Gå til innhold

En ny start


Anbefalte innlegg

Da har jeg våget meg utpå igjen, og meldt meg på kurs nr xxx... Vet faktisk ikke hvor mange kurs det har blitt de siste 7 årene, med ulikt resultat, men jeg prøver altså igjen...

 

Det siste året har vært, og er fremdeles et lite helvete. Ny jobb, alt for mye stress m 100% og tre unger, jobben ikke av de mest positive, et verv utenom som jeg var dum nok til å ta på meg...i tillegg har vi flytta tilbake til hjemplassen min, noe som ikke er bare positivt for psyken, skal jeg erkjenne...

 

Og så får jeg da nakkeprolaps i begynnelsen av november i fjor. Stresset er sikkert en medvirkende faktor, men uansett, det ble, og blir fremdeles, mye sofaligging foran tv. Og når da sjokolade så og si er det eneste positive innslaget i hverdagen, (utenom barn og en fantastisk mann), da kommer kiloene fort...

 

Så , 10kg pluss siden i fjor, og da hadde jeg minst 5 kg som burde av, så har jeg som mål å gå ned i alle fall 15kg i løpet av våren... Har gjort det før, men utfordringen nå er at jeg ikke kan eller klarer å være i like mye aktivitet som vanlig pga skikkelig vond nakke...

 

Men, må gjøre et forsøk for det går ikke an å ha det slik som dette...

 

Tenker jeg oppdaterer her - fint hvis du vil følge meg og samtidig fortelle om deg selv og dine utfordringer, eller bare lese og være en støtte. Du er velkommen uansett. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var snart påsken over....og vekta går feil vei. Skylder litt på salt mat og litt mye stillesitting....gleder meg egentlig til hverdagen, slik at jeg kommer i gang med vante rutiner igjen...

 

Gleder-gruer meg til kurs - første gang jeg skal gå på kurs og stå ansikt - til - ansikt med andre i samme situasjon, og ikke minst, en kursleder.... Kommer nok til å føle meg ikke noe særlig, men håper jeg kan gjøre noe positivt ut av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var snart påsken over....og vekta går feil vei. Skylder litt på salt mat og litt mye stillesitting....gleder meg egentlig til hverdagen, slik at jeg kommer i gang med vante rutiner igjen...

 

Gleder-gruer meg til kurs - første gang jeg skal gå på kurs og stå ansikt - til - ansikt med andre i samme situasjon, og ikke minst, en kursleder.... Kommer nok til å føle meg ikke noe særlig, men håper jeg kan gjøre noe positivt ut av det. :)/>

 

 

Hei. Blir gjerne med videre... Har vert litt jojo i det siste, og kaver litt med rygg. Men nå er påsken over, hverdagen er her. Klar å brette opp armene. Har gått gr-kurs tidligere, og div ting har gjort at vekten gikk opp igjen. Nå er jeg klar for en ny start, og på sikt 10-15 kg før august. Eller klarer jeg det før sommeren, er det bonus :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei. Blir gjerne med videre... Har vert litt jojo i det siste, og kaver litt med rygg. Men nå er påsken over, hverdagen er her. Klar å brette opp armene. Har gått gr-kurs tidligere, og div ting har gjort at vekten gikk opp igjen. Nå er jeg klar for en ny start, og på sikt 10-15 kg før august. Eller klarer jeg det før sommeren, er det bonus :-)

 

Hei hei! :) Så bra! Her har det vært en uke med besøk av svigermor og bursdag for minstemann, så det har vært lite aktivitet på nett for meg. I kveld begynner kurset mitt, første gang jeg skal gå på kurs sammen med andre. Har bare gått nettkurs før, lurer veldig på hvordan dette skal gå.... Røk på en liten "smell" nå til lunsjen, for vi har kake igjen etter selskapet til minstemann...og det ble for fristende. Men jeg veier og noterer det ned, så håper jeg at jeg får meg en vekker og skjerper meg!

 

Er så gruelig lei disse kiloene! Veier det samme nå som ette3r graviditetene - og det er IKKE greit! I tillegg verker skuldrene og nakken noe gruelig og jeg er dritt lei av å ha vondt!

 

Men - MÅ snu tankegangen og motivere meg selv til å bli kvitt kiloene. Første mål er å gå ned i alle fall 7-8 kg på kurset, helst mer før sommerferien i juli, men må bare komme i gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første kurskveld unnagjort. Kjenner det var i kjedeligste laget for en som har gått på x antall kurs før... Men det fine med greia var at jeg må veie meg foran et anna menneske. Det motiverer til at vekta skal være mindre neste gang! Og veldig greit å kunne diskutere med andre ansikt til ansikt :)

 

Vi snakka bl.a. om nei mat som inngår i et måltid. Jeg liker godt kaviar på skiva, og til vanlig tar jeg nok mer enn jeg burde. Men nå prøver jeg å begrense det veldig, max 10 gram pr skive. Men likevel så er det meningen at man altså skal føre kaviar som FRImerker.... Jeg har IKKE planer om å bruke FRImerkene mine til kaviar, så hvis det skal være sånn, skal jeg heller droppe den kaviaren ;) Jeg mener at så lenge det er fornuftig mat, så bør det kunne inngå i kaloriene jeg bruker på et vanlig måltid. I små mengder, og ikke til hvert måltid såklart. Men skal prøve å være "flink pike" og holde meg til konseptet... :)

 

Ellers gått tur i dag. 40 min rask gange med mye opp- og nedbakker... Fornøyd med meg selv :) Nå skal vi ut og spise på restaurant....noe jeg IKKE er flink til - sånn matmessig sett. Pizza, pommes frites m.m......fristende!!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....dette er faktisk vanskeligere enn jeg trodde. Ikke å unngå nei-mat, men å klare og spise nok ja-mat! Og ikke minst få i seg nok melk... ;) Er ikke noen melkedrikker fra før, og synes kanskje ikke det er så lurt at hele kostholdscoren er avhengig av om jeg drikker nok melk eller ikke...men får prøve. 4 dl melk til kvelds.... (ser bedre ut med 4 dl enn 400 gram...) og jeg kan ikke engang lage sjokomelk - da hadde det vært lettere å drikke den melka... Jaja. Blir som det blir. Men klarer likevel ikke å komme opp i det jeg "skal". Sliter med å spise nok frukt og grønt, og drikke nok vann og melk. Sånn er det.

 

Fikk ikke gått tur i dag heller - men hodepinen har vært tilstede helt siden jeg våknet i dag tidlig.

 

Blir litt edder og galle nå - beklager til deg som eventuelt leser - men godt å få det ut et sted. Er veldig spent på om vekta går noe ned til tirsdag....

 

Nå skal jeg begynne på gulrota mi... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....dette er faktisk vanskeligere enn jeg trodde. Ikke å unngå nei-mat, men å klare og spise nok ja-mat! Og ikke minst få i seg nok melk... ;)/>/> Er ikke noen melkedrikker fra før, og synes kanskje ikke det er så lurt at hele kostholdscoren er avhengig av om jeg drikker nok melk eller ikke...men får prøve. 4 dl melk til kvelds.... (ser bedre ut med 4 dl enn 400 gram...) og jeg kan ikke engang lage sjokomelk - da hadde det vært lettere å drikke den melka... Jaja. Blir som det blir. Men klarer likevel ikke å komme opp i det jeg "skal". Sliter med å spise nok frukt og grønt, og drikke nok vann og melk. Sånn er det.

 

Fikk ikke gått tur i dag heller - men hodepinen har vært tilstede helt siden jeg våknet i dag tidlig.

 

Blir litt edder og galle nå - beklager til deg som eventuelt leser - men godt å få det ut et sted. Er veldig spent på om vekta går noe ned til tirsdag....

 

Nå skal jeg begynne på gulrota mi... :)/>/>

Spis yoghurt, det registreres som melk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Da var første kurskveld unnagjort. Kjenner det var i kjedeligste laget for en som har gått på x antall kurs før... Men det fine med greia var at jeg må veie meg foran et anna menneske. Det motiverer til at vekta skal være mindre neste gang! Og veldig greit å kunne diskutere med andre ansikt til ansikt :)/>

 

Vi snakka bl.a. om nei mat som inngår i et måltid. Jeg liker godt kaviar på skiva, og til vanlig tar jeg nok mer enn jeg burde. Men nå prøver jeg å begrense det veldig, max 10 gram pr skive. Men likevel så er det meningen at man altså skal føre kaviar som FRImerker.... Jeg har IKKE planer om å bruke FRImerkene mine til kaviar, så hvis det skal være sånn, skal jeg heller droppe den kaviaren ;)/> Jeg mener at så lenge det er fornuftig mat, så bør det kunne inngå i kaloriene jeg bruker på et vanlig måltid. I små mengder, og ikke til hvert måltid såklart. Men skal prøve å være "flink pike" og holde meg til konseptet... :)/>

 

Ellers gått tur i dag. 40 min rask gange med mye opp- og nedbakker... Fornøyd med meg selv :)/> Nå skal vi ut og spise på restaurant....noe jeg IKKE er flink til - sånn matmessig sett. Pizza, pommes frites m.m......fristende!!! :(/>

Hei Anrikar!

 

Jeg måtte svare på denne, for tror ikke kurslederen din har rett i at all nei-mat skal føres som frimerker. Hvis det er tilfelle vil det være umulig å få i seg nok fett til å oppnå kostholdsskåre 10, da all skikkelig fet mat blir markert som NEI-mat, også når den er veldig sunn (oliven- og rapsolje f.eks.).

 

Jeg håper dere har misforstått hverandre litt, for det er litt for galt hvis en GR-kursleder faktisk sier at all fet mat skal føres opp som frimerker! Spis kaviaren din med god samvittighet du, men det er klart at du totalt sett kan spise langt mindre fet mat enn mager mat på samme kalorimengde. Selv balanserer jeg nesten alltid på grensen til å få for lite fett.

 

Men jeg tenker et godt tips er å prøve å holde seg mest mulig til de NEI-varene som har et hjerte ved siden av, altså hjertevennlig fett. De skal føres opp som vanlig mat, ikke frimerker. Og der inngår kaviar :)

 

Masse lykke til og kos deg med kaviaren - i begrensede mengder! Det gjør jeg, og det har fungert aldeles utmerket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Forresten, hvis du tenker at min vektnedgang har vært litt langsom, så stemmer det, men det er et resultat av at jeg har vært plaget med skader og sykdom, og har valgt å sette ned tempoet heller enn å redusere kalorier når jeg har vært inaktiv. Det er ikke kaviaren som har skylda :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hvis du tenker at min vektnedgang har vært litt langsom, så stemmer det, men det er et resultat av at jeg har vært plaget med skader og sykdom, og har valgt å sette ned tempoet heller enn å redusere kalorier når jeg har vært inaktiv. Det er ikke kaviaren som har skylda :lol:/>/>

 

Det tenkte jeg faktisk ikke på nei, - du er superflink som klarer å holde fokus over lengre tid tross skader og sykdom! :)

 

Men ja, jeg forstod henne slik at jeg burde føre all nei-mat som frimerker. Men det tenker jeg også er feil, så lenge det er vanlig mat fører jeg det på måltidene. Har gått noen nettkurs før, og også fått inntrykk av dette fra andre kursledere. Men spiser litt kaviar likevel. :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes så mye kluss det var med redigeringen her da... ;)

 

Takker for tilbakemeldinger - hyggelig at noen leser :)

 

I dag har vel dagen ikke vært den beste...eller - bedre enn tidligere fredager hvor jeg bare spiste det jeg ville når jeg ville...

 

I dag var det altså besøk. Og det er vanskelig å finne noe godt å servere til te som ikke er for mye kalorier i. Og i dag hadde jeg bare en kvikklunsj å servere. Kvikklunsjen klarte jeg å unngå da - men måtte spise noen saltstenger. Ikke mange, men noen. Og så var jeg ALT for sulten og spiste de 6 bitene med smågodt jeg hadde kjøpt og håpt jeg skulle klare å spare til i morgen...og tre stk M også. Men til vanlig hadde jeg spist ALLE M'ene som var igjen i posen i tillegg til mange flere saltstenger...så jeg bør vel være fornøyd.

 

Men skulle gjerne hatt noe godt å servere til te/kaffe som jeg også kunne ta en bit av med god samvittighet. Lagde grove vafler til lunsj da - det er samme oppskrift som jeg alltid bruker, og ungene elsker dem. Og jeg klarer å bruke lett-brunost i stedet for vanlig brunost. Det er jeg også fornøyd med.

 

Tar vel en stund før jeg finner ut av dette - fåt i meg passe med frukt - en appelsin hver dag er bra :)Men grønnsaker er ikke det jeg er best på altså....jaja, får bli som det blir. Skjønner jo konseptet bedre nå enn før, føler jeg.

 

Ny dag i morgen. Lørdag. Egentlig godteridag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er lørdagen snart over. Og kan vel ikke si at det har gått så veeeldig bra....er veldig vanskelig å si nei til kvikklunsj ute i solveggen - etter snøstorm en liten time tidligere. Eller å klare og la være og smake på lørdagsgodtet til ungene.... Eller lage middag og unngå sjokonøttene som står på benken og frister. Eller si nei til litt is til dessert etter middag... Små fristelser hele dagen. Og jeg har falt for nesten alle.... Men fått i meg nok frukt i dag og. Og spiste appelsin før jeg begynte med middagen, selv om jeg egentlig ville spise ALLE sjokonøttene (klarte meg med 5 stk...) Og tok LITT is til dessert. For en uke siden hadde jeg forsynt meg rikelig og to ganger....

 

Så ,bedring altså. Får prøve og være fornøyd med det jeg får til og finne alternativer etter hvert. :)

 

I kveld skal jeg nå kooose meg med litt superchips og en halvpart av topprisen. Gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser litt om "alle" som har prøvd slanking gang på gang - og som nå prøver igjen. Flinkiser! :) Med meg går det dårlig. I alle fall i dag. Tenker jeg ikke burde skrive negative ting - men det er nå sånn min hverdag er for tiden. Prøver det meste for å snu trenden, men sliter med det, skal jeg innrømme....

 

I dag er jeg trøtt og lei. Var med eldstejenta på ridekurs. Surra rundt der, utrolig kjedelig. Det meste er vondt og jeg kan derfor ikke delta slik jeg vil. Og jeg kjenner nesten ingen, og trekker meg langt unna... :P Matmessig var jeg "flink" og tok med vann på flaske i stedet for saft. Men hadde smurt matpakka med vanlig brunost før jeg kom til å tenke på at jeg jo skulle spise av den selv og...så det ble brunost til lunsj. Og litt appelsin. På veien hjem, etter 4 timer i stallen, uten særlig mye aktivitet, fikk jenta mi kvikklunsjen vi hadde hatt med. Jeg tok en "strek" og hun fikk resten. Men så kom jeg hjem da, og fant sjokonøttene på benken. *...må virkelig si til mannen at han IKKE må kjøpe sjokonøtter flere ganger!!!* Og når sjokonøttene var spist, av en lei, sliten og sulten kropp - og hode, så var det jo to kinderegg som bare "måtte" spises opp, da vi jo har tre barn og den ene blir veldig lei seg dersom de andre to får... Delte med minstemann da.... Og så fant jeg siste kvikklunsjen i skapet - minstemann fikk litt og jeg spiste resten.

 

TENK å være SÅ dum!!!! :(

 

Så nå har jeg da notert disse utskeielsene, og for å si det sånn, det blir ikke stort igjen til middag og kveldsmaten......

 

Huff, nei, nå er jeg skuffa over meg selv.......BLÆH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag. Ny uke. Nye muligheter. :)

 

Forrige uke ble ikke helt som jeg hadde tenkt. Men har startet denne uka med lang gåtur, og passe med mat. Gir ikke opp så lett! :) Jobber fremdeles med å finne balansen mellom veldig sunt kosthold, og kosthold jeg kan leve med. Og det jeg kan leve med, inneholder litt sjokolade. Sånn er det bare. Men øver meg stadig i å få i meg nok frukt og grønt, samt drikke nok vann. Bevisstgjøring er nøkkelen, tenker jeg.

 

Når jeg tenker tilbake på kostholdet mitt før første GR-kurset mitt, så har jeg virkelig lært MYE og blitt mer bevisst på hva jeg skal spise, og hvorfor. Men kostholdet mitt er mye styrt av følelser, og jobber masse med å finne balansen mellom å spise for å ha det bra, og å spise for at kroppen skal fungere optimalt.

 

Til deg som leser; ha en fin dag videre :) Det skal i alle fall jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...