Gå til innhold

Holde vekten i 2014, og fortsette i 2015


Gjest Sabine
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en tråd inne i "For deg som skal ned 10-20" kilo, men nå har jeg faktisk gått ned 20 kilo, så det er vel på tide å flytte inn hit.

 

Jeg veide 78 kg da jeg startet i mai 2013, og nå veier jeg ca. 58. Målet for 2014 er å holde meg på denne vekten, og å jobbe med å bli flinkere til å røre på meg. Innarbeide gode vaner, rett og slett. Maten føler jeg går greit, men å trene er jeg mindre flink til. Så målet for 2014 er å bevege meg minst to ganger i uka, men helst tre. Jeg har nå startet på trening på tirsdager, og så skal jeg prøve å slenge meg med på noe på torsdager og søndager også, eventuelt bruke ellipsemaskinen hjemme.

 

Er vi flere som skal holde vekten i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny tråd, Sabine! Vel fortjent ;)

 

Ser deg jo rundt forbi her og der på forumet, følger med og gleder meg til å komme etter (selv om jeg tror jeg kanskje blir Mellom ørene mine på 10-20 - liker den lange tråden min der, selv om jeg ikke bruker den så ofte).

 

Her inne har du godt selskap av andre flinke damer, som Bijou, Henna, Lucilla mfl :D Have fun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på å vandre litt rundt, Juni72, men følte at et nytt år krevde en ny begynnelse. Passer jo fint å begynne med blanke ark nå i januar. :)

 

Så langt i år:

Det går greit med maten. Sånn bortsett fra en venninnekveld da. Men da var det vel heller vinen som forårsaket et litt vel høyt inntak. Men det er jo ikke så ofte det skjer, og det var så kjekt at jeg ikke skal ødelegge det ved å tenke på kalorier fra vinen. Neste gang skal jeg bare være litt flinkere til å drikke vann innimellom. ;)

 

Trening... tja, har slept meg på trening to ganger, og ikke angret, selv om jeg begge dagene hadde mest lyst til å flate ut på sofaen. Annen aktivitet har ikke startet opp ennå, og forsatsene med å trene på ellipsemaskinen har det så langt ikke blitt noe av. Tror jeg skal klare å bli litt bedre etterhvert som hverdagen kommer helt tilbake igjen. Veldig travelt på jobb nå og et par uker til, men så tror jeg det blir bittelitt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helg og den skal for det meste brukes på jobbing. :( Men... om noen uker er jeg i mål, og da skal alt bli så mye bedre. I alle fall for en stund. :) Har likevel unnet meg et par kjekke ting denne uka. Ei venninne hadde bursdag, og da måtte man jo feire den litt. En dag med trening ble det også. Dessuten har jeg lagt inn et par danser hjemme på stuegulvet innimellom. :lol: Får i alle fall i meg varmen igjen, og humøret stiger også. ;)

 

Tror jeg skal kjøpe noen små avocadoer i morgen. Spiste avocado på brødskriva i dag tidlig, og det mettet lenge. Dessuten skal det jo være så godt for huden med fettet fra avocado. Fint alternativ til ost, som ellers er min last, men det er ikke akkurat lite kalorier i en halv avocado, så tror det er bra jeg fortsatt teller kalorier. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart å gå på vekta og se at den er opp 500g fra sist, og så øve seg på å tenke at det faktisk er ok. At det er innen den vekta jeg vil ha, og at jeg ikke skal være misfornøyd fordi det er opp. Blir det slik hver gang, bærer det jo selvsagt avgårde i feil retning, men egentlig føler jeg at jeg gjør ting riktig for tiden. Jeg spiser stort sett sunt, men unner meg litt ost og vin innimellom. Kalorimessig går det helt greit. Trening er ikke helt på plass ennå, men framover fra og med denne uka, skal det i alle fall gå med to ganger i uka, og så får tre ganger i uka være et mål fra februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei, Sabine :)/>

 

Er ikke "i mål" som du, men har lest rundt omkring i en del Hold vekten-tråder fra lengre tilbake...mener at jeg så noe om et vektbelte på 2-3 kilo opp og 1-2 ned fra "trivselsvekt" (hmmm, bør sjekke om jeg lagret det tipset, kommer jo dithen selv en gang om kanskje ikke alt for lenge?) - mens alt annet innenfor dette beltet bare er kroppens egne svingninger...trur eg, da. Øver jo mentalt på hva jeg kan forvente når den tid kommer, men vet jo at teori og praksis sjelden er det samme...

 

Har du lest/hørt om noe i den duren?

 

Uansett, en hyggelig ting å trene på, må det jo være :)/> Det gjelder å sammenligne med worst case scenario for det det er verdt! 20 kilo lettere, var det ikke? Enjoy! :D/>

 

Klem

 

Jupp, fant det! Tjorven45 skrev dette i sin tråd (husker ikke hva den het, men hun hadde hold vekten-tråd i ca 10 måneder før hun rundet av):

"Som jeg lærte av en ernæringsfysiolog - 2 kg opp og ned er ikke opp- eller nedgang.

 

Ja, vi må vel regne med at vekta går litt opp og litt ned.

Men når det blir opptil 3 kg må vi ta et skippertak nedover, igjen. men har 64 kg som hovedmål og med + - 2 kg da, blir det 62-66. Så til høytider tar jeg av litt så jeg har litt å gå på"

Endret av Juni72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen, Juni72! :) Tror jeg skal la varsellampene lyse om jeg ser 6-tallet først igjen. Jeg har blitt veldig glad i å se det 5-tallet først, kanskje særlig siden jeg aldri hadde trodd det ville skje igjen. ;) Men det er litt skummelt å gi litt slipp, selv om jeg i grunnen ikke har gitt så veldig mye slipp. Det er vel litt mer at jeg ikke helt føler at jeg vet 100% sikkert hvor mange kcal jeg kan/skal innta hver dag nå i holde-vekten fasen, så jeg er litt redd for å gjøre feil. Må bare øve videre på å tenke på at det er helt ok å gjøre litt feil. Så lenge jeg følger med på vekta, vil det jo ikke skje at jeg plutselig en dag våkner opp 20 kg tyngre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det trening igjen, og jeg holdt på å la være å gå. Jeg er sliten for tiden, og hadde mest lyst til å krype under dyna og bli der. Men så dro jeg likevel. Når jeg først er der, er det jo kjekt og jeg er glad for at jeg dro. Det må jeg bli flinkere til å huske tidligere på dagen også, så jeg skriver det ned. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg gleder meg til litt roligere tider på jobb! Bare et par dager til nå, og så kan jeg senke skuldrene. :)

 

Matmessig går det helt greit. Var en liten tur hos venner på fredag, men det var bare en stille og rolig skravlekveld, så det var ikke snakk om så store fristelser. I går lot vi bilen stå, og gikk for å handle. Skulle ikke ha så altfor mye, så da var det greit å gjøre det slik, og været var heller ikke altfor ille.

 

Vekta viste 57,5 i dag. Kanskje jeg hadde en del vann i kroppen sist helg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på trening på tirsdag. Det var gøy, og jeg fikk i grunnen lyst til å ha litt høyere intensitet. Må se om jeg kan hoppe litt mer på noen av øvelsene, for utholdenhetsmessig kunne jeg ha klart litt mer, merker jeg.

 

I går var jeg på en liten handletur. Det ble to nye treningsbukser og en treningstopp. En vanlig bh kjøpte jeg meg også. Treningsbuksa jeg har brukt i det siste, var en gammel jeg hadde i skapet, men den er litt for stor. Deilig å endelig ha noen som passer. :) Jeg trenger en sportsbh eller to, men det er helt umulig å finne. Prøvde noen i går, men de har så få størrelser inne, så ingen passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57,7 i dag. Ikke verst etter besøk på torsdagskveld og fest på fredag. Besøket gikk veldig greit. Ble sikkert litt mye mat og vin på fredag, men ikke altfor mye. I går var været så ufyselig at jeg holdt meg inne hele dagen.

 

Denne uka tror jeg at jeg endelig skal klare målet om å bevege meg tre ganger. I dag, tirsdag og torsdag er planen. Jeg burde virkelig putte inn noe styrke også, for det har jeg null av, men der føler jeg meg litt på gyngende grunn. Jeg har null peiling, rett og slett. Dessuten er det gørr kjedelig... ;) Særlig om man trener alene. Jeg liker å kombinere trening med å være sosial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare blitt to treninger denne uka, så om jeg skal klare målet om tre, må det bli en liten økt i dag. Får se om jeg rekker det. Hvis ikke er det en ny uke med nye muligheter som starter i morgen. :) Er ganske fornøyd med de to som jeg hadde i alle fall. Det eneste er fremdeles det med styrke... muskler er totalt mangelvare, men utholdenheten er ok (etter min målestokk.. det er slett ikke snakk om noe løpeform, men zumba går veldig greit).

 

Matmessig går det helt greit. Var en venninnekveld på restaurant som sikkert dro opp snittet litt, men det er omtrent bare bra, for et par andre dager har vært så travle at jeg har spist nok. Så slik jevner det seg vel ut totalt sett.

 

Liten handletur nå. I tillegg til å fylle opp kjøleskapet (har fått dilla på avocado som pålegg), håper jeg å finne en bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har virkelig kontroll på Hold Vekten-tilværelsen, Sabine!

 

Gøy å se hvor greit det går å leve livet som en vil, samtidig som GRtankegangen ligger i bakhodet - utrolig motiverende for meg som kommer småtrippende etter på vei til samme fase i livet :)

 

Håper du fant noe lekkert smekkert på handlerunden din i går!

Gleder meg til å virkelig ha lyst til å kjøpe masse nytt selv, men så lenge det fortsatt finnes mindre størrelser i skapet mitt og siste olabuksa nå går greit på, men noen valker over linninga og litt trang følelse...så er det greit å vente en stund til ;)

 

Ha en flott søndag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant selvsagt ingen bukse. :rolleyes: Shopping er jeg ikke god til, uansett hva vekta viser. Jeg trøster meg med at turen i går bare gikk til et lite bygde-kjøpesenter, og framover blir det noen turer på meg til litt større byer, så da antar jeg at utvalget er litt bedre. Problemet denne gangen var at de vanlige kjedebutikkene jo bare har en lengde på slike dressbukse-aktige plagg, så alle ble for korte. Noe er det alltid...

 

I dag viste vekta 56,8 kg. Det virker som om kroppen min ikke helt har skjønt at den skal stoppe nå. Bør kanskje tenke litt gjennom hva jeg spiser til frokost og lunsj. Ofte har jeg ganske mange kalorier til overs etter middag. Jeg bør sikkert heller spise litt mer tidligere på dagen. Det er jammen ikke helt enkelt, for jeg er ikke så veldig sulten om morgenen, og på jobben er det ofte så travelt at jeg ikke alltid rekker å spise hele nistepakken min. I dag slengte jeg på noen nøtter og mandler, og det trakk jo godt opp. Jeg har avocado, så i morgen kan jeg spise det. Jeg har også kjøpt et par faste oster, så jeg har litt mer utvalg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sabine - den vektrekka di er bare utrolig god inspirasjon. For et utrolig 2013 du har hatt! Gratulerer :)/>

 

Takk! :)

 

Det har hjulpet godt å være her inne i godt selskap, og særlig trådene til Juni72 har vært gull verdt. :)

 

Jeg drukner i jobb, så det er faktisk litt utfordrende å spise nok. Har likevel vært bevisst på å ikke tillate noe særlig underskudd denne uke (44 kcal under i dag, det er godkjent ;) )Men denne helga er full av planer, så jeg regner med at problemet blir motsatt da.

 

Trening... fremdeles bare to ganger i uka. Stresser ikke med å få opp det tallet, men sier meg heller fornøyd med to gange. Neste uke blir det utfordrende nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke vært så veldig aktiv her i denne tråden. Det er travle dager, og tiden bare flyt av gårde. Trim er fremdeles utfordring. Måtte jobbe overtid på den ne treningsdagen min denne uka, men denne... da klarer jeg kanskje tre ganger for første gang i år. ;) Tror jeg må innse at tre heller vil være en bonus, og så heller passe på at det ikke blir mindre enn to ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sol i dag, så jeg fant ut at jeg måtte ut for å gå en tur etter jobb. Kan ikke huske sist jeg så sola... Selvsagt var det blitt overskyet før jeg rakk å komme hjem fra jobb, men det ble en tur likevel. Kombinerte det med en handletur. 40 minutters gange fram og tilbake til sentrum, og så tok vel selve handlingen i diverse butikker ca, en halvtime. Var deilig med litt frisk luft når det endelig en dag var oppholdsvær. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vekten svinger litt opp og ned, men så lenge den svinger begge veier, er det vel ok. ;)/> Gjennomsnittet er greit, og jeg har vært ganske flink til å shoppe i det siste, så nå begynner jeg å ha litt som passer i klesskapet. B)/>

 

Trening... tja, det er så som så. De siste dagene har jeg vært bortreist, men jeg var i det minste mye ute i frisk luft og gikk. Målet er fremdeles å trene tre ganger i uka, men jeg får heller sette to ganger som minimum og så får jeg se om/når jeg klarer å nå det målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Sabine

For en gangs skyld så det ut til at jeg skulle klare tre treninger denne uka, og så ble jeg syk og dermed røk den. Ellers går det veldig greit. Så det er ikke så veldig mye å skrive om.

 

Nå begynner jeg å komme meg i form igjen, så målet for denne uka er å trene i dag, tirsdag og torsdag. I hodet mitt starter uka etter at jeg har veid meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndagstreningen måtte utgå, var visst ikke så frisk som jeg trodde. Men i går gikk det bra, så nå er jeg tilbake for fullt. I morgen blir det også trim, og forhåpentligvis på søndag. Det frister litt å ta seg en tur ut også. Sola skinner unntaksvis. Får se når jeg kommer meg hjem fra jobb i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Sabine!

 

Håper du er blitt frisk og rask igjen!

 

Synes du har vært svært så flink til å være stabil også gjennom sykdomsperiode - vet jo det krever viljestyrke å ikke trøste seg selv med litt ekstra godsaker (er visst litt sånn fortsatt, jeg, men prøver setter bremseklossene på så det ikke tar overhånd).

 

Blir nok ikke før til sommeren at jeg nærmer meg Hold Vekten-fasen selv, siste innspurt er fortsatt rundt 7-8 kilo...har sluret rundt de samme 2 kiloene opp og ned nå helt siden nyttår, får ikke helt satt inn det ekstra giret som trengs for å kjøre en ny runde registreringsregime (ja, eller faktisk få bakenden over dørstokken). Men, null stress-regelen holder jeg fast ved - så både registrering og trim skjer når det skjer, jeg skal ikke ha dårlig samvittighet for det (men at jeg er klar over at det er derfor jeg ikke går videre ned, det er en kjensgjerning og havner i kategorien nøktern tankevirksomhet :))

 

Trives uansett i eget skinn - nyter en lettere tilværelse :)

 

Det tenker jeg du også minner deg selv om minst én gang daglig?! Vi fortjener masse skryt hver dag, altså! Det ER jo ikke lett å bryte ut av et gammelt og skadelig mønster og skifte det ut med et mye bedre OG gjennomførbart et. Du har i alle fall klart det med glans - og klarer det fortsatt! B) Jeg jobber med saken - har 2/3 av seieren i boks allerede :)

 

Ha en fin dag - og nyt våren som ser ut til å være her nå!

 

Klem fra Juni72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så motiverende å lese at du holder vekten. Syns du er kjempe flink. Selv satser jeg på å gå over til å holde vekten i sommer. :D/>/>

 

Elise

 

Hei! Så koselig å få besøk her inne. :)Lykke til på ferden nedover, og håper du om ikke så altfor lenge er her inne i samme delen av forumet.

 

Juni72, det vanskeligste var i grunnen å spise noe i det hele tatt denne gangen. ;) Ikke alltid det er slik når man er syk.

 

Null-stress-regelen din er jo kjempebra. Den fører deg i mål, og gjør også at du vil klare å holde deg der. Er så mange som går for hardt ut, og så blir det hele for stort ig for vanskelig, og så gir man opp. Tror det er viktig å finne ut hva som passer for en selv, og så forsøke å holde seg til det. Håper den strategien vil holde framover også... Men det du sier om å trives i eget skinn, DET er virkelig viktig, og det tror jeg vil være en god motivasjon for å klare å holde vekten stabil. Jeg trives jo mye bedre med kroppen min nå enn før, og så overfladisk det enn kan virke, så er det faktisk en velig viktig ting for selvfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Lenge siden sist jeg har skrevet noe her. Det skjer ikke så mye å berette om. Vekten holder seg temmelig stabil, og på treningsfronten er alt også ved det gamle. Det vil si at jeg drømmer om å rekke mer, men egentlig er fornøyd med at jeg beveger meg en del, selv om litt hardere trening sikkert hadde vært bedre. Nå blir det uansett en hektisk periode på jobben framover, så jeg har bestemt meg for å være fornøyd med tingenes tilstand og ikke legge noe mer press på meg selv. Jeg skal fortsette med å spise sunt, og jeg skal fortsette med å bevege meg noen ganger i uka, og det er godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...