Matglede

Det er viktig å kose seg med maten! Følger du våre råd, er du sikret en riktig sammensetning av kostholdet, i tråd med anbefalingene fra Helsedirektoratet. Det gir ordet Matglede en dobbel betydning!

Her får du våre råd for et sunt kosthold

Spis regelmessig

Finn en måltidsrytme som passer deg i din hverdag. La det ikke gå mer enn tre-fire timer mellom måltidene og start alltid dagen med en god frokost. Følg anbefalt meny og spis samtlige måltider hver dag.

Spis nok

Ditt gjennomsnittlige kaloriinntak bør være innenfor våre anbefalinger, da holder du forbrenningen i gang og oppnår de beste resultatene. Bruk gramvekten eller våre omtrentlige mengdeangivelser som et hjelpemiddel til å innøve et godt øyemål.

Spis variert

God variasjon i kostholdet sikrer at kroppen får tilført de næringsstoffene den trenger, og du beholder matgleden.

Ingen matvare er forbudt

Selv om du ønsker å gå ned i vekt, er det ingen matvare som er forbudt. Men noen matvarer bør du spise sjeldnere og i mindre mengder enn andre matvarer.

Spis grove brød- og kornvarer

Velger du grove brød- og kornvarer, får du i deg mange nyttige næringsstoffer som fiber, vitaminer, mineraler og sporstoffer. De grove brød- og kornvariantene er dessuten gunstige når du ønsker å gå ned i vekt, fordi de gir en bedre metthetsfølelse som varer lenger.

Spis fisk flere ganger i uken

Både mager og fet fisk er bra. Fet fisk er rik på det sunne umettede fettet, mens mager fisk er en viktig kilde til jod. Fisk bør spises jevnlig både som pålegg og til middag.

Bruk renskåret kjøtt fremfor farseprodukter

Velger du renskåret kjøtt, unngår du mye av det usunne mettede fettet som vi generelt får for mye av i vårt kosthold. Begrens antall middager med pølser og annen farsemat.

Velg magre meieriprodukter

Melk og meieriprodukter er våre viktigste kilder til kalsium. Disse matvarene bidrar også med mye mettet fett, så det gjelder å velge de magre alternativene. Innholdet av kalsium er det samme.

Frukt og grønt – 6 om dagen

Frukt og grønnsaker er rike på vitaminer, mineraler, antioksidanter og fiber. Et høyt inntak av disse matvarene beskytter mot utvikling av kreft samt hjerte- og karsykdommer. Derfor anbefaler vi at du spiser to-tre forskjellige frukter og minst tre porsjoner grønnsaker hver dag.

Drikk nok vann

Vann er den beste tørstedrikken. Drikk helst 10 glass vann (1,5 - 2 liter) hver dag. Start gjerne dagen med et glass vann, og drikk rikelig med vann gjennom dagen. Behovet for å etterfylle med væske øker ved fysisk aktivitet og i varmt klima. Vårt råd er at du lytter til kroppens signaler.

Ta tran daglig

Tran bidrar med vitamin D og det sunne omega-3 fettet om det kan være vanskelig å få nok av gjennom kosten. Vi anbefaler en barneskje tran eller et tilsvarende tilskudd hver dag året rundt. Vurder om du også bør ta et multivitaminmineraltilskudd daglig.