Adventstiden er en koselig tid med levende lys, litt ekstra pynt hjemme, ullpledd og god julemusikk, men kan for mange også være preget av stress. Du hadde som mål å være ferdig med julegavene tidlig i desember, men ser at målet ikke nåes i år heller.

Instagram og andre sosiale medier flyter over av perfekte kalendere, nyvaskede julegardiner og alle de syv kakeslagene ligger perfekt utover bordet. Du føler deg mislykket og blir stresset av at du enda ikke har bakt et slag, huset ser ut som en slagmark og det er ikke en eneste julegave som er kjøpt. Kjenner du deg igjen?

Stresset av at andre tilsynelatende er perfekte

Det handler om krav. Mange, spesielt kvinner, lever i en stresset tilværelse der det ikke bare handler om tidsklemme, men også mentalt stress i forhold til å strekke til som mamma, partner, kollega osv. Nå i førjulstiden er det enda mer som skal rekkes og det er lett å bli stresset. Stresset om å ikke gjøre alt perfekt forsterkes kanskje spesielt når det tilsynelatende ser ut til at alle andre har det perfekt rundt seg. Hvis vi lar oss blir stresset fører ikke det med seg noe annet enn ubehagelige følelser. Hvordan kan vi håndtere stresset på best mulig måte?

Jevnt påfyll gjennom dagen kan unngå søtsug

Når vi opplever følelser vi ikke liker, som stress, prøver vi å døyve følelsen for å få det bedre. Det er da kroppens naturlige reaksjon å søke mot noe søtt. Stress gir økt nivå av hormonet kortisol, som forteller hjernen din at du trenger trøst eller belønning. Søt mat gir oss en opplevelse av at stresset avtar. Det kan derfor være smart å beholde de vanlige rutinene med et jevnt påfyll av mat gjennom dagen for å opprettholde et stabilt blodsukker. Da får du samtidig et pusterom hvor du kan forsøke å stresse ned og hente deg inn igjen. Dette kan gjøre at du unngår å overdrive inntaket av noe søtt

Bestem deg for et tidspunkt du skal sette deg ned å nyte et lite måltid, kopp kaffe eller kakao selv om du er på julehandel 

 

 Senk kravene og pust med magen

Luk ut oppgaver du ikke må ta og fordel ansvaret på for eksempel resten av familien. Fjern energityvene.  Spør deg selv hvem du egentlig tilfredstiller ved å stresse med å få alt perfekt til jul. Nyt heller stillheten, familietiden og duften av jul med alt det innebærer for deg.

Pust med magen. Julen skal ikke bidra med stress, men tid til ettertanke og hygge!

Hvordan håndtere matstress i julen?

Mange som har endret livsstil synes høytider som jul og nyttår er utfordrende. Det kan både være fordi det er vanskelig å motstå alle fristelser, men også redselen for å spise altfor mye av det søte og fete. Det kan være smart å tenke litt gjennom julen og bestemme seg hvordan du har lyst til å ha det i førjulstiden og selve juledagene.

For deg som synes det er vanskelig å motstå alle fristelsene kan det være nyttig å planlegge dine utskeielser, slik at du kan kose deg uten å ha dårlig samvittighet. Andre vil nok synes det er vanskelig med fristelsene og unngår alt kos og er “for flink”. Husk at i julen er det rom for kos og om det er i moderate mengder på selve juledagene, er det viktig å bevare jule- og matgleden. Kos uten stress og dårlig samvittighet – det er noe hver og en fortjener disse dagene.

Nyt julen med god matglede, sosialt samvær og senkede skuldre!




Legg gjerne igjen en kommentar: