Det endte opp med at jeg presset meg ned i ca 1100 kcal pr dag. Det gikk ikke noe bra. Gikk på en kjempesmell og kiloene raste på.

 

Jeg har troen på at jeg skal greie dette på egen hånd, så lenge jeg ikke blir utålmodig... Eller ikke helt på egen hånd da, for jeg får mye god hjelp og støtte her inne ;)

 

Jeg ligger på vippen mellom meny 1 og 2. Tenker jeg skal legge meg på et snitt på rundt 1400 kcal. Litt mer de dagene jeg trener, og mindre på stillesittende og rolige dager.

 

Når det gjelder trim er jeg veldig glad i styrke/vektløft og sykling/spinning. Men jeg går også turer eller jogger både langs vei og i skog og mark. Jeg pleier som regel ikke ha noe problem med å komme meg på trening. Men jeg kjenner at etter ferien er det litt vanskeligere å komme i gang igjen.

 

Mitt beste tips for trim er å gjøre noe du liker. Hvis treningen blir noe man gruer seg til, blir det som regel ikke så mye av den... Den beste treningen er den det blir noe av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strategien min denne gangen er tålmodighet! Av erfaring vet jeg at skal jeg greie dette må jeg ta det sakte, og for å holde motivasjonen oppe har jeg satt meg delmål med litt korte intervaller.

 

Hei, Nickii!

 

Liker strategien din! Er kommet til samme konklusjon selv, etter å ha lekt struts i halvannet år og med resultatet 17-18kg opp i vekt. Var puslete 5kg unna hovedmålet mitt da jeg helt uforståelig bare ga slipp på alt som var av fokus, med null trim og et elendig kosthold.

 

I mai fikk jeg motivasjonen tilbake til å endre den elendige livsstilen min, hovedsaklig kostholdet i første omgang. Har beholdt det samme hovedmålet som sist, 75kg. Var litt tøff mot meg selv da jeg satte første delmål til 90kg, men har bare latt det ta den tiden det tar å gå ned denne gang, jeg "jager" ikke frem mot neste tall på vekta. Savnet det fra forrige gang jeg gikk mye ned, jeg så meg blind på hovedmålet og kjørte på uten å sette pris på meg selv underveis...jeg så jo ikke engang hvor fin jeg må ha vært da jeg kom ned til 80kg! I alle fall ikke nok til å være motivert til å bli værende der...

 

Ny dag, nye muligheter - fremtiden ser lys og lett(ere) ut, i alle fall! :D Kostholdet ganske så på plass, trimmen henger absolutt etter, men starter på et 4måneders kurs i slutten av august, da regner jeg med at de sovende musklene får svingt seg.

 

172 høy og Meny 2 på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Juni72!

 

Jeg synes du har vært kjempeflink som har kommet så langt siden i mai. Og spesielt gjennom sommermånedene!

 

Ja, jeg kjenner igjen den der i at man fokuserer så mye på hovedmålet at man ikke verdsetter egen innsats og ser de fine resultatene underveis. Jeg har jo funnet glede i noen kilo ned og bruke mindre størrelser. Men den følelsen har vart så veldig kort. Bare sånn: "Oi, hurra jeg er under 60 kg!! Men det er ikke bra nok, så nå må jeg skynde meg videre ned..."

 

Ser jo nå hvor flott jeg så ut for et år siden... Da jeg lå å vaket rundt 60. Men jeg så jo bare feilene... Så det blir spennende å se om jeg har lært noe av dette her...

 

 

 

Dagens veieresultat var 65,8. Ikke noe knallresultat den første uka, men jeg er i alle fall i gang :) Jeg var nede i 65,5 på lørdagsmorgen, men jeg endte opp med en liten sabotasje i går kveld... Og det ble ikke noe treningsoppstart forrige uke. Jeg hadde evig nok med å innhente meg etter ferien og få døgnrytmen på plass.

 

Det betyr at jeg har stort forbedringspotensial. Og en helt ny uke å gå løs på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Nickii :)

Siden jeg skal passe på å være fornøyd med meg selv underveis, så er jeg nettopp dét, svæææært fornøyd med å ha fått av ni blytunge kilo som var med på å gjøre dagene mine mindre bra tidligere. I tillegg til at noen klær sitter mye penere på nå, så er det absolutt beste å føle meg fysisk lettere både når jeg gjør hverdagsting og går en tur! Deilig! Tror nesten jeg tilogmed føler at innvollene mine er gladere også ;) Har i alle fall en drastisk sunnere livsstil nå enn frem til april!

 

Har en vekt med tilhørende app (Withings) som lagrer alle veiinger, så jeg har sett at det kan svinge ganske voldsomt i begge retninger fra dag til dag - jeg har måttet tvinge meg selv til å se på gjennomsnittskurven og egentlig BARE den, for å gi meg selv "lov" til å fortsette å gå på vekta daglig (kun én gang, om morgenen) uten å regne det som snikveiing. Mentalt sett er det god trening, å minne seg selv på at det er en dag i uka som teller og å øve masse på å ikke bli skuffet når det svinger hundregrammer (eller mer) opp innimellom. Teori er lett, praksis er ikke, men jeg har blitt mer nonchalant til tallet og flytter ikke på noe i signaturen min før det dukker opp på en onsdag ;)

 

Med andre ord tror jeg ikke et par hundre gram trenger å være sabotasje, det bare svinger...noen ganger kan jeg oppleve å faktisk gå ned dagen etter jeg har spist mer enn tilmålt kalorimengde, så det er ikke mulig å føre statistikk som gir noen "regler", bare generelt at hvis det er flest hverdager og vi i snitt holder oss på kalorigrensa eller under, så går vi sakte, men sikkert ned. Og det er jo bra å vite :D

 

Ned er ned, og det er etter ferie og allting ;)

Ny uke og nye muligheter for gode valg!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Juni72!

 

Jeg synes du har vært kjempeflink som har kommet så langt siden i mai. Og spesielt gjennom sommermånedene!

 

Ja, jeg kjenner igjen den der i at man fokuserer så mye på hovedmålet at man ikke verdsetter egen innsats og ser de fine resultatene underveis. Jeg har jo funnet glede i noen kilo ned og bruke mindre størrelser. Men den følelsen har vart så veldig kort. Bare sånn: "Oi, hurra jeg er under 60 kg!! Men det er ikke bra nok, så nå må jeg skynde meg videre ned..."

 

Ser jo nå hvor flott jeg så ut for et år siden... Da jeg lå å vaket rundt 60. Men jeg så jo bare feilene... Så det blir spennende å se om jeg har lært noe av dette her...

 

 

 

Dagens veieresultat var 65,8. Ikke noe knallresultat den første uka, men jeg er i alle fall i gang :)/> Jeg var nede i 65,5 på lørdagsmorgen, men jeg endte opp med en liten sabotasje i går kveld... Og det ble ikke noe treningsoppstart forrige uke. Jeg hadde evig nok med å innhente meg etter ferien og få døgnrytmen på plass.

 

Det betyr at jeg har stort forbedringspotensial. Og en helt ny uke å gå løs på :D/>

 

Høres kjent ut...desverre, slukte en hel 200g plate sjokolade i helgen uten å merke det igrunnen :o/> Lenge siden sist og det skal bli lenge til neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A, ja man skal være forsiktig med å veie daglig. Jeg passer også på å ha en fast dag i uken som offisiell veiedag. Og det er den som teller når jeg skal registrere vektendringen. Men jeg er fæl til å snike underveis. Vanligvis svinger jeg ikke så voldsomt fra dag til dag. I alle fall ikke i vektnedgangsfaser. Da er det ekstremt sjeldent jeg veier mer enn dagen før i alle fall...

 

Men nå er jeg jo knapt i gang. Satser på at denne uka skal gå bedre. Jeg vet hva som skjedde på søndag. Jeg ble for opptatt med noe jeg holdt på med, og passet ikke på å holde blodsukkernivået stabilt. Spiste lite gjennom hele dagen og fikk det igjen på kvelden. Så da mannen kom med sin kveldskos ble fingrene mine ekstremt lange...

 

Ingen unnskyldning det da, bare jeg passer på å lære av det så jeg unngår det ved fremtidige anledninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye aktivitet, du var jo langt nede på siden selv om du la ut innlegg igår!

 

Ja lurt å evaluere for senere anledning ;)

 

Jeg har vært fæl siste halvåret til å veie både kveld og morgen daglig... Ser på kveld at jeg veier 800-kg mer enn morgen så det gir en pekepinn men er jo egentlig helt tullete. Men så blir jeg litt opphengt i det jeg holder på med da. Passer på å veie når ungene ikke ser det ;)/>

 

Nå tenkte jeg å prøve å komme opp i kostholdsscore, er gullmedlem men har igrunnen ligget for lavt til at jeg har fått utbytte av det. Har prioritert å presse ned kalorier og det har funket men må jo innarbeide sunne valg også for ettertiden. Så jeg får ligge på meny 1 og heller være litt mer aktiv B)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk tenkt på å øke kalorimengden. Pleier jo å ligge på rundt 1300. Men det blir visst for lite... Jeg sprekker jo bare av det. Så tenker jeg øker til 1400-1500 og litt mer på treningsdager. Så får jeg se hvordan det går. Jeg kommer til å øke inntaket på formiddagene. Så får det forhåpentligvis gode konsekvenser til ettermiddagene/kveldene.

 

Var gullmedlem helt til nylig faktisk. Tenkte det skulle bli en god motivasjon til å bruke registreringen aktivt. Men det ble det visst ikke. Så skal nå vente en stund å se om jeg skal melde meg inn igjen. Synes jo det var gøy å få se fordelingen av fett/protein og karbohydrater.

 

Ja, lurt å passe på at ungene ikke får med seg hva som skjer. Mine blir også skjermet for slankingen. Har ikke lyst at de skal begynne å tenke på sånt. Men jeg prøver å lære dem om sunnhet og helse. At det ikke er bra med brus/godteri/kaker/is så ofte, og at å være i fysisk aktivitet og bli sliten er bra for kroppen. Så nevner jeg aldri at det er fordi de kan bli tykke, men fordi man skal bli sterk og få en frisk kropp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men de får jo med seg at jeg blir tynnere og at det er fordi jeg slanker meg... Men jeg har forklart at når man får baby så er det vanlig og sunt å legge på seg for at babyen skal ha nok å tære på og at noen må jobbe litt ekstra etterpå for å kvitte seg med det som er til overs og st jeg er en av dem. At jeg ikke slanker meg egentlig men bare vil ha tilbake kroppen min slik den var før ;)/> Ellers helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fin måte å forklare det på :)

 

Mine har ikke egentlig fått med seg at jeg har blitt slankere, eller nå rundere for den saks skyld. Tror det har gått så gradvis at de ikke ser det.

 

I dag skal jeg på trening for første gang på flere uker. Grugleder meg!

 

Aner ikke åssen det går med vekta. Tipper den står på stedet hvil. Jeg er så dårlig til å passe inntaket. Må begynne å veie mer nøyaktig til middag og sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virker visst!

 

Mer mat-taktikken min gir avkastning, Ned 0,6 siden mandag morgen. Og det er mye til å være meg ;)

 

Hadde min første spinnøkt siden ferien i går. Det var herlig og gikk mye bedre enn forventet!

 

Så nå er jeg i gang, på ordentlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så deilig, du fortjener litt medvind nå :) Selv kjenner jeg meg helt som før jeg fikk MS, helt frisk faktisk :D/> Vet ikke om det er tilfeldig (sykdommen kan jo svinge veldig av seg selv), fordi jeg har fått mye sol på kroppen i ferien (danner D-vit som er viktig å få høyt for å unngå atakker) eller fordi jeg begynte på LDN (LavDosertNaltrexon) i sommer i tillegg til den vanlige medisinen. Men uansett årsak så kjennes det deilig ut og gjør at overskuddet på ettermiddagen er tilbake så kanskje jeg får til litt mer trening nå. Uansett blir det 20min sykling morgen og evt. ettermiddag istedetfor bil og det hjelper nok litt i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloooo, hvor er du? Du må ikke tro du kan gjemme deg her inne :P/> Jeg kommer og kikker etter deg vet du ;)/>

Enten er du veldig travel eller så har du glidd ut litt og da er det bare EN ting som hjelper... å komme inn her og komme igang igjen :rolleyes:/> Håper du titter innom snart igjen davel :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det har bare vært noen travle dager... Vært på reise og generelt hatt mye å gjøre.

 

Jeg veide meg inn på 65,3 på mandag som var ned totalt 0,5 kg. Var jo nede på 65,2 på fredag, så det var jo litt kjedelig. Må nok jobbe litt med de helgene...

 

Jeg har kommet i gang med trening igjen. Deilig! Eller tungt og jæ..., men samtidig godt å være i gang igjen.

 

Så fint å høre at du føler deg så frisk! Bare å nyte og håpe det varer! Er det LDN som virker, så er det jo supert da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, frem og tilbake er like langt... 3 uker og totalt 2 hekto ned er vel ikke noe å rope hurra for :(

 

Jeg får visst ikke til dette her lenger... <_<

 

Kanskje du har et poeng der... Fredager er rett og slett en dum dag å veie seg på. Det er som regel da jeg har det beste resultatet pr uke. Så prøver å skippe den jeg. Så jobbe hardt for å få et godt resultat på mandager i stedet.

 

Lykke til til meg selv... Det trenger jeg definitivt!!

 

Så over til noe positivt. Det går fint med treningen. I går hadde jeg en knallbra økt og fikk kjenne at jeg fint greier å presse meg litt :D

 

Og en annen ting: Nå har jeg begynt å spare til brystløft-operasjon. Så nå er det i grunn ingen tid å miste for å komme seg ned i vekt slik at jeg er klar når jeg har spart opp nok penger :D

 

Har også begynt å planlegge bryllup, men er litt tilbakeholden fordi jeg har så mye som skal på plass først. Jeg skal være ferdigslanket og operert før jeg går ned kirkegulvet.

 

Så det mangler i grunn ikke på motivasjonsfaktorer. Det er nok mer viljestyrke det går på... Jeg har en tendens til å glemme mine langsiktige mål i møtet med fristelser... Eller ikke glemme, men rett og slett "drite" i dem i gjerningsøyeblikket. Jeg tror jeg trenger hjelp til å komme meg ut av det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha bevisstløs i gjerningsøyeblikket, der har du oss :D/> Kjenner meg veldig godt igjen! Gir fullstendig bæng når noe godt kommer opp :angry:/>

Skjønner at du gjerne vil ha alt "på plass" før du gifter deg, men husk at han har sagt ja til deg slik du er nå også;)/> så du er allerede perfekt nok i hans øyne :P/>

 

Brystløft, er det fordi de er for lange eller for tunge/stor? Unnskyld hvis det blir for nærgående men bare nysgjerrig. Kan jo være noen kg å kvitte seg med der vet jeg ( har venninner som har gjort det fordi de var for store) Selv har jeg alltid vært liten, B/C og er vel på vei mot kommende beverhaler men det er bedre enn vrengte bukselummer :lol:/> Vel de får være som de er men jeg har operert tunge øyelokk og det var en velsignelse. Når folk begynte å si jeg så så trøtt ut etter en lang god natts søvn var det nok!

 

Forresten kan jo være treningen som gjør at du ikke har gått ned mer enn 200g, pleier jo gjerne holde igjen litt når man øker trimmen.

 

Ja og jeg er oppe på 80,4 igjen i dag (80,1 igår), never ending story...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett, men det er i grunn ikke for ham jeg ønsker å se bra ut. Det er jo for min egen del. Jeg har lyst å føle meg vakker, føle meg vel...

 

Jeg vet at samboeren liker meg som jeg er. Er helt trygg på ham. Han er både flink til å si og uttrykke at han synes jeg er flott og at jeg har fine former. Jeg ser jo tydeligvis ikke det samme som han ser da, for jeg ser jo alle bulker og valker og sånt, men jeg tror ikke han ser så nøye etter :D

 

Men han er enig med meg i brystløftoperasjon. Jeg har "alltid" hatt hengpupper. Glem blyanttesten, her snakker vi hele pennalet! Og etter barna kom til og jeg har slanket meg noen kilo har all fylde forsvunnet ut av dem og jeg står igjen med to hudlapper som henger langt nedover magen. Ikke noe pent, og heller ikke noe behagelig. Har vurdert å legge inn noe fyll også, men jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det. Spørs litt hva legen mener. Jeg vil jo gjerne ha bryster som passer til kroppen min. Det gjør det liksom så mye lettere å finne klær som sitter pent. Men jeg tror ikke jeg kommer til å bli helt flat uten innlegg, så jeg heller vel mer mot å la det være.

 

Jeg blir nok ikke mange grammene lettere etter en slik operasjon, for det er jo bare hud som skal bort. Men mye hud!

 

Forresten synes jeg ikke du er for nærgående. Hadde jeg ikke villet si noe om det, så hadde jeg latt være å nevne det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey! Var det ikke jeg som skulle droppe snikveiing på fredager?? Husket jeg det i morges da jeg stod opp trett og lettere forvirret? Husket jeg en gang at det var fredag? Nei! Men gjort er gjort... Og jeg ble i alle fall veldig glad :D 65 blank!

 

Men holder det til mandag? Neppe... Men vi får se... Samboer er borte i helgen, hvilket betyr at jeg bestemmer innkjøpene og hva som skal settes frem på bordet i helgen, så null fristelser :)

 

Men akk, skal jo i en bursdag på søndag, så da greier jeg sikkert å sabotere alt da! Håpløs som jeg er :(

 

NEI, jeg skal smake på noen små fliser av kakene, så stoppe. Det har jeg greid før, og det skal jeg greie igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda!

 

En fin helg! En smule mer kake enn jeg hadde i tankene, men begrenset meg fint ;) Og ikke bare holdt jeg vekta gjennom helgen, men gikk til og med ned et hekto til :D

 

Siste uken har jo vært bra og viste 0,9 ned siden forrige mandag. Men ettersom jeg hadde oppgang da viser de to siste ukene ned kun 0,4 kg. Det er litt lite. Men i alle fall i riktig retning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det er jo kjempebra! 900g ned på en uke er knall uansett hvordan uken før var :D/> Du må nyte hver minste seier! Nå gjelder det å holde koken og ikke hvile på laurbærene ;)/> Det er 16 uker igjen til julaften eller 12 uker igjen til advent alt etter som en ser det. Hva sier du til å ta en 12ukers? Hvor mye tror du at DU greier fram til advent?

 

Selv tenker jeg at med 1kg i uka så har jeg nådd målet mitt men det er litt urealistisk... Med 500g i uken er det ned 6kg som også er veldig bra men for å utfordre meg litt setter jeg mål om 9kg innen advent! Er du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utfordring :D Me like!!!

 

Jeg er med!! Hvor mye greier jeg, hm... Realistisk, hvis jeg holder et godt fokus hele veien, er vel kanskje ca 5-6 kg på 12 uker, men jeg sikter mot ni jeg også! Må ha noe å strebe etter så jeg ikke blir sløv...

 

Jeg har en liten ambisjon om å greie å få til en operasjon i januar... Men da må jeg ha gått ned i alle fall 10 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...