Vi har de aller fleste fått med oss at rødt og bearbeidet kjøtt i for store mengder er ugunstig for helsen. I tillegg er det anbefalt å redusere inntaket av rødt kjøtt av miljøhensyn. Betyr det at vi alle bør kutte alt kjøtt og andre animalske produkter som egg, melk og ost?

Veganer eller flexiterianer?

Når vi leser medier og ser oppslag om klima- og helseutfordringer er det nå flere og flere av oss som ønsker å redusere kjøttinntaket. Helt til den dagen du inviteres bort hvor kalvefilèt, ovnsbakte grønnsaker og hvitløkspotetmos står på menyen, ja da er du ikke så sikker lenger fordi du egentlig er ganske glad i kjøtt. Men det trenger ikke være slik at alle må bli vegeterianer eller veganer hvor du konsekvent avstår fra animalske råvarer. Men kanskje flere av oss kan bli “deltidsvegetarianere?”

Både egg, melk, ost og kjøtt har mange viktige næringsstoffer som bør inngå i et kosthold. Skal vi redusere noe så er det i all hovedsak rødt og bearbeidet kjøtt.

JA til en flexi løsning

Hvis hver og en av oss fokuserer på å øke inntaket av frukt, bær, grønnsaker, grove kornprodukter og belgfrukter, samt reduserer inntaket av kjøtt så er det gunstig både av miljø- og helsehensyn. Mange hevder også at dyrevelferd er et viktig spørsmål i kjøttdebatten. Hvis vi øker kreativiteten med å utforske vegeatar- oppskrifter, fiskeoppskrifter samt reduserer kjøttpålegg og kjøttmiddagen et par ganger i uken,  så kan vi være fornøyde.

Vegetarmat kan også være “junk” og ultrabearbeidet mat. Velg derfor mer av det som er bra for deg og kloden din om du ønsker mer vegetar i hverdagen din.

Kvalitet fremfor kvantitet

I Norge har vi tradisjon med å fokusere på kjøttet i et måltid, mens tilbehøret gjerne får litt mindre plass på tallerkenen. Dersom vi snur litt på det og lar tilbehøret være hovedmåltidet og kjøttet tilbehør så kan vi velge kjøtt, kylling og fisk av god kvalitet som ofte har en litt høyere pris. I tillegg er det en del av det kjøttet og kyllingkjøttet som har en høyere kilopris som også garanterer for god dyrevelferd. Du kan se etter merkeordninger som dette:

Nyttårsforsett eller nye vaner?

Mitt nyttårsforsett er å utforske nye vegetaroppskrifter, samt velge kjøtt som tilbehør fremfor hovedrett. Jeg har også som mål og finne alternativer til kjøttpålegg. Teste ut hvordan avokado, hummus eller frukt, bær og andre grønnsaker smaker på skiven eller knekkebrødet.  Kvaliteten på kjøttet jeg spiser skal være bra og jeg skal i større grad dele kjøttet på flere. På denne måten vil jeg redusere kjøttinntaket mitt, samt øke inntaket av grønnsaker. Jeg velger å spise egg, melk og ost som vanlig fordi det gir meg masse nyttige næringsstoffer. Eggene jeg spiser velger jeg utifra merkeordninger som viser produksjonsmåte og dyrevelferd. Likevel vil nok kostholdet mitt i enda større grad enn tidligere baseres på vegetabilske fremfor animalske proteinkilder slik som mer bønner, linser, hele korn, nøtter og grønnsaker.

Jeg gleder meg og tror jeg vil få noen nye smaksopplevelser. Vil du teste ut flere vegetaroppskrifter?

Del gjerne med oss på Instagram og hastag med #påfyllavgrønt #spisforoverskudd #greteroede

PS. Se tips til bærekraftige matvarevalg her

se WWF sin sjømatguide til bærekraftig fisk

 

Kristin




Legg gjerne igjen en kommentar: