Hvordan leser du dagens resultat?

Når du går på kurs, vil du hver dag få en oppsummering på hvordan ditt kosthold og dine treningspoeng har utviklet seg.

Høyrekolonnen gir deg viktige tilbakemeldinger i kursperioden

Her er de viktigste tilbakemeldingene som dagboken gir deg når det gjelder kostholdet:

Kostholdsscore: Du får en kostholdsscore, det vil si en "karakter" på dagens matinntak. Den er satt sammen av flere komponenter, og viser om du har hatt et variert og sunt kosthold.


Energiinntak: Energifordelingen endrer seg mye for hver ny matvare som legges inn. Se bildeserie.


Her er det registrert:

2 skiver helkornbrød + 1 kokt egg + 20 gram makrell i tomat + 1 Wasa Sandwich, Cream Cheese

OBS! Det er vanskelig (umulig?) å få hvert enkelt måltid innenfor anbefalingene. Det som er viktig er at avviket er minst mulig per dag, og innenfor over tid.
Egne matvarer teller også dersom du har oppgitt energifordelingen på dem.


Energifordeling:

Har du en riktig fordeling mellom karbohydrater, proteiner og fett?
Under Min meny velger du om du vil følge Roede-kostholdet eller Roede-karboredusert. I oppsummeringen vil du se om du har den ønskede energifordelingen. Søylene viser hvordan dagens energifordeling har vært sammenlignet med  hva som er anbefalt for det valgte kostholdet. Anbefalt energifordeling for Roede-kostholdet er ca 50 % av energien fra karbohydrat, ca 25 % fra proteiner og ca 25 % fra fett. Anbefalt energifordeling for Roede-karboredusert er ca 40 % av energien fra karbohydrater,  ca 30 % fra proteiner og ca 30 % fett.

Antall kalorier:

Den øverste søylen summerer opp dagens kcal-inntak etter hvert som du registrerer maten du spiser. Antall kalorier er hentet fra Min profil/Energiinntak.
Avkryssingsboksen til høyre blir fylt når inntaket er mindre enn 150 kcal fra anbefalingen (over eller under).


Kalsium: Alle meieriprodukter som registreres teller med. 3 melkeporsjoner daglig er anbefalt, og dersom du ligger på 800 milligram kalsium får du en ”hake” i avkryssingsboksen.

Frukt: All frukt som registreres teller med. Vi anbefaler 3 forskjellige frukter hver dag, og dersom du ligger mellom 200 og 400 gram får du en ”hake” i avkryssingsboksen.

Grønnsaker: Alle grønnsaker som registreres teller med. 3 porsjoner grønnsaker er anbefalt per dag, og dersom du ligger mellom 250 og 1000 gram får du en ”hake” i avkryssingsboksen.
(Også Grete Roede-oppskrifter kommer med, slik at en kyllingsalat vil telle med f.eks. 50% grønnsaker og 50% kylling. Spiser du 200 gram kyllingsalat vil 100 gram grønnsaker vises i søylen.)

Vann: Vi anbefaler at du fører hvor mange glass vann du drikker daglig. Det gjør deg bevisst.

Omega-3/Multivitaminer: Dersom du har krysset av at du har tatt tran/multivitaminer i midtkolonnen, vil du få en hake i avkryssingsboksen.

Hjertevennlige valg: Dette er vår måte å vise hvilke matvarer som er rike på det sunne fettet. For hver slik matvare du har registrert, får du et hjerte i registreringsfeltet og disse telles opp i oppsummeringen. Har du minimum to hjertevennlige valg i løpet av dagen, får du en hake i avkryssingsboksen.

Kosemerker: Disse telles per uke, og du har 14 stk = 350 kcal. For hver 25 kcal som brukes til kosemerker, skifter merkene farge fra grått til rosa. Har du registrert mer enn 350 kcal på kosemerker, teller dagboken videre slik at du ser totalen for uken.


Din egen lille vurdering av dagen

Dette er et felt som kun er tilgjengelig for deg som går på kurs.

Ved hjelp av tomlene, (søvn, stress og trivsel) kan du enkelt oppsummere dagen.
Nederst er det et felt for å skrive andre og mer utfyllende kommentarer, dersom det er ønskelig!

Hele denne registreringssiden lagres fortløpende, det er kun kommentarene her som krever ”aktiv” lagring ved å klikke på ”Lagre kommentar”.