Vi spiser rundt 15 kg godterier hvert år- og det er utenom kjeks, kaker, muffins, brus, saft. Det er på tide å innføre lørdagsgodterier igjen og slutte å bruke godteri og annen snacks som hverdagskos, belønning i idrettssammenheng, vennegrupper på skolen og andre hyppige sammenkomster som foregår i hverdagen. 

Barn spiser dobbelt så mye godteri som fisk!

Tilgjengelighet av næringsfattig mat og snacks er høy

Det er mye snakk om kosthold i medier og hva som er sunt og usunt. Vi skal for all del ikke bli fanatiske og bare drikke grønne smoothier, alger og aldri spise verken sukker eller hvitt mel. Det er ikke det det er snakk om her. Vi må fokusere på det som faktisk er en utfordring i dagens kosthold – nemlig inntaket vårt av godterier, kjeks og kaker- for ofte og i for store mengder!

“Vi er bekymret for barn og unges sukkerinntak”, sier divisjonsdirektør i Helsedirektoratet Linda Granlund.

Fyll på med næringstoffer kroppen trenger i ukedagene og spar snacksen til helgen!

Vi kan stille oss spørsmålet hvorfor snacks er greit flere ganger i uken? Glemmer vi litt hvor tilgjengelig alt er til enhver tid?  En av årsakene til at helsemyndighetene anbefaler å redusere sukkerinntaket er ikke bare fordi sukker er kariesfremmende og uten næringsstoffer, men og det at dersom det blir for mye sukker og snacks tar det opp plassen til næringstoffer kroppen har behov for daglig. Hvis vi fyller på med det kroppen trenger for å vokse, lære og ha overskudd  har vi rom for litt utskeielser i helgen. Fylles kroppen derimot opp med det den ikke har bruk for, nei da er det heller ikke plass til noe mer utskeielser. Blir inntaket av snacks og godterier for høyt kan faktisk barn og unge også utvikle livsstilsykdommer.

Det er ikke fest hele uken!

Det er mengdene og hyppigheten vi med fordel kan endre på

For mange har det blitt flere sukkerkosedager enn hverdager – face it! Det er stadig kos etter treninger, kamper, cuper, vennegrupper, avslutninger. Dette i tillegg til julefeiring og sukkerkos fra november, vinterferie, påskeferie, maidager, sommerferie på 8 uker, helgen som varer tre dager, bursdager og andre kosedager. Lærere og barnehagepersonell nevner også at de noen ganger blir overrasket hvor mye sjokoladepålegg, kjeks og annet søtt som faktisk sendes med i matpakken. Og husk- dette kommer i tillegg til alt annet søtt!

Hvor mange hverdager uten søtsaker blir det egentlig igjen når alle disse “kosedagene” regnes inn i årshjulet?

Misforstå meg rett, det er helt greit å spise både kaker, kjeks og godteri en gang i blant, men må det være så mye og så ofte- og må vi ha de store mengdene?

 10 biter smågodt tilsvarer ca 25-30 sukkerbiter (50-60 g sukker) og det fyller ikke bunnen i godteposen engang!

Matvareindustrien bidrar mer for å fronte sunnhet

Det er gledelig å se at stadig flere butikker fronter frukt og grønt, samt plasserer usunne varer et stykke unna kassen, slik at det ikke er så tilgjengelig for oss. I tillegg har noen butikker blitt flinkere til å fronte frukt, bær og grønnsaker. Denne påsken senket ikke matvarekjedene prisen på smågodt og  COOP oppgir at de solgte 240 tonn mindre smågodt i år sammenliknet med i fjor. Derimot økte salget av “sunt smågodt”, altså fargerik frukt og grønt som både COOP, MENY, KIWI og andre kjeder hang seg på. Dette er virkelig bra! KIWI butikkene har tidligere i vår også redusert størrelsen på godteriposen noe som er et effektfullt tiltak! Tenk om flere matvare- og bakerikjeder kan gjøre slike enkle tiltak som gir effekt! Mindre størrelse på godteriposen, mindre porsjonstørrelser på boller, kaker og annet snacks er supre tiltak matvareindustrien kan bidra med. Det er dog fortsatt en vei å gå, men om flere butikker går i front, henger garantert flere seg på.

Vi har alle et ansvar for å legge til rette for smarte valg!

Har du tenkt over om din uke består av mer kos enn hverdag?

Kilde:
http://livretter.godfisk.no/kropp/barn-spiser-mer-godteri-enn-sjomat/
https://sykepleien.no/2017/12/nordmenn-spiser-mer-godteri-og-mindre-fisk
https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=58373




Legg gjerne igjen en kommentar: