Gå til innhold

hvor mange hjerteslag pr. minutt er bra/vanlig?


Gjest eem

Anbefalte innlegg

hva er bra puls?

jeg trentet på et stepapparat her om dagen med "heartrate-måling" på og den stod på skremmende 177 hjerteslag pr min...

 

er ikke det altfor mye?

 

det skal sies at jeg ikke er i spesiellt god form, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Hva slags apparat var det? Hvor? Hadde du en sensor koblet til kroppen din - feks pulsbelte? Jeg har sett at en del apparater på treningsstudio har display for puls, men det de viser er oftest bort i natta. Hvor gammel er du? Makspuls grovregnes ut slik: 220-alder.

 

Vil du vite pulsen din er vel det enkleste å skaffe seg en pulsklokke! Jeg har en Polar FS2, jeg brukte den mye i starten, det var interessant å se hvor fort jeg fikk mye lavere puls ved forskjellig anstrengelse, også hvilepulsen sank drastisk etter at jeg begynte å trene...

 

Les mer om treningsintensitet og pulsklokker her: http://www.pulsklokke.no/

Det fins en del andre produsenter av pulsklokker, men disse er mest kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags apparat var det? Hvor? Hadde du en sensor koblet til kroppen din - feks pulsbelte? Jeg har sett at en del apparater på treningsstudio har display for puls' date=' men det de viser er oftest bort i natta. Hvor gammel er du? Makspuls grovregnes ut slik: 220-alder.

 

[/quote']

det var en såkallt stepmaskin... vet ikke mer jeg.

pulsmåleren var to metallplater på støttehåndtaket til apparatet. det er et sånnt man stiger opp på, programmerer og går på...

 

den målte pulsen min når jeg holdt hendene på metallplatene. se var plasser ganske nøyaktig der det var naturlig for meg å ha hendene...

 

220-min alder blir 187... da er det ikke så ille allikevel da kanskje?

 

hvordan bør hvilepulsen være for ei på 33 år da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er bra puls?

jeg trentet på et stepapparat her om dagen med "heartrate-måling" på og den stod på skremmende 177 hjerteslag pr min...

 

er ikke det altfor mye?

 

det skal sies at jeg ikke er i spesiellt god form' date=' men...[/quote']

 

 

No veit ikkje eg kor gammel du er, men makspulsen er vanligvis 220 - alderen din.

 

177 er vanligvis bra om du vil forbedre kondisjonen din. Etter kvart som formen forbedras, vil pulsen synke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 33 år... har en BMI på 31..

ikke såå ille som det ser ut egentlig. min idealvekt/trivselsvekt er ca 65 kg. da har jeg fortsatt en BMI på 24, men vil ha en slank kropp. jeg er ganske kraftig bygd og har faktisk mye muskelmasse på tross av vekta. jeg har alltid vært sterk, så jeg har en del av forklaringen der også (muskler veier mer enn fett vet dere...).

men om denne målingen stemmer sånn omtrent... hvordan skal jeg unng å overanstrenge meg da?

når jeg trener liker jeg å gjøre det eksplosivt - det er sånn jeg alltid har gjort det. jeg hater å jogge og gjøre masse øvelser med liten intensitet... det er kjedelig. jeg liker å "ta meg ut" og bli støl etterpå. det gir meg god samvittighet og følelsen a at jeg har gjort noe. om jeg ikke merker at jeg bruker musklene og ikke blir støl blir jeg ikke motivert til å gjøre det omigjen.

 

jeg presser meg på trening ja, trodde det var hele poenget jeg...?

man får vel ikke fremgang om man ikke presser seg til å gå litt lenger eller løfte litt tyngre vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er på ingen måte usannsynlig at du hadde en puls på 177. Det interessante er hvor lenge du klarte å jobbe med så høy puls.

 

Det kan være ok å jobbe med høy puls, men du bør finne et nivå der du kan holde på over tid. Dersom du primært ønsker å trene kondisjon, så bør du holde på i 40 min. Dersom du er i dårlig form, tviler jeg på at du klarer å holde på så lenge med 177 i puls. (Er du i ekstremt dårlig form, så er alt under 40 min selvfølgelig også bra - jeg skal ikke ta fra noen motet heller :(). Du bør trene kondisjon med en puls som ligger på mellom 70 og 85 prosent av maxpulsen din. Du kan lese mer om pulssoner på denne siden: http://www.kloppaoffroadklubb.com/pulssoner.html

 

Husk at maxpulsen er individuel og den kan ikke endres med trening, derimot faller den med alderen. Hvilepulsen derimot, den kan du trene. Jo bedre form du er i, jo lavere hvilepuls. Hvilepulsen måler du når du våkner om om morgenen feks, eller når du ligger og slapper heeeelt av. Vanlig hvilepuls kan feks være mellom 60 og 70. Jeg er i relativt god form for tida og min ligger på 52. Til sammenligning så har de tøffeste langrennsgutta en hvilepuls ned mot 30!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lenge var det ikke.. det ar 10 min.

jeg hadde nok klart en del til, men det var de siste 10 min jeg hadde til rådighet før jeg måtte i dusjen (skulle rekke et foreldremøte) og var ferdig med programmet mitt... synes denne maskinen er morsom og jeg merker at den virker på muskler jeg ikke får brukt på sykkelen... baksiden av lårene for eksempel.

 

jeg har tatt dette programmet før og mener selv at jeg da har hatt samme intensitet omtrent... da tråkket jeg på i ca 30 min.

jeg jobber jo primært for å oppnå vektnedgang jeg da... men vil gjerne få bedre kondis og mer muskler i prosessen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var en såkallt stepmaskin... vet ikke mer jeg.

pulsmåleren var to metallplater på støttehåndtaket til apparatet. det er et sånnt man stiger opp på' date=' programmerer og går på...

 

den målte pulsen min når jeg holdt hendene på metallplatene. se var plasser ganske nøyaktig der det var naturlig for meg å ha hendene...

 

220-min alder blir 187... da er det ikke så ille allikevel da kanskje?

 

hvordan bør hvilepulsen være for ei på 33 år da?[/quote']

 

Jeg er (nesten) 44år. Har en hvilepuls på ca.52 og en makspuls på 188.

Da jeg var med i Stoltzekleiven opp(motbakkeløp) gikk den på knappe 18 minutter og da hadde jeg puls på 180-184 i ca 15 minutter. Da jeg kom i mål var pulsen 188. Hadde ikke klart å gå så mye lengre på makspuls nei;)

Som du har fått vite i andre meldinger her så er både makspuls og hvilepuls individuellt.

Jeg er vel som deg og liker å kjenne at jeg blir skikkelig sliten når jeg trener, men når man trener 5-6 ganger i uken så bør man ikke trene på høypuls hele tiden. Da bryter man ned kroppen i stedet for å bygge opp. Derfor kjøpte jeg meg pulsklokke så nå sjekker jeg pulsen og ser at jeg ikke trener altfor tøft i hver treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klippet denne fra http://www.trim.no/pub/art.php?id=663

 

"Du finner ikke omtale av beregning av maks.puls og utregninger her. Det er av mindre nytte. Det er ikke slik at en må opp på en viss intensitet før treningen gir utbytte. All trening er en kombinasjon av intensitet og volum, hvor summen av disse kalles for treningsmengde. Når treningsmengden overstiger det som organismen fra før av er vant til, oppnår man treningseffekt. Når det gjelder puls under trening, vil all trening øke kondisjonen så sant at en ligger over hvilepuls, og ligger der lenge nok til å passere sitt tilvente volum. Kroppen forsøker å tilpasse seg treningen slik at den hele tiden slapper av på hvilepuls."

 

Jeg syns det var ganske betryggende. Selv har jeg også blitt veldig opphengt i om jeg trener riktig og nok, og har seriøst vurdert å kjøpe en pulsklokke. Nå, etter å ha lest denne artikkelen, er jeg ikke så sikker lengre :(.

 

Jeg tror vi fort kan bli sånn, må ha det... bare må ha det... om sånne dippedutter. Hvis du ikke gikk i bakken når du hadde en puls på 177, men ble god og svett, så var det vel bra?

 

Tror vi letter blir kjent med kroppen hvis vi lytter til den, og ikke stoler for mye på disse dippeduttene som alle må ha....... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variereer veldig fra person til person og med alder.

 

60-80 er hva som ansees som normal hvilepuls, atleter har lavere. Selv har jeg rundt 50 men hadde lavere enn det da jeg var aktiv idrettsutøver.

 

De fleste sentre har skjemaer for omtrentlig hvilken puls du bør ha for å oppnå aerobisk kondisjonstrening (kondisjonstrening med nok oksygentilførsel).

 

Jeg kan lett få pulsen min opp i 180, men da tar jeg veldig i, som oftest ligger jeg rundt 150-160 og da blir jeg god og svett på stepmaskin/ellipsemaskin/romaskin. Hvis du føler deg OK, bare varm er det OK, men blir du skjelven bør du ta mindre i. Etter hvert som hjertet sin pumpeaktivitet øker med treningen vil du trenge mindre rask puls for samme arbeidet (hjertet pumper mer blod og oksygen per slag (=pulsbølge som maskinen eller du kan måle/telle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg regnet med at dette ble bedre etterhvert...

jeg stod på denne maskinen i 30 minutter i dag på et intervallprogramm. jeg vekslet mellom ca 150 på de lave partiene og 180+ på de tunge. snittet lå visst på 164 og max lå på 188.

jeg ble god og svett og følte ikke at jeg presset meg for hardt.

 

tror neppe jeg gidder å kjøpe meg en duppedings til jeg heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg regnet med at dette ble bedre etterhvert...

jeg stod på denne maskinen i 30 minutter i dag på et intervallprogramm. jeg vekslet mellom ca 150 på de lave partiene og 180+ på de tunge. snittet lå visst på 164 og max lå på 188.

jeg ble god og svett og følte ikke at jeg presset meg for hardt.

 

tror neppe jeg gidder å kjøpe meg en duppedings til jeg heller...

 

Det ser ut som en bra økt :)

Og selv om jeg har duppedings, så tror jeg faktisk du kan stole på det apparatene på treningsentrene sier. De stemmer i alle fall godt overens med pulsklokka mi... som til gjengjeld er kjekk å ha når jeg jogger ut :(

 

Lykke til med treninga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klippet denne fra http://www.trim.no/pub/art.php?id=663

 

"Du finner ikke omtale av beregning av maks.puls og utregninger her. Det er av mindre nytte. Det er ikke slik at en må opp på en viss intensitet før treningen gir utbytte. All trening er en kombinasjon av intensitet og volum' date=' hvor summen av disse kalles for treningsmengde. Når treningsmengden overstiger det som organismen fra før av er vant til, oppnår man treningseffekt. Når det gjelder puls under trening, vil all trening øke kondisjonen så sant at en ligger over hvilepuls, og ligger der lenge nok til å passere sitt tilvente volum. Kroppen forsøker å tilpasse seg treningen slik at den hele tiden slapper av på hvilepuls."

 

Jeg syns det var ganske betryggende. Selv har jeg også blitt veldig opphengt i om jeg trener riktig og nok, og har seriøst vurdert å kjøpe en pulsklokke. Nå, etter å ha lest denne artikkelen, er jeg ikke så sikker lengre :(.

 

Jeg tror vi fort kan bli sånn, må ha det... bare må ha det... om sånne dippedutter. Hvis du ikke gikk i bakken når du hadde en puls på 177, men ble god og svett, så var det vel bra?

 

Tror vi letter blir kjent med kroppen hvis vi lytter til den, og ikke stoler for mye på disse dippeduttene som alle må ha....... :)[/quote']

 

Jeg gir deg helt rett Korsa, og skjønner poenget ditt. All trening er bra, det er det ingen tvil om :) Men i dagens samfunn er det mange som lider av tidsklemma, og for dem som har klare mål med treningen sin, kan en pulsklokke virkelig være effektiviserende. Noen mennesker bruker fire-fem kvelder på halvgod trening. Dersom de trente riktig (i forhold til målene deres. Det være seg muskelbygging eller martonløp) kunne de kanskje fått like mye ut av å trene bra tre kvelder i uka. Det er også noe å tenke over, for noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man virkelig blir hektet på trening så er det lett å trene for mye. Jeg har selv lagt på ca 10 timer trening i uken i perioder det siste halve året og og da bør ikke all treningen være med 150-160 i puls i hver økt syv dager i uken. Til og med toppidrettsutøvere trenger hvile og restistusjon for å forbedre formen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ser du har fått mange gode råd og innspill allerede.

Kan bare føye til at dersom du ønsker en relativ rask forbedring av kondisjonen er intervalltrening å foretrekke. Jan Hoff/Jan Helgerud anbefaler 4 minutter høy intensitet (min puls er da rundt 175-180 litt avhengig av dagsformen) deretter 3 min "hvile" med middels intensitet (lar aldri pulsen slippe under 145). Oppvarming og nedkjøring kommer selvfølgelig i tillegg.

Dette opplegget har de kjørt med alt fra kols-pasienter til landslagsutøvere og eliteserielag i forball. Ut fra beskrivelsen av programmet ditt høres det ut for at det er intervaller lagt inn i løypa.

 

Dersom man vet at man skal yte ganske lenge, eks. fjelltur, lang sykkeltur kan man ikke ligge så høyt, og en pulsklokke er jo kjekk å ha for å sjekke dette... :(

 

Min hvilepuls ligger rundt 55-58, har gått ned fra ca 65 i løpet av ett års tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...