BMI (Body Mass Index) er et mål på forholdet mellom høyde og vekt og indikerer om du er normal-, under- eller overvektig. BMI, også kalt KMI (kroppsmasseindeks) på norsk, er en internasjonal standard for beregning av overvekt hos voksne.

Normalområdet for BMI er mellom 18.5 og 24.9. En BMI under 18.5 indikerer undervekt, mens en BMI over 25 defineres som overvekt. En BMI over 30 kategoriseres som fedme.

Skiller ikke mellom muskler og fett

BMI skiller ikke mellom muskler og fett. Det gjør at en person med stor muskelmasse eller stor væskeansamling kan klassifiseres som overvektig selv om fettprosenten er lav. BMI sier heller ingenting om fettets plassering på kroppen. En person med høyt midjemål kan bli klassifisert
som normalvektig, men likevel ha en økt helserisiko på grunn av fettets plassering.

BMI sammen med midjemålet gir et bedre svar

Kombinasjonen av BMI og midjemål sier mer om helserisiko knyttet til vekt enn bare BMI. Fett rundt midjen er forbundet med økt helserisiko. Ligger du over WHO’s verdier har du en økt risiko for en rekke sykdommer, bl.a. diabetes og hjerte- og karsykdommer. Grensene WHO opererer med er maks 88 cm for kvinner og 102 cm for menn. Er midjemålet ditt over dette har du en økt risiko for flere livsstilssykdommer.

Individuelle forskjeller

Det er dessuten individuelle forskjeller på hvilke negative helseeffekter de ekstra kiloene gir. Her spiller både livsstil og arv en rolle. Noen vil kunne oppleve en uheldig helseeffekt allerede når de overskrider en BMI på 25, mens andre kan ha en BMI på 27 og være sunn på alle måter. En BMI på over 30 er imidlertid forbundet med en økt helserisiko for de aller fleste. Måling av blodtrykk, blodsukker, kolesterol og fettstoffer i blodet vil gi en god indikasjon på din helsestatus.

Slik måler du din BMI – ta testen her!

For å finne din BMI tar du vekt i kilo og deler på høyde i cm opphøyd i annen. Det enkleste er å bruke en BMI-kalkulator som regner dette ut for deg.

Test ut vår BMI-kalkulator her.

young-woman-with-measuring-tape

Svakheter med BMI

BMI tar ikke hensyn til kjønn og skiller heller ikke mellom fett – og muskelmasse. Det betyr at en muskuløs person kan ha en BMI-verdi på over 25 uten å være overvektig. Er du muskuløs, vil din idealvekt derfor være høyere enn det kalkulatoren forteller.

BMI sammen med midjemål

BMI kombinert med midjemål sier mer om hvor sunn eller usunn vekten din er, spesielt om din BMI er i overgangen mellom normal- og overvekt. Har du både en for høy BMI og et for høyt midjemål indikerer det en usunn vekt med for mye fett rundt livet (bukfedme). Dette fettet ligger rundt tarmer og innvoller og er ekstra farlig fordi fettcellene i dette området frigjør blodfett som kan skade innsiden av blodveggen og lede til betennelser og deretter åreforkalkning, hjerte- og karsykdom, hjerneslag og diabetes.

Slik måler du midjen din

Når du skal måle midjemål plasserer du et målebånd mellom nederste ribbein og hoftekammen Det enkleste og beste er å måle midt mellom disse, på samme høydenivå rundt hele veien. Ta mål rett etter utpust. Kvinner bør ideelt sett ha et midjemål på under 80 cm og menn under 94 cm. Ved midjemål over henholdsvis 88 og 102 centimeter øker faren for hjerte- og karsykdommer betydelig.

Små grep – stor helsegevinst

Selv om det varierer hvor stor helsegevinst den enkelte får av å gå ned noen kilo, så skal det ikke alltid så mye til før det blir synlige resultat, også på helsen.

En vektreduksjon på bare 5-10 % av vekten vil gi stor helsegevinst.




Legg gjerne igjen en kommentar: