Gå til innhold

Bli lettere sammen helt i mål -


Gjest Trivselguri
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Trivselguri

og bli der :)/>/>/>/>

 

Hei, Er det noen som vil henge med meg ?

 

Nå ser jeg bare frem til august, har meldt meg på Grete Roede kurs. Gleder meg. Har tidligere tatt GR-kurs på nett...

 

Er sterkere tilbake nå, og er mer klar for en vektreduksjon som skal bli varig. Ønsker å justere kosthold og mine mosjonsvaner, slik att jeg lykkes med å gå ned i vekt på en sunn måte, og samtidig oppnå å bli der.

 

I første omgang tenker jeg att venter til etter første kursdag i august, med å starte å registrere mat og aktivitet i håp om att kurslederen gir meg gode råd for god start. :D/>/>/>/>

 

Hva er den beste starten, noen som vil dele noen gode råd / erfaringer ?

 

Jeg starter i august, da jeg nå skal en uke på norway cup med mine barn.. Så er det noen som vil henge med meg, da klarer vi målene ? Jeg er bare 161 cm og veier 76 kg, tenker i finne tilbake til trivselsvekten :)/>/>/>/>

 

Ha en fin uke, selv om vi nå har terrortrussel hengende over oss. For håpe det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Dulcita

Hei!

Jeg vil gjerne henge med deg!

Nå har jeg meldt meg på kurs i håp om å beholde fokus og motivasjon.

Siste årene har jeg startet slankingen hver mandag fra frokost til lunsj;-) Håper jeg holder litt lenger denne gangen, for vekta var ikke snill i dag!

 

Jeg skal ned 16 kg. Jeg er 167cm og trivselsvekta er på 65 kg. Er max utålmodig, så jeg trenger masse hjelp til å holde motivasjonen oppe.

Trener forholdsvis uregelmessig, alt fra 2-6 økter i uka, men jeg er usannsynlig lat ellers ila. døgnet, så bør nok fokusere mer på å komme meg opp av sofan om kvelden også!

 

Kos deg på Norway cup da! - Heldigvis der terrortrusselen redusert, og jeg håper alle Norwaycup deltagere og tilskuere klarer å kose seg masse! Fotball-cup er gøy ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constance

og bli der :)/>/>/>/>

 

Hei, Er det noen som vil henge med meg ?

 

Nå ser jeg bare frem til august, har meldt meg på Grete Roede kurs. Gleder meg. Har tidligere tatt GR-kurs på nett...

 

Er sterkere tilbake nå, og er mer klar for en vektreduksjon som skal bli varig. Ønsker å justere kosthold og mine mosjonsvaner, slik att jeg lykkes med å gå ned i vekt på en sunn måte, og samtidig oppnå å bli der.

 

I første omgang tenker jeg att venter til etter første kursdag i august, med å starte å registrere mat og aktivitet i håp om att kurslederen gir meg gode råd for god start. :D/>/>/>/>

 

Hva er den beste starten, noen som vil dele noen gode råd / erfaringer ?

 

Jeg starter i august, da jeg nå skal en uke på norway cup med mine barn.. Så er det noen som vil henge med meg, da klarer vi målene ? Jeg er bare 161 cm og veier 76 kg, tenker i finne tilbake til trivselsvekten :)/>/>/>/>

 

Ha en fin uke, selv om vi nå har terrortrussel hengende over oss. For håpe det går bra.

 

Hei!

Jeg henger også gjerne med deg :-)

Har startet en tråd i underforumet "Ny i Roede-klubben", der har jeg skrevet litt om meg og mine mål.

Gleder meg til å følge deg fra kursstart i august. Jeg går selv ikke på kurs, men har gjort det tidligere. Denne gangen er det gjørdetselv-metoden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trivselguri

Hei Dulcita og Constance

 

Velkommen begge to, kjempehyggelig att vi er flere som vil henge sammen om å nå målene våres. Å att vi har forskjellig erfaringer, og vil gjennomføre endringene gjennom kurs eller gjør det selv metoden. Uansett så gleder jeg meg til å følge dere.

 

Dulcita ja jeg kjenner meg igjen, når gjelder å starte på mandag og klarer frokosten og lunsjen, men da ettermiddagen og kvelden kommer er det noe som skjer.. å i tillegg det å komme seg ut av sofaen fordi en føler seg sliten og lat, den er god.

Men Dulcita dette skal vi sammen klare å komme over og nå målene våres, ok ? Vi for ta med rådene ifra kurslederene :) Gleder meg til å starte.

 

Første dag av Norway cup var strålende, mange flinke barn. Både store og små koset seg, bra med politi :)

 

Constance: Du er flink som er så bevisst på å gjøre noe med vekten før den kommer tilbake der du startet. Blir så glad :) Jeg tror det sann du gjør det, vil føre til varighet :)

Jeg vet att det vanskelig å gå ned de siste kiloene ned til trivselsvekten. Har prøvd, kom til 67 kg, hadde tenkt meg ned til 60 kg den gangen. Hadde dessverre for mange sabotører rundt meg som sa att jeg ikke måtte slutte for nå er det ikke mer igjen av deg...., nå er det nok...så jeg sluttet. Likte ikke å trene så jeg mistet enn del muskler den gangen.

 

Så damer la oss starte sammen. Jeg starter i august om en uke, jeg kjenner motivasjonen kommer. Ønsker meg en start på riktig måte som fører til varighet. Hva med dere ?

 

Ha en fin dag videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constance

Dette med å ta i et tak i ny og ne har i hvert fall funka for meg de siste åra :-)

60 kilo er helt innafor for ei med din høyde, hva BMI angår. Denne gangen synes jeg ikke du skal la deg påvirke av hva andre mener, stol på deg selv, lytt når det er reelt. Første gang jeg gikk GR-kurs, var kroppen og hjernen min kommet så godt inn i systemet at kiloene fortsatte å rase av etter kursslutt. Endte til slutt på 53 kilo, og da sa mamma stopp. Skjønte ikke da hvor tynn jeg var blitt, så jeg er glad nå for at hun sa ifra.

Når det gjelder trening, anbefaler jeg deg å trene litt styrke for å bedre opprettholde muskelmassen :-)

 

Jeg har startet denne uken, men regner den litt som en innkjøringsfase. Mye har endret seg siden jeg var i gamet sist, og jeg må gjøre meg noen erfaringer og finne mat og måltider som passer for meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trivselguri

Ja Constance det var det jeg synes virker så fint med deg - att du tar i ett tak :)

 

Takk for godt råd Constance. Tenker selv ett sted mellom 58 kg og 64 kg att jeg vil finne trivselsvekten. Skal finne det ut sammen med kurslederen. Jeg er jo liten og ikke kraftig bygd, så overvekten viser ikke så godt.

 

Jeg tenker att her må det trening inn, i form av styrke. Det må bli hjemmetrening. Hva slags aktivitet driver du med ? Er dessverre litt lat og glad i sofaen, har nå ett mål å komme igang med regelmessig trening.

 

Gleder meg til å høre hvordan det går med innkjøring din denne uken. Det må nok litt innkjøring til. Ønske deg lykke til Constance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constance

Ja Constance det var det jeg synes virker så fint med deg - att du tar i ett tak :)/>

 

Takk for godt råd Constance. Tenker selv ett sted mellom 58 kg og 64 kg att jeg vil finne trivselsvekten. Skal finne det ut sammen med kurslederen. Jeg er jo liten og ikke kraftig bygd, så overvekten viser ikke så godt.

 

Jeg tenker att her må det trening inn, i form av styrke. Det må bli hjemmetrening. Hva slags aktivitet driver du med ? Er dessverre litt lat og glad i sofaen, har nå ett mål å komme igang med regelmessig trening.

 

Gleder meg til å høre hvordan det går med innkjøring din denne uken. Det må nok litt innkjøring til. Ønske deg lykke til Constance.

 

Vent og se, så vet jeg at du finner trivselsvekten etterhvert :-)

 

I dag har jeg kjøpt meg badevekt! Har ikke eid en vekt på mange år, da jeg har opplevd at den kan ta litt for mye av fokuset mitt. Denne kosta 50 kr., så kan med trygghet kaste den om så.

 

Hjemmetreninger en ting jeg ikke får så godt til, eller; det blir aldri noe av. Jeg er avhengig av å måtte ut av huset og ha mennesker rundt meg som gjør akkurat det samme som meg. Jeg trener frie vekter, da dette har større effekt. Ta en titt på fitnessbloggen.no, der kan du lære mye om ulike øvelser og teknikk. Om du skal på treningsstudio, anbefaler jeg deg å ta et par timer med PT, for å få den riktige teknikken er veldig viktig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dulcita

Trivselguri, jeg har også glad i sofaen :-) En skikkelig sofagris! Så jeg forsøker å trene så mye som mulig, og har et generelt fokus på holde meg i aktivitet. Går greit om sommeren, men vinterhalvåret er jeg skikkelig lat ;-) Har tenkt på å kjøpe Polar Loop. http://www.polar.com/nb/produkter/bli_aktiv/fitness/loop?gclid=CjwKEAjw0ueeBRCmhozc-_DRrlUSJABihBEE-1e2XmO9Eoweudj0JtummfXXVw3XGrPEWPhaou_-1hoCz5zw_wcB.

Noen av dere som kjenner til den? Jeg motiveres av tall og grafer, og det å kunne konkurrere med meg selv - for da har jeg alltid mulighet til å vinne ;-)

 

Styrketrening ønsker jeg å begynne med også, men trenger litt hjelp på den fronten så jeg tenker hardt på å invistere i personlig trener til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constance

Trivselguri, jeg har også glad i sofaen :-) En skikkelig sofagris! Så jeg forsøker å trene så mye som mulig, og har et generelt fokus på holde meg i aktivitet. Går greit om sommeren, men vinterhalvåret er jeg skikkelig lat ;-) Har tenkt på å kjøpe Polar Loop. http://www.polar.com/nb/produkter/bli_aktiv/fitness/loop?gclid=CjwKEAjw0ueeBRCmhozc-_DRrlUSJABihBEE-1e2XmO9Eoweudj0JtummfXXVw3XGrPEWPhaou_-1hoCz5zw_wcB.

Noen av dere som kjenner til den? Jeg motiveres av tall og grafer, og det å kunne konkurrere med meg selv - for da har jeg alltid mulighet til å vinne ;-)

 

Styrketrening ønsker jeg å begynne med også, men trenger litt hjelp på den fronten så jeg tenker hardt på å invistere i personlig trener til høsten.

 

Nei, den kjenner jeg ikke til, men leste litt om den nå. Den virker fin på det at man får en oversikt over daglig aktivitet. Det er jo ofte den aktiviteten, som ikke er konkret trening, som er vanskelig å måle, la oss ikke glemme den berømte skrittelleren da.....kremt :-P

Et par timer med PT er verdt pengene, feil utførelse av øvelser har mindre effekt og kan gi slitasje. Få et treningsprogram tilpasset deg og dine mål, dette kan endres på etterhvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dulcita

Nei, den kjenner jeg ikke til, men leste litt om den nå. Den virker fin på det at man får en oversikt over daglig aktivitet. Det er jo ofte den aktiviteten, som ikke er konkret trening, som er vanskelig å måle, la oss ikke glemme den berømte skrittelleren da.....kremt :-P

Et par timer med PT er verdt pengene, feil utførelse av øvelser har mindre effekt og kan gi slitasje. Få et treningsprogram tilpasset deg og dine mål, dette kan endres på etterhvert :-)

 

Jeg syns den ser ut som en festlig "dings", men mulig den kun blir flittig brukt den første uka. Skritteller har jeg liggende i en skuff.... kanskje jeg skal ta frem den i stedet? ;-)

 

Har trent noe styrke (frivekter) med en kollega som har ganske bra peiling, og det var mye bedre enn apparatene. Men, jeg hadde en time med PT etter jul, og han ville på død og liv ikke la meg nærme meg en vektstang, men tviholdt på apparat-trening. Det var ikke en PT for meg, så jeg får lete litt for å finne en bra match tror jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constance

Jeg syns den ser ut som en festlig "dings", men mulig den kun blir flittig brukt den første uka. Skritteller har jeg liggende i en skuff.... kanskje jeg skal ta frem den i stedet? ;-)

 

Har trent noe styrke (frivekter) med en kollega som har ganske bra peiling, og det var mye bedre enn apparatene. Men, jeg hadde en time med PT etter jul, og han ville på død og liv ikke la meg nærme meg en vektstang, men tviholdt på apparat-trening. Det var ikke en PT for meg, så jeg får lete litt for å finne en bra match tror jeg :-)

 

Skrittelleren kommer ikke ut av skuffen min, den ligger bra der. Men ser jo at den er en kilde til motivasjon om man har pleid å være lite aktiv :-)

 

En blanding av apparater og frivekter er nok bra sånn i starten. Er viktig å få styrket noe muskulatur på apparater, da noen øvelser på frivekter krever litt muskulatur for å utføres riktig. Jeg startet med apparater da jeg satte i gang for et par år siden, og hadde noen enkle frivektøvelser i tillegg. Ble mye å tenke på om jeg kun skulle trent frivekter, for det er mange øvelser som bør utføres riktig. Lær noen godt først, og så utvid. Jeg bruker fortsatt noen apparater til enkelte muskelgrupper, i hovedsak rygg, da med frivektøvelser i tillegg.

Fortell PT at du gjerne vil variere litt i starten, men at målet ditt er å i hovedsak bruke frivekter. Og finn deg en som forstår deg, og ikke minst en som ser ut til å ha utført noen av øvelsene selv :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constance

En ting til, hvordan registrerer dere stekefett? Måler dere opp det dere steker med eller brukere dere øyemål.

 

Måler opp i starten. Etterhvert lærer du deg hvordan rett mengde ser ut. Er lurt å veie noen ganger innimellom, just in case :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trivselguri

Constance, fint å ha badevekt, men den kan ta bort fokuset :)/> Jeg har badevekt, har gått mye på den, både morgen og kveld. Så jeg ser att vekten varierer dag for dag, opp og ned.(Selvfølgelig varierer den ifra morgen til kveld). Hvilke startvekt brukte dere, om morgen eller kveld. Jeg skal sette bort vekten når jeg begynner på kurs. For vel holde meg til kurslederens vekt, og jeg klarer :)/>))

 

Takk Constance for tipset fitnessbloggen. Mange fine tips. Hadde ikke tenkt meg på treningsstudio, har tidligere vært medlem og har hatt PT, som jeg ikke ble fornøyd med. Kroppen min trenger å få styrket muskulaturen, så jeg må opp og ut av sofaen. :)/> Har alltid likt å komme meg ut å gå tur i naturen og nyte frisk luft.

 

Hvilke apperater og frivekter anbefaler du å starte med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trivselguri

Nå er dag to av tre dager på Norway cup gjennomført med både glede og tårer for barna og voksne :)

 

Dulcita så flink du er som klarer å trene så mye som mulig og holde deg i aktivitet. Dessverre så har ikke klart å komme igang med trening, men skal klare bare jeg finner fokuset tilbake. Har alltid likt å gåturer, men det er ikke nok.

 

Har en tilsvarende Polar Loop som heter Vifit, som forteller att jeg må være mer aktiv :)), motiverende. Den gir meg tall og grafer, så Dulcita du kommer til å bli motivert. Enkel å bruke, og stor mulighet til å konkurrere med seg selv....og meg om du vil.. Å ta i bruk skritt telleren som du har, den kan motivere deg :)

 

Når du trener frievekter, hvilke bruker du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constance

Constance, fint å ha badevekt, men den kan ta bort fokuset :)/>/> Jeg har badevekt, har gått mye på den, både morgen og kveld. Så jeg ser att vekten varierer dag for dag, opp og ned.(Selvfølgelig varierer den ifra morgen til kveld). Hvilke startvekt brukte dere, om morgen eller kveld. Jeg skal sette bort vekten når jeg begynner på kurs. For vel holde meg til kurslederens vekt, og jeg klarer :)/>/>))

 

Takk Constance for tipset fitnessbloggen. Mange fine tips. Hadde ikke tenkt meg på treningsstudio, har tidligere vært medlem og har hatt PT, som jeg ikke ble fornøyd med. Kroppen min trenger å få styrket muskulaturen, så jeg må opp og ut av sofaen. :)/>/> Har alltid likt å komme meg ut å gå tur i naturen og nyte frisk luft.

 

Hvilke apperater og frivekter anbefaler du å starte med ?

 

Jeg bruker morgenvekt som mål, da den er mer stabil enn vekt senere på dagen. Da avhenger vekta mye av hva og når jeg spiste før jeg veier meg.

 

Hvilke apparater og vekter du bruker, avhenger av hvilke øvelser du skal utføre, hvilke muskelgrupper du trener. Anbefaler et variert nybegynnerprogram, du finner i hvert fall et godt et på fitnessbloggen. Skal finne link til deg etterpå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constance

Dere hvor mye måler dere opp av stekefett, og hvilke type er god å bruke?

 

Da jeg tok GR-kurs tidligere, kjøpte jeg sånne tynne stekematter. Steker du på disse, trenger du ikke stekefett i det hele tatt. Jeg klipte til en sirkel som passet perfekt i bunn av stekepanna :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constance

Trivselguri, her er en link til tips og treningsprogram for nybegynnere. Anbefaler å få en PT til å gå igjennom øvelsene med deg, slik at de utføres riktig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trivselguri

Da jeg tok GR-kurs tidligere, kjøpte jeg sånne tynne stekematter. Steker du på disse, trenger du ikke stekefett i det hele tatt. Jeg klipte til en sirkel som passet perfekt i bunn av stekepanna :-)

 

Så smart Constance, de stekemattene er det de samme som stekefoiler som GR har i nettbutikken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trivselguri

Jeg bruker morgenvekt som mål, da den er mer stabil enn vekt senere på dagen. Da avhenger vekta mye av hva og når jeg spiste før jeg veier meg.

 

Hvilke apparater og vekter du bruker, avhenger av hvilke øvelser du skal utføre, hvilke muskelgrupper du trener. Anbefaler et variert nybegynnerprogram, du finner i hvert fall et godt et på fitnessbloggen. Skal finne link til deg etterpå :-)

 

 

Det er sikkert mest riktig å bruke morgenvekta som mål. Da du gikk på GR kurs ble du veiet om kvelden eller oppga til din morgenvekt til kurslederen... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trivselguri

Trivselguri, jeg har også glad i sofaen :-) En skikkelig sofagris! Så jeg forsøker å trene så mye som mulig, og har et generelt fokus på holde meg i aktivitet. Går greit om sommeren, men vinterhalvåret er jeg skikkelig lat ;-) Har tenkt på å kjøpe Polar Loop. http://www.polar.com/nb/produkter/bli_aktiv/fitness/loop?gclid=CjwKEAjw0ueeBRCmhozc-_DRrlUSJABihBEE-1e2XmO9Eoweudj0JtummfXXVw3XGrPEWPhaou_-1hoCz5zw_wcB.

Noen av dere som kjenner til den? Jeg motiveres av tall og grafer, og det å kunne konkurrere med meg selv - for da har jeg alltid mulighet til å vinne ;-)

 

Styrketrening ønsker jeg å begynne med også, men trenger litt hjelp på den fronten så jeg tenker hardt på å invistere i personlig trener til høsten.

 

Dulcita så flink du er som klarer å trene så mye som mulig og holde deg i aktivitet. Dessverre så har ikke klart å komme igang med trening, men skal klare bare jeg finner fokuset tilbake etter jeg starter neste uke. Har alltid likt å gåturer, men det er ikke nok.

 

Har en tilsvarende Polar Loop som heter Vifit, som forteller att jeg må være mer aktiv :)), motiverende. Den gir meg tall og grafer, så Dulcita du kommer til å bli motivert. Enkel å bruke, og stor mulighet til å konkurrere med seg selv....og meg om du vil.. Å ta i bruk skritt telleren som du har, den kan motivere deg :)

 

Jeg leste litt om polar loop, den har mer målinger, enn Vifit loopen min.

 

Når du trener frievekter, hvilke bruker du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dulcita så flink du er som klarer å trene så mye som mulig og holde deg i aktivitet. Dessverre så har ikke klart å komme igang med trening, men skal klare bare jeg finner fokuset tilbake etter jeg starter neste uke. Har alltid likt å gåturer, men det er ikke nok.

 

Har en tilsvarende Polar Loop som heter Vifit, som forteller att jeg må være mer aktiv :)/>/>), motiverende. Den gir meg tall og grafer, så Dulcita du kommer til å bli motivert. Enkel å bruke, og stor mulighet til å konkurrere med seg selv....og meg om du vil.. Å ta i bruk skritt telleren som du har, den kan motivere deg :)/>/>

 

Jeg leste litt om polar loop, den har mer målinger, enn Vifit loopen min.

 

Når du trener frievekter, hvilke bruker du ?

 

 

Jeg vil vel ikke gå så langt som å si NÅR jeg trener frivekter, mer DA jeg trente med frivekter de få gangene ;-) Da brukte vi vektstang med så tung vekt vi klarte uten at det gikk over teknikk og utførelse. Som Constance skrev er riktig teknikk svært viktig.

Ellers sykler og jogger jeg. Jogger gjør jeg alene også sykler jeg med en damegruppe som driver med terrengsykling her jeg bor. Det er utrolig gøy! Men, det er sammen med andre jeg merker at jeg ikke er så godt trent selv.. jeg ligger gjerne bakerst i gruppa (noe jeg hater! - vil helst ligge foran) og puster og peser, mens de andre rundt meg skravler og koser seg;-) Men det er en utmerket måte å bli pushet på.

 

I morgen starter jeg på jobb igjen etter ferien. Kjenner det blir tungt. Godt å komme inn i rutiner igjen, selvom jeg siste uka nå har laget skikkelig gode ferierutiner !

Kommer til å slite med lunsjen. Vi har en kantinedame som lager en helt fantastisk lunsj, og alt ser jo så sundt ut, så veldig lett å ta for mye. Blir fort en middagsporsjon... og jeg vet hun bruker MASSE olje, smør og ost, så maten er veldig energirik. Det tryggeste blir nok å holde seg til krekkebrød med pålegg, men det er jammen ikke lett!

 

Hva slagt utfordinger har dere i hverdagen? Hvilke troll møter dere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...