Ønsker du å opprettholde regelmessig fysisk aktivitet gjennom julen, men er redd for at alle selskapene og de endelange måltidene skal gjøre at du ikke finner tid? Da er det et råd som gjelder: Sett av tid til aktivitet i kalenderen og holde deg til planen. Du kommer garantert ikke til å angre!

Lag en plan

Lag en plan for hva du skal gjøre, hvordan og når du skal gjennomføre aktivitetene. Husk at all bevegelse er bra, og klarer du i tillegg noen treningsøkter i løpet av jula hvor du blir ordentlig svett og sliten er det en ekstra julebonus. Mer aktivitet i juletiden vil gi deg en ekstra godfølelse og du kan nyte resten av juledagen og den deilige maten med en herlig følelse i kroppen. Avtal på forhånd med et familiemedlem eller en venn, da er det enklere å holde seg til planen.

Gå av deg julestresset

Har du lett for å stresse i julen, bør du absolutt komme deg ut på tur. Fysisk aktivitet er faktisk den beste medisin mot stress. Når du beveger på deg blir du roligere, mer opplagt og gladere. På kjøpet bygger du i tillegg opp en sterkere motstandskraft mot stresset.

Tips for en aktiv juletid

Trenger du inspirasjon til hva du skal finne på, har vi samlet noen hyggelige aktiviteter som du kan prøve ut i julen.

  • Utnytt morgenstunden og kom deg ut på en frisk morgentur, før alle våkner. Da har du tid til deg selv og til å tenke gjennom resten av dagen.
  • Vinteraktiviteter som skøyter, skiturer, slalom og telemark – kan være fine aktiviteter i romjulen.
  • Ta familien med på en uteaktivitet når dere samles til familieselskap; gåtur, skitur eller aking med ungene.
  • Bruk tid på lek og moro med både store og små. Å lage snølykt eller snømann er morsomme aktiviteter sammen med barna.
  • Ikke la været stoppe deg. Kle deg etter vær og vind, og bruk brodder eller piggsko hvis føret er glatt.
  • Er du invitert i mange juleselskap, så bruk tiden før og mellom selskapene til aktivitet.
  • Ta en kveldstur, da blir det ekstra godt å ta en god dusj eller et godt bad og litt innekos etterpå.
  • Lag en felles romjulsaktvitet for hele familien, som akekonkurranse, skirenn, konkurranse om å lage den fineste eller største snømannen.
  • Slå dere sammen med naboene, lån den lokale gymsalen og lag en romjulsturnering med f.eks. fotball/innebandy.
  • Mange treningssentre har også åpent i julen, og du kan finne timer som kan passe for en hver smak.
  • Få oversikt over lokale julemarsjer og skirenn som kan være sosialt og morsomt å delta på.
  • Lag deg en enkel sirkeltreningsøkt hjemme med øvelsene knebøy med spenst, armhevinger, sit-ups og diagonale rygghev ca 45 sekunder aktivitet og 1-2 minutter pause. Gjennomfør 3 runder med 1-2 minutters pause i mellom og du har gjennomført et kvarters effektiv styrketrening.

Ha en riktig god og aktiv jul!




Legg gjerne igjen en kommentar: