Sliter du med å få inn nok aktivitet i løpet av en vanlig dag? Har du en typisk stillesittende jobbhverdag på et kontor, der magen brøler etter lunsjpause og du sitter i samme posisjon så og si 7-8 timer i strekk?

Vel, jeg sitter også på kontor! Riktignok har jeg varierte arbeidsoppgaver som gjør at jeg får litt mosjon hyppigere enn mange andre. Jeg har likevel etablert noen vaner som gjør at jeg får enda mer aktivitet inn i arbeidsdagen.

Her kommer noen av mine tips og triks for mer bevegelse i en stillesittende arbeidsdag:

1.
Har du mulighet til å sitte på en “fitnessball” istedenfor kontorstol? Do it! Den lille ekstra “anstrengelsen” det er å sitte på en ball gjør at du må bruke kjernemuskulatur på å holde deg i balanse på ballen, og du kan fort gjøre noen små sidebevegelser med hoftene når du kjenner at det stivner i ryggen!

Har du ikke en slik ball, kan du kjøpe den i vår nettbutikk her!

2.
Jeg er obs på å reise meg en gang i timen! Ikke bare har dette blitt en vane, men jeg har denne kule Polar klokken som gjør at jeg får en liten vibrasjon på armen dersom jeg sitter stille i mer enn én time av gangen! Vi selger den i Roede-butikken

3.
Jeg drikker mye vann! Ved å alltid ha med meg vannflaske på pulten min, får jeg hyppigere mosjon enn ellers, da jeg oftere må gå ut for fylle på med nytt vann!

4.
Ikke alle kontorer har denne muligheten, men flere og flere arbeidsplasser innfører såkalte “ståkontor” der møtebord eller pulten er såpass høyt oppe at du kan stå mens du jobber på PC’en. Jeg benytter meg av anledningen til å bruke disse rommene på jobben så ofte jeg bare kan! I tillegg har vi på min arbeidsplass anledning til å ha såkalte “gå-møter” en gang i blant! Dette er en fantastisk måte å løse problemer eller diskutere saker samtidig som man får frisk luft og mosjon!

5.
Noe jeg alltid gjør er å takke JA til ekstra oppgaver som krever litt fysisk anstrengelse! Det kan være så lite som å gå ut med søpla, være bærehjelp, rydde kjøkkenet osv. Alle monner drar, og det er så godt å få røre litt på seg. Hodet fungerer så mye bedre når jeg får litt aktivitet og sirkulasjon. Legg merke til at du ofte puster litt annerledes når du sitter i ro over lang tid enn dersom du må opp og endre tempo litt!

6.
Dette er en gammel kjent “sak” men faktisk veldig viktig! Bruk alltid trappene fremfor heisen. Det tar ofte ikke mange minuttene ekstra å gå i trappene enn å la heisen gjøre jobben. Ivrig som jeg er, tar jeg ofte to og tre (!) trappetrinn i slengen for å få et ekstra godt krafttak i stegene og kjenne at det strammer i lår og bak. Eller så benytter jeg ofte “knipeteknikken” ved å presse sammen rumpeballene når jeg går i trappene (også i oppoverbakker utendørs) 🙂 Tro meg – du kjenner denne!

7.
Her kommer et tips som noen sikkert vil synes er kjempeflaut, men det fungerer! Jeg tar alltid 5 stk kjappe knebøy etter toalettbesøk, for å legge inn litt ekstra trim! Dette er litt pinlig hvis du er sammen med andre, men gjør du det konsekvent hver gang blir det plutselig en vane du ikke klarer å la ligge! Det tar deg 10 sekunder ekstra og setter i gang blodsirkulasjonen skikkelig! Prøv det! 🙂

Vel, dette var gammelt nytt eller noe nytt og sprøtt tenker kanskje du?

Men jeg lover deg, hvis du kan være litt kreativ i de små bevegelsene i en ellers inaktiv dag – vil det gi deg gode helsegevinster!

Hopp, sprett og smil fra meg!




Legg gjerne igjen en kommentar: