Lettere på Roede-kurs

Evy Eliassen Skjold (33) og Linda Jonassen Stenland (34) fra Karmøy og Haugesund har gått ned nesten 50 kilo til sammen.
- Etter å ha vært gjennom tre svangerskap med betydelig vektøkning, tok jeg grep og meldte meg på Roede Maxi-kurs i januar 2011. Det viste seg å være helt rett avgjørelse, sier Evy Eliassen Skjold fra Vormedal i Karmøy, nå er hun 28 kilo lettere enn da hun startet på Roede-kurs. Med diagnosen kronisk utmattelsessyndrom, ME, kan ikke Evy mosjonere regelmessig. Det blir hun bare dårligere av. Vekttapet er et resultat av fokus på riktig kosthold:

- Dersom det går for lang tid mellom måltidene, blir jeg så sulten at det er vanskelig ikke å spise for mye. Derfor har jeg vært nøye med å spise til faste tider, og ikke minst har jeg vært bevisst hva slags mat jeg spiser. Det har gått veldig greit, og jeg har funnet et kosthold jeg fint kan leve med på lang sikt, sier Evy.

Fant sin trivselsvekt

Etter tre Roede-kurs, gikk Evy ned ytterligere noen kilo.
- Etter tre svangerskap var jeg usikker på hva som var min egentlige trivselsvekt. Den har jeg nå funnet. Jeg har faktisk ikke vært så lett siden slutten av tenårene, forteller Evy fornøyd.
- Vekten har jeg holdt stabil siden jeg nådde min trivselsvekt, og det skal jeg fortsette med. Det er veldig godt for selvfølelsen å ha nådd målet!

Vektnedgang hver uke

Linda Jonassen Stenland ble lokket med på Roede Aktiv-kurs av en venninne. Roede Aktiv er som et vanlig Roede-kurs, men har i tillegg felles treningsøkt på kurskvelden - enten spinning, stram opp eller stavgang.
- Jeg var egentlig ikke så veldig motivert, men lot meg overtale. Det er jeg veldig glad for i dag, sier hun og ler. - Etter jeg begynte på kurset, gikk jeg ned i vekt hver eneste uke! Det gjorde at motivasjonen raskt slo inn for fullt, sier Linda, som nådde sin trivselsvekt etter to Roede-kurs. Siden har hun i perioder fulgt Hold Vekten-kurs. Hun mener gode måltidsrutiner og trening er årsaken til at hun har holdt vekten stabil - og 20 kilo lettere.

- Jeg passer på å spise hver 3-4 time. Det fungerer for meg, da unngår jeg sult og søtsug, påpeker hun
.

Trening med trivsel - ned 20 kilo!

Linda begynte å trene regelmessig da hun startet på Roede Aktiv-kurs. Trening er nå en naturlig del av hverdagen hennes.
- Jeg mener det er viktig å finne en treningsform man trives med. Man skal tross alt motivere seg for å trene noen ganger i uka året rundt. Jeg begynte med spinning på Roede Aktiv-kurs, og har fortsatt med denne treningen. I tillegg jogger jeg. Helst utendørs, men tredemølla er et godt alternativ på sure, kalde vinterdager. Jeg har funnet en livsstil jeg trives med, understreker Linda, nå 20 kilo lettere enn da hun startet på Roede-kurs i 2010.

Roser kurslederen

Innsatsen resulterte i Roede-pris for dem begge, og felles er at de begge har hatt Grete Smistad fra Haugesund som kursleder. De roser henne for god hjelp og oppmuntring underveis.
- Det har betydd mye for meg å ha god kjemi med kursleder. Jeg har gledet meg til hvert eneste kursmøte hos Grete, bedyrer Evy Eliassen Skjold, vinner av Roede-prisen for Rogaland fylke.


- Det har vært moro å gå på kurs hos Grete. Hun er veldig god til å motivere, sier Linda Jonassen Stenland, som fikk Roedes Hold Vekten-pris for 2012.


Hva er Roede-metoden?


Roede-metoden er ingen kur. Når du skal ned i vekt trenger du kunnskap om sunt kosthold, og å vite hvor mye mat og aktivitet kroppen DIN trenger. På et Roede-kurs spiser du MAT - vanlig sunn, norsk velsmakende mat.

Ned inntil en kilo i uken

Spiser du "feil" mat, for store måltider, for sjelden – eller kanskje til og med for lite mat? Din kursleder hjelper deg med å bli bevisst på kostholdet ditt, og hjelper deg å takle dine utfordringer.

Matglede!

På et Roede-kurs spiser du velsmakende, variert og sunn mat. All mat er lov, du trenger ikke å slutte med noe. Men du lærer hva du bør spise mye av, og hva du kan spise litt mindre av – og vi er opptatt av norske råvarer og sesong.

Kommer i gang med trening

Du får hjelp og motivasjon til å komme i gang med fysisk aktivitet - det er like viktig som et sunt kosthold når du skal ned i vekt. Øker du muskelmassen, øker også forbrenningen din. Du går lettere ned i vekt, samtidig som du får økt overskudd og mye bedre humør!

Unike kursledere

Våre kursledere har selv vært overvektige. De vet derfor hva som skal til for å lykkes med både å gå ned i vekt, og like viktig: for å holde vekten etterpå.

Motiverer hverandre

På Roede-kurset møter du andre som har samme mål om å gå ned i vekt, innarbeide sunnere vaner og en varig endring av livsstilen. Dere møtes en gang i uken åtte ganger og deler nyttige erfaringer, inspirasjon og tips.

Gode vaner for livet

Et Roede-kurs er IKKE en kur eller en diett. Her får du derimot nye gode vaner som skal vare livet ut. Vi gjør sjelden dramatiske endringer, heller justeringer av kostholdet og aktivitetsnivået.

Lettere sammen

Du blir veid en gang i uken - vekten er hemmelig, det er kun du og din kursleder som vet tallet. Vi bruker vekten kun for å kunne følge med utviklingen, om det går riktig vei, enten for fort eller for sakte.

Tenk deg slank

På kurset lærer du teknikker for å mestre utfordringer, samt hvordan du kan motivere både deg selv og andre til å komme i mål - og holde på de gode vanene.

Finn et Roede-kurs der du bor


Send tips via epost