Gå til innhold

Trenger motivasjon


Gjest frokenfryd
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest frokenfryd

Jeg klarer det ikke.....jeg gjør ikke det!! Hver dag sier jeg til meg selv; i dag skal jeg spise sunt. Nå er det ikke slik at jeg spiser veldig usunt. Men jeg spiser mer enn det jeg trenger. Jeg har en mann som er ganske glad i søtsaker og potetgull....og potetgull er jeg også glad i.

 

Jeg fant en dagbok som jeg skrev for 14 år siden. Jeg veide 62 kilo og synes det var litt for mye. Nå veier jeg 82 kg....og lengter tilbake til 62 kilo :)/> Disse 14 årene inneholder et godt ekteskap, 2 friske unger, god mat og lite trening, og medisiner....medisiner som også har gjort sitt for at kiloen sakte med sikkert har sneket seg på.

 

Jeg føler meg så tjukk!! Jeg har poser under øynene og lite energi. Jeg har en jobb som er mye stillesittende. Jeg er ikke spesielt glad i å trene. Og jeg er glad i mat.

 

I går skulle jeg spise sunt. Igjen. Knekkebrød til frokost. Blomkålsuppe til lunsj. McFlurry til mellommåltid (der sprakk jeg!!) og når da middagen kom, ble det hamburger (enda en sprekk).

 

Mat og trening, jeg vet at det er der det ligger. Men først må jeg innstilles på det psykisk. Jeg vil ned til 65 kilo. OG jeg er utålmodig. Jeg vil se resultater fort. Jer er motivert hver morgen, men sprekker hver dag. Og jeg legger meg med dårlig samvittighet hver kveld. Fanken!!!

 

Motiver meg, vær så snill....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Har lagt meg veldig mange ganger med dårlig samvittighet! Du er langt fra alene om å ha det slik. Du skal vite at det ikke er viljestyrken eller selvdisiplinen det er noe galt med. Det er bare det at kroppen ikke samarbeider med deg. Den protesterer ved å sende ut signaler som gjør oss sultne og søtsugne når den tror det er fare for at vi får for lite mat. Dette går det an å gjøre noe med. Vi må faktisk lure kroppen litt for å få den til å tro at vi ikke har tenkt å slanke den. For det har den absolutt ikke lyst til... Den er vant til å få det slik den vil.

 

Noen tips som kan hjelpe til med å "lure" kroppen:

- Få i seg litt karbohydrater (grovt/fullkorn/frukt/grønnsaker) til frokost. Vi fyller på lagrene og hjernen får karbohydrater som hjelper den til å fungere godt gjennom dagen.

- Resten av dagen fokuserer vi på å spise slik at vi holder blodsukkeret så stabilt som mulig. Lavglykemiske måltider. Det er det sammensatte måltidet som teller. En tredelig av fett/proteiner/karbohydrater er gunstig. Altså at en tredjedel av kcal kommer fra fett, en tredjedel kcal fra proteiner og en tredjedel kcal består av karbohydrater. Men anbefaler å gå for fullkornsvarianter og fiberrike karbohydrater.

- Ikke la det gå for lang tid før man spiser. Da faller blodsukkeret så mye at man får økt søtsug.

- Spis større måltider tidlig på dagen slik at du blir mindre sulten til middag og kvelds.

- Vit at ofte får man et sterkt søtsug en liten stund etter at man har spist. Dette skyldes ofte at man får et forbigående blodsukkerfall, men dette stabiliseres av seg selv hvis bare greier å overse det. Jeg pleier å finne på noe som holder meg opptatt, og tenker at jeg skal heller spise noe etterpå hvis jeg ennå er sulten. Men da har det gått over og jeg trenger ikke noe :)

- Få nok søvn (Veldig undervurdert, man blir sultnere av søvnmangel!)

- Få nok væske. Kroppen slipper fettet lettere når den får nok vann. Men jeg tror ikke det er nødvendig å pempe innpå litervis. Jeg er glad i vann med kullsyre. (Olden og Arctic Water er en favoritt hos meg). Blir ikke like tissetrengt som om jeg bare drikker vanlig vann.

 

Andre tips som kan hjelpe:

- Ha et snopfritt hjem. Mannen må få beskjed om at potetgull og snacks ikke skal inn i huset de neste 14 dagene. Han kan spise i smug :P Eller han kan kjøpe noe du ikke liker slik at du ikke blir fristet! Som regel vil man etter hvert tåle fristelser bedre og det gjør ikke noe om det står potetgull på bordet.

- Ta gjerne en test hos lege for å se om du mangler noen vitaminer eller mineraler. Veldig mange vitaminer har innvirkning på metabolismen, og har man for lite av noe kan det hemme fettforbrenningen. Ofte er de anbefalte verdiene ikke høye nok, så om du er innenfor normalen, men likevel på nederste del av skalaen, skader det ikke å få opp verdiene litt ;)

- Når matvanene er begynt å falle på plass kan du begynne å bevege deg litt mer. Trenger ikke være trening. Finn noe du liker å gjøre. Gå tur? Danse? Vaske huset? Arbeide i hagen? Leke med barna? Etter hvert som du får mer energi vil du også få lyst til å bevege deg mer og ta i litt mer. Men er lurt å ta dette gradvis slik at du ikke gir opp med en gang.

 

Jeg skjønner godt at du er utålmodig. Men å slanke seg er ikke gjort over natten. Likevel vil du oppleve at det er verd det. Og at du brukte lengre tid enn planlagt blir ikke så viktig når du sitter der mange kilo lettere ;) Husk at det å leve sunt innebærer å samarbeide med kroppen. Gir du det den trenger, får du veldig mye tilbake!

 

Dette her får du til! Du må bare finne riktig metode for deg :) Ønsker deg masse lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frokenfryd

Hjertelig takk for gode råd!! Var akkurat ferdig med lunsj og kom til å tenke på en boks med pepperkaker som står i kjøkkenskapet. Vurderte frem og tilbake om jeg skulle ta en, bare en pepperkake....da jeg leste det du skrev om søthunger rett etter et måltid. Det gjorde faktisk at jeg ikke snoket i skapet. Klapp på skuldra til meg!! ;)/>

 

Nå har jeg også meldt meg på nettkurs. Det er med blandede følelser. Jeg er redd for å ikke å klare det og derpå kaste bort pengene. Men jeg har SÅ lyst til å klare det! Jeg gleder meg allerede til å kle på meg en litt for liten kjole som henger i skapet. Og jeg gleder meg til å føle meg fresh.

 

Men for all del, jeg trenger masse motivasjon. Ting tar tid, jeg er klar over det. Jeg skal prøve å være tålmodig B)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hjelper å vite at søtsuget gir seg bare man holder ut ;)

 

Skjønner godt du er redd for å ikke greie det. Har selv tenkt at jeg var håpløs og dette var en umulig oppgave. Men det er det ikke! Det er mulig å lykkes med de rette grepene. Nettkurs kan være et ekstra puff i riktig retning og en fin motivasjonsfaktor. I tillegg er det ofte sånn at når man vet man betaler for det, så gir man gjerne en ekstra innsats også ;)

 

Det med tålmodighet er nok nøkkelen til suksess. Dersom man prøver for hardt er det lett å miste grepet. Så det gjelder å ta grep man kan leve med. De kan gjerne være litt strengere enn de man skal ha resten av livet, man skal jo tross alt ned i vekt, men det må ikke være så tøft at det blir utålbart.

 

Veldig lurt med et motivasjons-klesplagg. Du kan tenke på det, eller gå å se på det når du står ovenfor en fristelse. Hvis du likevel tar valget om å skeie ut, så er det et valg du må bestemme deg for. Og det er lov å skeie ut litt av og til. Så lenge det er et bevisst valg. Da kan man kose seg uten dårlig samvittighet også ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Morgenen og formiddagen går bra, men så.....

Jeg begynte på nettkurs i dag! Jeg er 83 kilo og håper å komme ned i 77-78 i første omgang. Dvs i løpet av dette kurset.

Min erfaring er at søtsuget blir mindre hvis jeg spiser banan eller druer. Jeg er veldig glad i ost, og spiser gjerne ost med druer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette kjenner jeg igjen....bare at min motivasjon er på topp på kvelden, og da planlegger jeg neste dags kosthold og er kjempe fokusert på at jeg skal i gang neste dag! Helt til jeg våkner....da er det som motivasjonen har forsvunnet helt over natten :huh:

 

Nå i kveld er jeg igjen motivert, men dette har nå pågått så lenge at jeg ikke helt tror at jeg kommer til å klare å starte oppi morgen. Unnskyldningen blir sikkert at det ikke er vits å starte på noe siden det bare er to uker til ferien B)

Nå i kveld tenker jeg at det ikke spiller noen rolle, for jeg skal nå finne et kosthold jeg kan leve med over lang tid...Det er nesten 30 kilo som skal av, og da kommer det både ferier og høytider mens jeg holder på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kjenner jeg igjen....bare at min motivasjon er på topp på kvelden, og da planlegger jeg neste dags kosthold og er kjempe fokusert på at jeg skal i gang neste dag! Helt til jeg våkner....da er det som motivasjonen har forsvunnet helt over natten :huh:/>

 

Nå i kveld er jeg igjen motivert, men dette har nå pågått så lenge at jeg ikke helt tror at jeg kommer til å klare å starte oppi morgen. Unnskyldningen blir sikkert at det ikke er vits å starte på noe siden det bare er to uker til ferien B)/>

Nå i kveld tenker jeg at det ikke spiller noen rolle, for jeg skal nå finne et kosthold jeg kan leve med over lang tid...Det er nesten 30 kilo som skal av, og da kommer det både ferier og høytider mens jeg holder på!

 

Hei!

 

Det er helt normalt det du opplever. Jeg antar motet svikter fordi du er redd for forandringer. Du har lyst til å bli slank, men samtidig vil du fortsette livsstilen du har nå.

 

Mitt råd til deg er at du ikke ser for langt frem. Tenk dager. Det er veldig skremmende å tenke på at man skal endre på noe for resten av livet. Man har en tendens til å fokusere på det man forsaker eller ofrer. Men ta en dag i slengen. Kanskje du kan fokusere på disse 14 dagene før ferien? 14 dager med en sunnere hverdag, så kan du kose deg som vanlig i ferien ;)

 

Det som ofte skjer etter hvert er at man opplever at den nye livsstilen er mye bedre enn den gamle, og det blir veldig enkelt å gi slipp. Det er ikke noe som føles som et offer eller en forsakelse lenger, men som en befrielse :)

 

Dette "trikset" fungerer godt også for de som skal slutte å røyke. Å leve resten av livet uten en sigarett virker jo helt umulig. Men en periode går greit. Kanskje kan man røyke litt på fest? Eller på sydenturen? Men når man har vært uten en stund, merker man hvor fint det faktisk går, så blir det ikke så utenkelig lenger å være uten.

 

Det samme med f.eks trening. Trene flere ganger i uken høres tidkrevende og slitsomt ut. Men begynner man i det små, og finner noe man liker å holde på med, så erfarer man etter hvert at det blir veldig gøy, og man savner det veldig hvis man ikke får gjort det en periode.

 

Prøv å sette i gang noen dager. Hvis du ikke får lyst til å fortsette etter en stund, så er du jo ikke nødt til det, men da har du i alle fall prøvd. Så kan du jo ha i bakhodet at sannsynligheten er stor for at denne endringen kommer til å bli veldig bra ;)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frokenfryd

Hei igjen. Etterat jeg startet denne tråden har jeg meldt meg på nettkurs. Jeg har ennå ikke hatt kontakt med min kursleder. Men jeg fikk bøkene og ble så inspirert med det samme. Jeg dro rett ut og kjøpte meg en ny vekt, da den gamle ikke virket som den skulle. Så på mandag i forrige uke startet jeg å psyke meg opp til å begynne ordentlig, med min kursleder i ryggen. Mandag i forrige uke veide jeg 80,2 kg. Gjennom hele uken har jeg vært flink. Ikke fysisk veid maten, gått etter tallerkenmodellen. Brukt sunn fornuft. Vært ute og gått tur, både lange og korte, mer moderate og noen opp vår lokale slalombakke :) Og i dag, da jeg skulle veie meg, så viste vekten 75,7 ! Er det mulig da?? Jeg forbredte meg selv på at jeg ikke hadde til å gått ned i vekt og sa til meg selv at nå må jeg være tålmodig. Jeg fikk helt hakeslepp. Jeg har gått ned 3 cm rundt midjen, lite ellers. Det må da ha vært mye vann som jeg har mistet. Noen som har opplevt det samme? Jeg sverger, jeg gikk på vekten flere ganger for å dobbeltsjekke. Og det stemte. Og jeg vet jeg veide 80,2 på mandag i forrige uke. Det gav meg iallefall en motivasjon !! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg tror det er viktig å være litt på riktig sted i livet når man skal finne motivasjonen. Hva man finner som motivasjon er nok varierende fra person til person. Men føler du at det er litt tøft å komme i gang, pass på å ikke sette kravene for høyt i starten. Jeg har testet andre metoder enn Grete Roede før, og ofte hatt ønsker og mål som ikke var gjennomførbare. F.eks. hadde jeg en ide om å leve på en dagsmeny på 1300kcal, som var for lite i forhold til hva jeg kunne finne som komfortabelt. Med GR snakker man om å gå ned 0,5-1kg per uke, og setter opp en meny deretter. Kanskje det kan være lettere for deg å prøve med 0,5kg i uka i starten? Sette deg mål om at det skal ta tid?

 

Jeg tror også litt av nøkkelen til å lykkes er at man ikke setter tabu for enkelte matvarer. Vær åpen for at du kan spise alt du er glad i, men tenk mer på mengde og hyppighet! Is i seg selv trenger ikke være noe som velter et lass. Jeg kom over en fin test tidligere i sommer: http://bramat.no/kosthold/tester/1321-bramat-tester-is

Det er veldig mange gode is på markedet. Bevisstgjør deg på hvilke is som er smartere valg enn andre. Ofte er is is, og egentlig litt likegyldig hvem av de du spiser når du spiser. Til info, en McFlurry inneholder 340-395kcal per enhet (avhengig av hva du velger som tilbehør).

 

Det er alltid en god fordel å trene litt ved siden av. Det kan være tungt i starten, men finn noe du trives med. Når du etterhvert kommer i bedre form kommer motivasjonen og lysten av seg selv! Det finnes også noen treningsformer som gir en bedre kickstarteffekt enn andre. Det er kanskje ikke de morsomste treningsmetodene, men kanskje heller det som skal til for å oppnå effekt og treningslyst. Jogging er vel noe av det som ansees som mest effektivt, men kan være tungt å komme i gang med for en tung o utrent kropp. Trening på ellipsemaskin kan være mer skånsomt for f.eks. knær og kropp, om man er litt stor. Fordi man får litt avlastning, oppleves det også som lettere når du er i bevegelse. Dette er kanskje ikke det morsomste, men kan være en god start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Synes dere skriver veldig mye bra og motiverende her, damer! :)

Selv husker jeg fra lokalt kurs, at mange som var "nye" med GR-tankegangen syntes det ble mye å huske på.

Så hvis det blir mye å holde styr på, så ta èn ting om gangen. Begynn med å drikke nok, før du f.eks. begynner med å veien maten. Samtidig registrere det du spiser. Det er heller ikke dumt å følge menyforslagene her inne eller i boken, så kommer en inn i ting.

Når en har holdt på noen uker, så skjønner en liksom ikke hvorfor ting virket så komplisert i starten.

 

OG: Ikke la èn enkelt sprekk ødelegge for deg selv! Og la ikke gamle vaner og din egne hjerne psyke deg ned med at en sprekk betyr total kollaps for veien mot et sunnere liv. En sprekk betyr ikke at "alt er ødelagt", for det kommer alltid en dag i morgen og en ny uke.

Sprekken betyr bare at du får en liten omvei til målet - men la det bli med èn dags sprekk! Deretter er det bare å fortsette den sunne veien. Tank langsiktig, men ikke stikk hodet i sanden, heller. B)

 

Ellers har jeg erfart at det er viktig å spise nok tidlig på dagen, for å unngå matlyst om kvelden.

Og det er bedre å legge seg 100 kcal. over det en skal ha per dag ifølge menyen, enn å få søtsug og hive i seg 250 ekstra kalorier hver kveld - det blir 1750 ekstra per uke, og altså rundt eller langt over en dagsrasjon! Og da er en vel like langt som før en startet livsstil-endringen, for å si det på den måten.

Ellers er jeg enig i det meste dere andre her sier. :)

 

Lykke til, alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...