Et utsagn jeg ofte hører av mine bekjente er: «Polarbrød er så usunt!». Og barna mine har stadig venner og venninner på besøk som innrømmer at de ikke får lov til å spise polarbrød hjemme, fordi «det er så usunt». Dette er uheldig, syns jeg.

Ja, enkelte polarbrød kan inneholde mer sukker enn vanlig brød. Den søteste typen inneholder rundt 10 gram sukker per 100 gram. Spiser man to stk av disse får man med andre ord i seg nesten 10 gram sukker. Her vil jeg imidlertid legge til at det er vanskelig å finne en frokostblanding som er rettet mot barn, som har under 10 gram sukker per 100 gram. De fleste har langt over dette, og noen over dobbelt så mye.

Det er også stor forskjell på innholdet av fiber i ulike polarbrød. Mens hvete-varianten kun har 3,1 gram fiber per 100 gram, inneholder fullkorn-polarbrød over det dobbelte, med sine 6,7 gram fiber per 100 gram. En nyere variant er den som heter Flerkorn. Den har litt mindre fiber enn fullkorn (6 gram per 100 gram), men har under halvparten så lite sukker som for eksempel hvete-varianten, og denne har faktisk blitt Nøkkelhullsmerket.

Som de fleste vet stilles det krav til at et produkt skal få Nøkkelhullet, som går på innholdet av mettet fett, sukker, salt, fiber og fullkorn.

Mange av frokostblandingene som er rettet mot barn inneholder masse sukker! Da er polarbrød et mye bedre alternativ.

Usunt i forhold til hva?

Tilbake til spørsmålet om polarbrød er usunt. Usunt i forhold til hva? Hvis alternativet er en bolle med cornflakes toppet med sukker, eller en bolle med honni-korn, vil jeg si at et fullkorn-polarbrød med magert pålegg er et langt bedre alternativ. Eller hvis alternativet er en skive loff med sjokoladepålegg eller syltetøy, er også fullkorns-polarbrød med magert pålegg et langt bedre alternativ. Men i forhold til en bolle havregrøt, uten ekstra søtning, ja da kommer kanskje polarbrødet dårligere ut. Havregryn har både mye mer fiber og ikke noe tilsatt sukker.

Jeg er ikke noe fan av å nekte barna mine matvarer. Litt av alt, men ikke for mye av det meste, er min holdning. Jeg lar barna mine spise polarbrød. Det handler om balanse – hvis de fikk polarbrød med syltetøy i dag, kan de heller få en bolle med havregryn i morgen. Polarbrød funker kjempebra på morgener der vi har det ekstra travelt og barna må ta seg en i «klypa», når vi skal på tur eller rett og slett bare når de har lyst på det.

Ha mer matglede, og mindre strenge regler!

Grove polarbrød helt ok

Konklusjonen min er at de groveste polarbrødene inneholder greit med fiber, og er et helt ok valg på lik linje med annet grovt brød. Grove polarbrød inneholder også nokså lite sukker. Spises dette sammen med magert pålegg, samt litt frukt og grønt blir det et fullt ut næringsrikt og riktig sammensatt måltid.

Når man velger polarbrød vil jeg anbefale å se på grovhetsprosenten på brødet for å finne det beste alternativet. Har det nøkkelhull i tillegg, er dette en matvare som absolutt er helt ok å spise, både for barn og voksne.

Det er neppe polarbrødene som «velter lasset», men det er et ubegrenset inntak av brus, kjeks, godteri, ultraprossesert mat osv. Og det som også kan velte lasset, er for strenge regler hjemme. Det er i alle fall min mening.

La barna få spise og smake på alt, og bo i et hjem fylt med masse matglede. Dette er den beste måten å gi i barnet et sunt grunnlag med gode matvaner både fremover, og videre inn i det voksne livet.




Legg gjerne igjen en kommentar: