I går var jeg hos Helsedirektoratet som presenterte tall fra rapporten Utviklingen i norsk kosthold. Helsedirektoratet gir ut denne tilstandsrapporten hvert år, som viser nordmenns forbruk av matvarer, og hvordan kostholdet til Kari og Ola Nordmann utvikler seg over tid.

Møtet tok sted på Storo i Oslo, i de splitter nye lokalene til Helsedirektoratet – i selveste Vitaminveien. De kunne jo ikke fått en bedre adresse enn dette, vel?!

Tilbake til rapporten. Selv om det er mye bra, og kostholdet vårt går i riktig retning, er det særlig fem utfordringer som peker seg ut når det gjelder kostholdet vårt.

Vi spiser fortsatt for lite grønnsaker, og fra 2016-2017 har forbruket gått ned 4 prosent!

Fem utfordringer

Vi spiser fortsatt for mye mettet fett

Vi har hørt det før. Vi spiser for mye mettet fett. 14,2 prosent av kostens energiinnhold kommer i dag fra mettede fettsyrer. Det er en nedgang på 0,3 prosent fra i fjor, men det er fortsatt for høyt. Helsedirektoratet anbefaler at høyst 10 prosent av kostens energiinnhold kommer fra mettede fettsyrer. Typiske kilder til dette er fete meieri- og kjøtt produkter.

Vi får i oss for mye sukker

Pilen peker i riktig retning, men sukkerforbruket vårt er fortsatt for høyt, og godt over anbefalingen på maks 10 energiprosent av det totale energiinntaket. Men det er gledelig at sukkerforbruket har gått ned med 22 prosent de siste ti årene. La oss fortsette med denne trenden! Grensehandelen er ikke medregnet i statistikken, så det må vi ha i bakhodet…

Vi spiser for mye salt

Anbefalingen er å spise maks 5 gram salt hver dag. I dag er det gjennomsnittlige saltinntaket på omkring det dobbelte, altså 10 gram – for menn, og noe lavere for kvinner. Rådet for å innta mindre salt er å spise mer “ren mat”, uten ferdiglagde sauser, samt pulver og krydder.

Vi spiser for lite frukt og grønt

Forbruket av frukt og grønt går ikke i riktig retning, i alle fall ikke når det gjelder grønnsaker. Her har forbruket gått ned 4 prosent fra 2016-2017. Når det gjelder inntak av frukt er det ingen endring, i samme periode. Selv om det totale inntaket har økt over tid, er det fortsatt for lavt, og målet til Helsedirektoratet er 20 prosent økt forbruk av grønnsaker, frukt og bær innen 2021.

Vi spiser for lite fisk! Forbruket har gått ned med 10 prosent på ett år!

Vi spiser for lite fisk

Den mest urovekkende nyheten Helsedirektoratet presenterte var at fra 2016-2017 har fiskeforbruket gått ned med hele 10 prosent. Og her vil sikkert noen si at grunnen til dette er at vi er blitt advart mot for høye miljøgifter i fisk. Men ifølge helsedirektøren kom den store diskusjonen om miljøgifter i etterkant av de store endringene man har sett når det gjelder fiskeforbruket. Og slik gifter finnes jo for øvrig ikke bare i fisk, men også i kjøtt og meieriprodukter.

Helsedirektoratet skal nå i gang med å vurdere faren for miljøgifter opp mot fiskens helsegevinster, og det blir spennende å se resultatene av dette. Men anbefalingen om å bytte ut en til to kjøttmiddager i uken med fisk, vil nok fortsette å gjelde, da dette vil gi store effekter på helsen.

Se på 15-åringene!

Så hva gjør vi nå? Min oppfordring er å sørge for å innta 5 om dagen og mer fisk, samt passe på inntaket av salt, sukker og mettet fett ikke blir for høyt. Om man ikke klarer å fokusere på alt dette på en gang, er mitt forslag å gjøre forbedringer på ett eller to områder. Alle monner drar!

Og så burde vi se på dagens 15-åringer! For ifølge en ny undersøkelse drikker 23 prosent av 15-årige gutter og 9 prosent av 15-årige jenter brus/leskedrikker med sukker fem ganger i uken eller oftere. Dette er en reduksjon i forhold til 2014-tall, på henholdsvis hele 36 prosent (!) for jenter og 4 prosent for gutter. Andelen 15-åringer som spiser godteri fem ganger i uken eller mer, har blitt redusert med 32 prosent for gutter (!) og med 14 prosent for jenter, siden 2014.

Nå vet man ikke hva 15-åringene eventuelt inntar mer av, siden de har kuttet ned både på brus og godteri, men kanskje vi kan bruke dette som inspirasjon til å kutte ned vårt eget forbruk av brus og sukker.

Tommelen opp til dagens 15-åringer!




Legg gjerne igjen en kommentar: