Julen er familiehøytiden fremfor noen og den ene festmiddagen følger gjerne den andre. De tradisjonelle julerettene som ribbe, sossisser, medisterkaker og pinnekjøtt hører med og det skal nytes. Selv om vi skal kose oss med julematen, så er det ikke å stikke under en stol at det kan bli for mye av det mettede fettet som slett ikke er så gunstig for kroppen vår i store mengder.

Blir det mange kjøttmiddager kan det være lurt å legge inn noen middager med det sunne fettet også. Du kan lage smakfulle festmåltider med fisk, så sett gjerne fisk på menyen. Det skaper balanse mellom de tunge og de lette middagene, og på den måten får du god variasjon gjennom julen. Det er mye god fisk å velge mellom, men torsk, lutefisk, laks, rakfisk og kveite er fisk som passer ekstra godt til julens festmiddager.

Likeså kan du fylle julebuffeten med deilig fiskepålegg som sild, røkt og gravet laks og ørret, pepperlaks og annet hjertevennlig pålegg som majonessalater og leverpostei. Andre god kilder til det sunne fettet er også olje, oliven, avokado, nøtter og kjerner som du kan bruke som nydelig tilbehør.

Kanskje er det flere enn deg som vil sette pris på en hjertevennlig jul❤

Her finner du noen favoritter fra Roedekjøkkenet

Matglad romjulshilsen fra Unni




Legg gjerne igjen en kommentar: