Sunn livsstil blir ofte likestilt med diett, slanking og faste. Disse begrepene gir assosiasjoner til noe som er krevende, slitsomt og kanskje litt tabu. Det er på tide og heller fokusere på å etablere gode vaner. En livsstil du har og ikke stadig begynner med!

Uansett klesstørrelse – alle har behov for et smart og variert kosthold for å oppnå god helse og økt overskudd.

På tide å fokusere på helseinvestering

Om du søker på google “helseinvestering” eller “helseforsikring” kommer det side opp og ned med  diverse helseforsikringer du kan abonnere på. Det er smart å ha en slik forsikring om vi blir vi syke- det er vi enigie i, men tenker vi egentlig på hva vi kan gjøre selv for å legge best mulig grunnlag for god helse? Der får du ikke særlig mange treff.

Vi må ta innover oss at noen tiltak i egne og familiens liv er smart for å optimalisere mulighetene våre for en god helse på kort og lengre sikt. På noen områder er vi gode. Færre røyker og om vi gjør det er det ytterst få som vil utsette egne barn for passiv røyking  fordi vi vet det er skadelig. Vi vet også at alkohol er skadelig for barn og ville aldri introdusert de for dette før de er voksne. I den andre enden er vi bevisst på bruken av bilbelte, sykkelhjem og redningsvest. Vi gjør tiltak før en ulykke eller sykdom eventuelt inntreffer. Forebyggende! Glemmer vi litt at vår livsstil faktisk kan bety noe for helsen?

Vi kan selvsagt aldri være garantert fravær av sykdom eller skade. Dersom det inntreffer er det fint å vite at man har gjort det man selv kan for å forsøke unngå det. 

Forskningen på kosthold og helse viser sammenheng mellom en rekke sykdommer og livsstil og at mer av noen matvarer og mindre av noe annet faktisk kan bidra til å både fremme god helse og forebygge sykdom. Det er da en tankevekker at vi fortsatt spiser for lite av frukt, grønt og bær, fiber og fisk, men at inntaket av salt, tilsatt sukker, ultraprossesert mat og bearbeidet kjøtt er altfor høyt, også blant små barn som egentlig ikke kan velge selv. Alle disse råvarene har vist i gjentatte forskningsresultater å ha en innvirkning på helsen- den ene eller andre retningen, positivt eller negativt. Allerede fra ung alder.

Har du reflektert over at dine valg kan være en helseinvestering?

Spis for overskudd

 

En sunn  livsstil og gode vaner handler om å gjøre smarte valg daglig som gjør deg og kroppen din godt – varig. Et sunt kosthold skal ikke være komplisert, da blir det vanskelig å opprettholde over tid.  Fokuserer du på det du kan spise mer av vil du bli overrasket over hvor mye smakfullt som finnes som også er mat kroppen din trenger.

Glem å fokusere på alt du forsaker, for innerst inne, gjør du egentlig det?  Ikke om du følger et typisk Roede-kosthold – der alt er lov, men ikke alltid, og i passe porsjoner. Om du finner gleden i å leve i balanse så slipper du stadig være av og på en diett som faktisk bare er midlertidig. Kropp og sinn liker forutsigbarhet og det kan du oppnå om du bestemmer deg for å gjøre en endring. For siste gang!

Utseende bør ikke være hovedmotivasjonen for å leve sunt. Helseinvesteringen bør være grunn nok. Snakk om det neste gang noen spør om du er på slanker`n fordi du velger salat og ikke pølse til lunsj.

Det er når vi alle lever bevisst og tar ansvar for vår del av jobben at endringer skjer.

Start i morgen. For siste gang!




Legg gjerne igjen en kommentar: