Å si at en oppskrift er sunn og sukkerfri fordi den inneholder honning framfor hvitt sukker, er direkte feil. Innholdet av vitaminer og mineraler i honning er i så små mengder, at det nesten blir ubetydelig.

I både honning og hvitt sukker kommer alle kaloriene fra sukkerarter. Mens honning består av de to monosakkaridene glukose og fruktose, består vanlig sukker av sakkarose som er et disakkarid satt sammen av glukose og fruktose. Honning inneholder i tillegg 0,1 g protein og ubetydelige mengder mikronæringsstoffer, slik som under 2 mg kalsium og 16 mg kalium. Sukkerartene i honning er dessuten litt utvannet.

Du skal spise store mengder honning for at du skal få noe nytte av disse vitaminene og mineralene, hvilket ikke er gunstig, da honning inneholder mange kalorier. Honning kan faktisk sidestilles med vanlig hvitt sukker, da de oppfører seg helt likt i kroppen vår. Alle mono- og disakkarider som matvareprodusenter tilsetter mat og drikke, inklusive sukkeret som finnes naturlig i honning, sirup og fruktkonsentrater, er “tilsatt sukker”.

MER KALORIER I HONNING

Faktisk så inneholder en spiseskje honning mer kalorier enn hvitt sukker. En spiseskje honning inneholder cirka 95 kalorier og 24 gram sukker, mens en teskje hvitt sukker inneholder 60 kalorier og 15 gram sukker. En spiseskje honning gir altså flere kalorier enn én spiseskje sukker. Årsaken er ganske enkelt at honningen veier mer.

Siden honningen er såpass søt, trenger man som oftest mindre mengde for at den skal gi samme søtsmak som sukker, og det er jo positivt. Men til syvende og sist handler det heller om mengde godteri, brus og sukkerrike matvarer man inntar, og ikke om man inntar sukker eller honning. Om en kake er bakt med sukker eller honning har ingenting å si.

Altså er det ene er ikke sunnere enn det andre. Vi oppfordrer derfor til at du prøver å venne deg til mindre søtt fremfor å erstatte sukker med annet søtt.




Legg gjerne igjen en kommentar: