I påsken spiser vi dobbelt så mange appelsiner som ellers i året. Hele 17 millioner appelsiner av gjennomsnittlig størrelse går med i påsken. Og alle er vel enige om at den solgule frukten hører påsken til. I tillegg til å fylle tursekken med appelsiner, egner de seg både som ferskpresset juice, i smoothie, i salater, til spekemat og som dessert. 

Naturens egen innpakking

En appelsin dekker nesten dagsbehovet for vitamin-C. Vitamin-C styrker immunsystemet og bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. Når du spiser appelsin får du en naturlig og balansert dose av næringsstoffer. Ved å gi kroppen påfyll av appelsin, eller annen frukt, hver dag, sørger du for å gi kroppen viktige næringsstoffer som naturen selv har pakket inn i passe porsjoner for oss.

Helsefremmende antioksidanter

I tillegg til å være rik på vitamin-C, inneholder en appelsin mange forskjellige fytoplantestoffer og flavonoider som virker positivt på helsen vår. Undersøkelser viser at det er mye sunnere å spise en appelsin, enn å ta kosttilskudd med vitamin-C. Dette skyldes nok nettopp det at appelsinen inneholder så mange andre stoffer som sammen virker på en måte som man ikke klarer å gjenskape i et kosttilskudd.

Spis hele frukten

Appelsinen er rik på fiber som er bra for fordøyelsen. For at du skal få i deg dette fiberet, må du spise hele frukten og ikke bare drikke appelsinjuice. Det er nemlig i kjøttet på appelsinen at det meste av fiberet sitter. Det betyr ikke at det er bortkastet å drikke juice, men at det beste er å gjøre begge deler. Du bør også spise det hvite kjøttet på appelsinen. Der finner man nemlig antioksidanter som kan dempe både blodtrykk og kolesterol.

Vitamin-C øker opptaket av jern

Vitamin C gjør at tarmen tar opp jern bedre fra andre matvarer. For å optimalisere opptaket av jern, er det derfor et godt tips å spise eller drikke matvarer som inneholder vitamin C til måltidene. Brødmat er en av våre beste kilder til jern, så denne effekten vil du for eksempel få ved å avslutte brødmåltidet med noen deilige appelsinbåter.

Appelsinsalat i påskedrakt

Foto: frukt.no

Enkel og festlig påskedessert fra Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker: Server fruktsalat med appelsiner i halve appelsinskall. Lag nebb av jordbær, blåbærøyne og eplestjert.

Dette trenger du til 4 porsjoner

  • 2 stk appelsin
  • 2 stk røde appelsin
  • 4 stk jordbær
  • 2 skive eple
  • blåbær til øyne

Slik gjør du

Del appelsinene i to. Skjær ut innmaten med en skarp kniv eller en skje. Del appelsinkjøttet i terninger. Del jordbær i skiver og skjær ut nebb av den tykkeste skiven. Skjær resten av jordbærene i biter og bland dem sammen med appelsinsalaten. Fordel appelsinsalaten i skallene. Sett på jordbær som nebb og epleskiver som stjert, eller bruk fantasien til din egen vri.

Sjekk ut flere deilige oppskrifter på Roede-kjøkkenet

Med ønske om en deilig, gul påske!

Unni




Legg gjerne igjen en kommentar: